Senaste nytt

En resa till New York för 800 000 kronor per person

Jonathanc

Medlem
Vet exempel där maka följt med på resan i sig - men fått flyga reguljärt i egen regi.

Saftig nota för SCA:s affärsflyg | Näringsliv | SvD

"SCA:s vd Jan Johansson har tagit med sig sin fru på resor i bolagets flygplan till destinationer som Dubai, Verona, Barcelona och Nice, kan SvD Näringsliv avslöja. Det har dessutom hänt att hon har flugit helt ensam i planet. Totalkostnaden för resorna landar på miljonbelopp."
 

NotRyan

Medlem
Saftig nota för SCA:s affärsflyg | Näringsliv | SvD

"SCA:s vd Jan Johansson har tagit med sig sin fru på resor i bolagets flygplan till destinationer som Dubai, Verona, Barcelona och Nice, kan SvD Näringsliv avslöja. Det har dessutom hänt att hon har flugit helt ensam i planet. Totalkostnaden för resorna landar på miljonbelopp."

Det här borde i så fall styrelse och aktieägare i SCA reagera på, att bolagets pengar disponeras på det sättet... :oops:
 

Lokföraren

Medlem
Är SCA ägt av skattebetalarna? Om ja, då kan man tycka. Om nej, skit i det.

Äger man själv aktier så kan man rösta på stämman, eller helt enkelt sälja dom om man inte gillar företaget. Men, varför har man aktier? Oftast för att tjäna pengar...

Bättre att gnälla på de skattefinansierade myndigheterna, företagen m.m. som slösar med skattepengar.
 

johisco

Medlem
För att fortsätta @agehall resonemang.
Ett produktionsstopp på ett papperbruk i ett dygn innebär minskat produktionsvärde på omkring 2 miljoner kronor. (En stillastående reaktor på kärnkraftverk kan minska intäkterna med 10 miljoner kronor per dygn.) SCA har en omsättning på omkring 85.000 miljoner kronor. Det är obegripligt stora summor. Och jag är övertygad om att ett välgenomlyst aktiebolag som SCA inte bränner en krona i onödan. Behövs en privatjet, så ska de också ha en privatjet. En resa till New York med privatjet motsvarar i pengar vad ett av deras pappersbruk drar in under tiden själva flygresan tar.
:D
 

johisco

Medlem
Uttalandet från SCA bevisar ju att de åker på högst normala och sen länge inplanerade möten som man givetvis kan flyga business till. "Det kan till exempel vara om det är kvartalsrapport och det är investerarmöte i London. Då kanske man vill ha med IR-chefen."

Standardmöte för alla publika bolag som man har lång framförhållning till. Bilden som vissa här har att enbart storchefen flänger runt för att göra affärer i miljardklassen tror jag är lite naiv. Och ja, jag stör mig faktiskt lite då jag indirekt är aktieägare. Som indirekt är det inte lika enkelt att gå ur heller men det löser sig väl.
 

Palazzi

Medlem
Förutom aktieägare kan man ju vara anställd. I ett stort industriföretag som SCA finns det säkert redan en känsla av hierarkisk underordning hos vissa arbetare, och detta lär väl inte förbättra ett sådant läge.

Känslan är väl dock, oavsett, att detta är ett bortglömt kapitel inom snar framtid.
 

johisco

Medlem
Förutom aktieägare kan man ju vara anställd. I ett stort industriföretag som SCA finns det säkert redan en känsla av hierarkisk underordning hos vissa arbetare, och detta lär väl inte förbättra ett sådant läge.

Känslan är väl dock, oavsett, att detta är ett bortglömt kapitel inom snar framtid.
Hur snar? ;)

Klart vi kommer gå vidare men det här kommer inte glömmas bort, snarare befäster sig händelsen just nu i historieböckerna. Svenskt näringslivs kanske mäktigaste person avgår från sina poster och aktieägarna är inte glada...

"Tron på sfärens fast rotade direktörer är närmast religiös" | SvD
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Det här borde i så fall styrelse och aktieägare i SCA reagera på, att bolagets pengar disponeras på det sättet... :oops:
Jag är direkt aktieägare i SCA. Och jag ser ingen anledning att sälja. Vill jag påverka så finns det så mycket fler vägar än så.
Som aktieägare i SCA är jag nöjd med hur CEO & Co hanterar företaget. Av storföretagen har det tredje bäst kursutveckling i år, dubbelt så hög värdestegring än index.
image.jpg
 
Toppen