Senaste nytt

Er mest skrämmande upplevelse/värsta incident

Jag, David och MarcusC flög Asiana First FRA-ICN i höstas och när vi varit i luften i cirka 3 timmar kom flygvärdinnan fram och berättade att vi druckit upp all Champagne i First Class baren, endast billigare Business Class Champagne fanns att tillgå.

Glömmer inte det ögonblicket.

WHAT?!. Förutsätter att ni begärde en technical diversion.

Jag var på denna flight mellan Madrid och Mexico City.

IB A340 Emergency Landing At LIS. 9 People Injured — Civil Aviation Forum | Airliners.net

Vi lyfte på tid som jag minns det och när vi var ute över eller strax innan Azorerna så smäller det bara till i planet. Eldlågor ur motor 4 och panik och gråt i kabinen.
Kaptenen meddelar att vi ska återvända till Madrid.
Eldlågorna upphör inom kort och efter ytterligare tjugo minuter rök i kabinen. Nytt meddelande från kapten att vi nu ska göra en nödlandning i Lissabon.

Sagt och gjort. Dumpa bränsle och sen hård och snabb landning i Lissabon. Slides ner till landningsbanan och sen språngmarsch ifrån planet. Jag satt på sista raden i eco och var typ först ut ur bakre dörren.

Flygplatsen stängdes vilket fick till följd att Vladimir Putin som tankade på väg till Brasilien fick vänta i tre-fyra timmar innan han kunde dra iväg igen.

Inne i terminalen fullt kaos klockan 0400 på morgonen. Allt stängt, ingen IB-personal givetvis.
Klockan 10 blir jag ombokad på SN tillbaks till Sthlm då jag inte vill fortsätta med IB och deras ersättningsplan som senare under dagen skulle komma till LIS. Fick efter sex månader biljetten återbetald i dess fullo.
Dagen efter flög jag med LH till MEX. Kom fram och kunde jobba till slut...

Jag, David och MarcusC flög Asiana First FRA-ICN i höstas och när vi varit i luften i cirka 3 timmar kom flygvärdinnan fram och berättade att vi druckit upp all Champagne i First Class baren, endast billigare Business Class Champagne fanns att tillgå.

Glömmer inte det ögonblicket.

Huvva, råkade ut för en liknande men dock inte lika allvarlig incident med SAS från Chicago, T:et i GT tog slut...

Jag har flugit NSN-WLG i en Metroliner med 19 säten en dag med härlig Wellingtonvind. Även om det egentligen bara var som vanligt blev man lite skraj...

Har varit i en flygolycka i SierraLeone där väldigt många dog. Några månader senare på en flygning till köpenhamn (tror jag det var) så exploderade en motor på SAS planet...

och jag jobbar som pilot. Ingen av de tillfällerna var jag vid spakarna dock :)

Berätta gärna mer som Sierra Leone-olyckan! Måste vara otäckt att vara med om en händelse där många mister livet.

Aborted take off samt aborted landing är väl det värsta. Två avgångar, båda med SAS på sträckan ARN-LHR med B737-800 (2001) och MD-8X (2007). Den sista gick "tech" och vi fick byta flygplan.

Landning är första med SAS och A340-300 under inlärningsperioden 2002 mellan OSL-ARN. Vi kom för nära flyget innan. Senast var Swiss (våren 2013) på rutten ZRH-LHR, ca 100m kvar till marken innan vi steg upp igen i massiva stormvindar.

Jag kunde ha svurit på att vi diskuterade detta för ca 2 år sedan, men jag kan inte hitta tråden nu.

Det värsta jag råkat ut för var en bird strike strax efter take off från FAI. Det small till rejält och luktade riktigt illa. Man valde dock att fortsätta flighten mot SEA efter att ha gjort ett par varv runt FAI för att säkerställa att allt verkade funka som det skulle.

Toppen