Senaste nytt

En ny försämring av SAS EuroBonus (fr o m 2015-JAN-01), vad är alternativet?

Jag hade sedan långt tidigare tänkt säga adjöss till SAS då den status man har betyder nada. Nu när jag de senaste 6 veckorna har tillbringat mycket tid hos andra (med status) så har jag insett att det kvittar. Det här med status suger lika fett hos dem (med ett undantag - uppgrade till flex (som jag atckade nej till))).
Mitt resonemang har då blivit at se det hela till det praktiska och då faller SAS ut som vinnare. 3 st anledningar:

- Närheten till CPH.
- Fast track.
- Lounge

I övrigt så skiter jag i vilket numera så länge jag får behålla det ovan. Poängen jag har, och får, kommer jag shoppa upp trots dålig "kurs". 50 k (snart 40k) kommer jag upp i enkelt varje år.
Kanske jag kommer att gå över helt till Thai vid mina BKK resor och UA vid mina Nordamerika resor så fort jag når level. Att satsa på Diamond är bara "skit".

Last edited by a moderator:
Mitt alternativ blir att försöka flyga ihop till ett EBD nu innan årsskiftet. Detta på grund av en förhoppning att EBD kommer att vara värt mer under nästa år samt att jag nog inte kommer att komma upp i EBG med kommande förändringar. Ett EBD skulle ge mig minst guld till maj 2017 och då har väl nästa ändring kommit...

Alltså, vem bryr sig om försämrad poängintjäning när man har AMEX? Katchiiing!
image.jpg
;)

Last edited:
Jag hänger nog kvar i EB, jag har bytt jobb i år så arbetsflygandet är nu ett minne blott samtidigt som det dyker upp mer och mer möjligheter att skaffa EB-poäng utan att flyga. Faktum är att jag och sambon har ett gäng SAS-flighter bokade och samtliga är betalade med poäng så intjäningen känns inte så aktuellt för oss längre. Den stora frågan som jag ännu inte tagit ställning till är vilket av alla Amexkort jag ska ha i fortsättningen.

Jag har en bokad NY resa med SAS. Bokad före 27/11. Ut 5/3 hem 9/3.
Biljetten är i Go och kostade 3725:-
Vad jag förstår kommer jag kunna claima poäng enligt nuvarande regler.

Sen har det skrivits om United och intjäning av poäng till Eurobonus om man åker med dem istället.
Sökte biljett med dem och hittar på samma datum en biljett för 3303:- via LHR.
Nu är det iof sig osäkert om jag kommer kunna åka öht beroende på hur behandlingsschemat kommer se ut efter nyår.
Jag kanske måste avboka min SAS flight.

Om jag måste skjuta på min resa verkar jag ju kunna komma iväg för en billigare peng med United.
Hur blir intjäningen av poäng?

Spelar det någon roll på intjäningen på SAS om jag är EBB eller EBS?

Jag har en bokad NY resa med SAS. Bokad före 27/11. Ut 5/3 hem 9/3.
Biljetten är i Go och kostade 3725:-
Vad jag förstår kommer jag kunna claima poäng enligt nuvarande regler.

Sen har det skrivits om United och intjäning av poäng till Eurobonus om man åker med dem istället.
Sökte biljett med dem och hittar på samma datum en biljett för 3303:- via LHR.
Nu är det iof sig osäkert om jag kommer kunna åka öht beroende på hur behandlingsschemat kommer se ut efter nyår.
Jag kanske måste avboka min SAS flight.

Om jag måste skjuta på min resa verkar jag ju kunna komma iväg för en billigare peng med United.
Hur blir intjäningen av poäng?

Spelar det någon roll på intjäningen på SAS om jag är EBB eller EBS?

En Go-billet kan ikke refunderes hvis du afbestiller den, med mindre at det er en flex-billet? Hvis det er non-flex vil du kun få skatter og afgifter refunderet. Ombookning kan oftest ske mod et gebyr.

Flyvninger med United giver pt. 100% bonuspoint i alle Economy-klasser, men det kan selvfølgelig nå at ændre sig. Flyver du eks. LHR-EWR som er ca. 3465 miles giver det 3500 Eurobonuspoint.

Der gives ingen ekstra bonus til EBB- og EBS-medlemmer på SAS-flyvninger, kun til EBG/EBD/EBP-medlemmer.

En Go-billet kan ikke refunderes hvis du afbestiller den, med mindre at det er en flex-billet? Hvis det er non-flex vil du kun få skatter og afgifter refunderet. Ombookning kan oftest ske mod et gebyr.

Tack.
Hur är det med avbeställningsskyddet jag har via (Eurobonus) Mastercard som jag betalat biljetten med?
Jag kommer ha läkarintyg på att jag inte får flyga.
Har aldrig behövt avboka flighter förut så jag vet inte hur det går till.

Last edited:
Toppen