Senaste nytt

Er mest skrämmande upplevelse/värsta incident

En incident då jag var 18 år gammal och flög hem till Stockholm från New York (alltså ca 15-16 år sedan).
Kommer inte ihåg varken bolag eller typ av flyg men det hela började rätt så knasigt med en kapten som inte ingav vidare trygghet när han med pratade med passagerarna.
Allt i från harklingar och hostningar i mikrofonen då han pratade med oss passagerare, till ett flertal rundgångar och sedan glömde han stänga av mikrofonen och fortsatte prata med sina kollegor, kändes väldigt oseriöst alltihop.
Sedan en stund efter start från New York, om jag minns rätt hade vi precis kommit ut över Atlanten så störtdök planet, allt som låg löst hamnade i taket, folk skrek och det varade så pass lång tid så man verkligen funderade vad som pågick om om detta var slutet.

Kort därefter då det lugnat sig lite hörde vi vår lite underliga kapten som med en harkling pratade lite osammanhängande om att ett kollisionsvarningssystem hade gett utslag och tvingat ner planet.
Han trodde istället att det var fel på systemet och vi inte borde vara oroliga och sen fortsatte vi vidare ut över atlanten och hemåt med ett kanske ej fungerade system och en inte så förtroendeingivande kapen.

Utvecklade flygrädsla i samband med denna incident som varade i ca 7-8 år.

2010, påväg från LAX till London när vi över atlanten drabbas av någon jävla turbulens. Flygvärdinnor slog i golvet, matvagnen ramlade på golvet, lyset gick för en kort stund. För en kort stund trodde jag att vi skulle dö. Den är fruktansvärd den känslan, när man inser att man kommer att dö. Efter den incidenten har jag alltid varit känslig för turbulens. Vilken påverkan negativa upplevelser kan ha på en människa.

2010 - Boarding CPH till london. Vi får information om att en kvinna kommit in i planet, lämnat en väska och sedan gått av planet igen. Man ville inte flyga, helt rätt. Man sökte efter henne men hittade henne inte. 1 timme, senare kunde vi åka. Väskan var ofarlig.

Kanske hör denna hemma under rubriken "värsta incident man nästan varit med om". I slutet av November 2004 hade jag just börjat jobba i Shanghai men tillbringade mesta tiden uppe i inre mongoliet hos kund. Dagen innnan jag skulle flyga hem från Baotou ringde kunden och ville att vi skulle till en anläggning i Hohot för drifttagning. Så istället för morgonflyget från Baotou flög jag samma tid från Hohot tillbaka till Shanghai. Bara minuter efter take off kraschade China Eastern MU5210 från Baotou rakt ner i en frusen sjö och samtliga ombord dog. Eftersom flygen hade samma ankomsttid till Shanghai hade jag inte meddelat min fru att jag reste från Hohot så hon hade en inte så trevlig morgon i innan jag ringde hem efter landning i Shanghai. Jag har fortfarande MU5210 biljetten liggande nånstans......

Lyckligtvis ingen major incident, det värsta är nog en väldigt skakig landning i Ängelholm och en aningen mindre skakig i Malmö, inget speciellt men säkert något vissa kan uppleva som obehagligt. Jag har varit förskonad fulväder på långflygningar än så länge, eller så sover jag för bra =}

Upptäckte denna tråden först idag, intressant läsning.

Kommer på två episoder men finns säkert fler om jag tänker efter.

Först en flygning med Skyways för många år sedan. Ska flyga hem från Stockholm en vacker vinterdag, det är strålande sol när min kollega ringer och undrar om vi kommer att kunna flyga då det råder full snöstorm hemma. Vi lyfter utan problem men ungefär halvvägs kommer styrman i högtalarna och meddelar att han varit i kontakt med meteorologen på vår destination, det ska tydligen bli en "stökig inflygning"...
Han meddelar även att Sverige ligger under med 1-2 mot Tjeckien i hockeyn.

Ingen underdrift, det där med "stökig inflygning", jag kunde se hela banan från min fönsterplats ända fram till strax före sättning. Folk tryckte upp väskor och ytterplagg mot kabinväggen för att inte slå i huvudet. När vi taxat fram till plattan och står helt still kommer styrman i högtalaren igen: "Jag har två glada nyheter, Sverige har kvitterat 2-2 mot Tjeckien.... OCH VI HAR LANDAT!

Andra tillfället var ORD-CPH. Clear Air Turbulence över Grönland, helt utan förvarning for jag upp och slog i overhead bin med huvud och axel. När jag dunsat ner i stolen igen och famlade efter bältet hördes ett hysteriskt klickande i hela kabinen. Därefter följde ca 15 minuters extrem turbulens, såg bl a ett barn svävande flera decimeter över sin basin i vad som verkade vara en sekund eler två, pappan knäppte då loss sig och plockade upp barnet i knät istället. Luktade starkt av uppstötningar i hela kabin och en ung kvinna bakom mig skrek oavbrutet under hela tiden det pågick (uppenbarligen hade hon mycket att leva för).

När vi närmade oss CPH gick man ut i högtalarna och upplyste om att SAS erbjöd debriefing efter ankomst, ett kristeam fanns redan på plats. T om kabinpersonalen såg skärrade ut när vi klev av planet.

Fy f-n vilken läskig tråd, läser man för mycket här kan man säkert utveckla någon slags flygfobi ;)

Inser nu att det kanske var ett osmakligt skämt i mitt inlägg ovan när det är taget ur sitt sammanhang, det är en referens till amerikanske stå-upp komikern Ron White.

Han har en monolog om när han flyger från Flagstaff i ett plan som han liknar vid "a chewing gum with wings".
De tappar oljetryck i en motor och tvingas vända, en medpassagerare "is losing his mind" och Ron konstaterar torrt "apparently, he had a lot to live for. I had been drinking since lunch so I didn´t care"

Sen ropar han fram till cockpit "hit something hard, I don´t wanna limp away from this wreck".

Som sagt, lite osmakligt kanske i dessa tider, ber om överseende med det.

Kanske ämne för en ny tråd "saker man inte bör skämta om på ett flygplan"
Jag har gjort det misstaget en gång, sådär kollegor emellan efter ett par öl, men tyvärr avlyssnades det av en tjej som uppenbart var ordentligt flygrädd. Hon började gråta och jag har aldrig känt mig så dum, någonsin. Kommer aldrig göra om det.

Flygresa mellan New York och Washington 1997 på United Propellerplan. Full rökuteckling i kabinen snabb nödlandning utanför flygplatsen där ambulanser och brandmän väntade. Många fick syre. Fick slänga alla mina kläder då lukten av bränd olja aldrig försvann. Piloterna var fullt upptagna med att kontrollera planet och sa ingenting till oss passagerare under nedgången. Trodde jag skulle dö. Har sedan dess aldrig flyget propellerplan igen.

Fick flyga Delta ,en 737, om jag minns rätt, istället hem. Där snäll CA flyttade upp mig till första klass och satt bredvid mig under take off och höll mig i handen (gissar att han bröt protokoll där). Dagen efter ringde han mig på jobbet och frågade hur jag mådde. Japp, var bara 24 år och snygg då.

Jag skulle flyga en DH1 Beaver från Smithers i BC till Upper Skeena. Det blev dock så dåligt väder att vi behövde vända och landa på en sjö (bränslet räckte inte för att flyga tillbaka till Smithers) sedan övernatta i en stuga (som piloten kände någon som hade) tills nästa dag då någon kom ut med bränsle i dunkar.

Toppen