Då är åtta dagar och 4 flighter till och i Indien till ända. Väntandes på Swiss flight till Zurich och vidare till Köpenhamn sitter jag nu i Singapore airlines lounge här i Delhi. Reserapporten är färdigskriven och ivägskickad till diverse olika intressenter.
Jag tar ett par klunkar Ginger ale, lutar mig tillbaka och tänker ”Det gick ju bra den här gången också”. Vad var det som gick bra? Jovisst, jobbet har gått bra, men det var inte det jag tänkte på.
Inför varje resa hit får jag höra från alla domedagsprofeter, även kallade kollegor eller arbetskamrater, om hur dålig i magen jag ska bli. De har alla berättat om sina erfarenheter från magsjuka, eller Delhi belly som vissa kallar det, då man inte vill vara mer än max ett par meter från toaletten. De har ibland alldeles för ingående beskrivit hur man rör sig från allmän sjukdomskänsla och magkrämpor till en känsla av att man tror att man kommer att dö, för att sedan önska att man faktiskt kommer att göra det, innan allt börjar bli bättre.
Men detta känner jag inte alls igen. Under de senaste 8 åren så har jag rest till Indien en gång om året och jag har aldrig blivit magsjuk. Jag önskar så klart inte att bli magsjuk, men jag funderar ändå på vad det är som gör att jag klarar mig så pass bra, men inte mina kollegor? Jag är noga med att alltid ta alla nödvändiga vaccinationer, inklusive Ducoral, och är noga med handhygienen. Jag får erkänna att jag i Indien använder handsprit regelbundet. Det gör jag aldrig någon annanstans. Hur det ligger till med dessa saker hos mina kollegor kan jag inte svara på.
Jag undrar också om det är virus/bakterier eller kryddorna som orsakar att kollegorna insjuknar?
Kan det vara så att mina matvanor är avgörande? Som pescatarian (vissa kallar det även för stockholmsvegetarian, dvs. äter vegetariskt, fisk och mejeriprodukter), så skiljer jag mig tydligt från mina kollegor. Dessutom så föredrar jag alltid att äta lokal mat, oavsett var jag är, istället för västerländsk mat eller liknande. Lokal matupplevelse är en viktig del i den totala reseupplevelsen för mig. Jag är också van vid starka kryddor.
Visst borde det vara värre att få i sig en dålig kyckling än dåliga grönsaker, eller hur? Och kan det vara så att om man håller sig till den lokala maten så äter man ju någonting som lokalbefolkningen faktiskt kan tillaga på rätt sätt, till skillnad från västerländska alternativ (eller liknande) där det kanske lätt kan bli fel pga ovana att tillaga detta?

Eller är det så att man helt enkelt är en ”Man of steel”, eller i alla fall har en mage av stål? För inte kan det väl bara ha att göra med tur? Då borde jag väl vinna på lotterier och liknande emellanåt, men det händer ju aldrig.
Det finns kanske inga svar, men det hade varit intressant att veta dessa saker inför kommande resor till Indien, framför allt för mina kollegor.
Märkligt att en fullt frisk mage fick så mycket uppmärksamhet, men jag brukar inte styra var tankarna landar när jag låter dem sväva fritt.