Senaste nytt

En resa till New York för 800 000 kronor per person

Dock kan det mycket väl vara så att det är bekvämt och smidigt att flyga privat. Jag är övertygad om att de till stor del kan klara sig på att flyga i first.

Det skulle vara roligt att få reda på hur mycket de flyger privat och hur mycket de flyger reguljärt. Jag tror att de använder planen mer än vad som är försvarligt eftersom att det är smidigt och skönt. Jag förstår att de gör det, dock anser jag inte att det är rätt.

Vi behöver mer info för att kunna uttala oss :)

Vi behöver mer info för att kunna uttala oss :)

Frågan är om vi ens bör uttala oss. Jag har alltid haft åsikten att varken allmänheten eller kvällspressen (eller internetforum för den delen) egentligen har med hur företag bränner sina pengar att göra, så länge det inte direkt skadar någon annan. I fall som detta är det aktieägarna som har rätt att uttala sig och om de inte säger något på bolagsstämman, så är det uppenbarligen helt OK.

Frågan är om vi ens bör uttala oss. Jag har alltid haft åsikten att varken allmänheten eller kvällspressen (eller internetforum för den delen) egentligen har med hur företag bränner sina pengar att göra, så länge det inte direkt skadar någon annan. I fall som detta är det aktieägarna som har rätt att uttala sig och om de inte säger något på bolagsstämman, så är det uppenbarligen helt OK.

Vi är nog ett gäng här med aktier i SCA.

Jag kan åtminstone lugna eventuella investerare med att ledningen är väldigt strikt med att planet inte används för annat än vad det är avsett att göra..
Vet exempel där maka följt med på resan i sig - men fått flyga reguljärt i egen regi.

Samma sak - fast på olika nivåer

För många kan det vara status att flyga över huvud taget, även om det ofta är lågprisbolag

På BC är det status med business eller first - och gärna ett par olika guldkort. Och visst, det finns klara fördelar med tillgång till lounger, fast track, särskild check in m.m. Och visst är det skönt att slippa "fulflyget".

Och är man vd för ett av Sveriges större bolag - och arbetsgivaren värdesätter en så högt att privatjet införskaffas - då är det bara att önska lycka till. Det torde vara den ultimata statusmarkören. Och visst, nog kan det både vara praktiskt och bekvämt med egen jet. Och slippa lounger, fast track, check in - allt det som hör reguljärflyget till.

Låt oss gratulera vd:arna för Sandvik, SCA samt Industrivärden till de tre privatjet som de delar på. Så länge det inte går till överdrift är de väl värda sina privatjet lika mycket som vi på BC är värda våra frequent flyer-kort av olika valörer.

Jag repeterar mitt mantra: Efter att själv jobbat mot media och upplevt hur de vinklar och utelämnar fakta för att det ska låta smaskigare än vad det är, så väljer jag att tro att de förvaltar sina pengar bättre än vad artikeln vill få oss att tro.

Som en OT kan jag bara säga att jag åt middag med en från Aftonbladets redaktion häromkvällen och om jag är cynisk i hur mycket som är korrekt i medias rapportering så är jag fortfarande blåögd i jämförelse...

Toppen