Senaste nytt

En ny försämring av SAS EuroBonus (fr o m 2015-JAN-01), vad är alternativet?

För min del kommer jag framöver att gå på Aegean för guldstatus. Blir inga problem att behålla det guldkortet i alla fall med dessa regler.

Going Gold is a serious upgrade, so we add on even more benefits to help you make the most of every trip, with exclusive benefits at the airport, in flight and beyond. Moreover, you are entitled to the Star Alliance Gold status which ensures a seamless and enhanced travel experience within the Star Alliance network. That's exactly what awaits you! To reach the Gold Tier, all you need to do is fly Aegean or Olympic Air at least four times and earn 24,000 Tier Miles within 12 months or collect a total 48,000 Tier Miles, regardless of which airline you choose to fly with. Whichever you do first will get you there. To retain your Gold Tier, you have a fixed 12-month period from the date of your upgrade or renewal of your tier to collect 12,000 Tier Miles, including 4 flights with Aegean and/or Olympic Air, or collect a total of 24,000 Tier Miles, regardless of which airline you choose to fly with.

Man får en massa andra trevliga saker som gold också. Mer kan läsas här
Aegean Airlines | Gold

4 upgrade vouchers på aegean/olympic
2 kuponger 50% rabatt på "member/companion ticket" (vad det nu innebär)
Möjlighet att köpa tier och award miles framöver
Intjäning på SAS PLUS är 200% av flygna miles. Två SAS A-klass till Spanien/Grekland räcker för att behålla guldkortet om man gör 4 legs med aegean/olympic också.

Ta SAS A-klas till Athen och nyttja sedan dina 2 kuponger med 50% rabatt för att boka 2 tor med Aegean, dessa 4 legs med Aegean uppgraderar du sedan till business. Win Win situation!
Grekland är det nya Spanien :)

Denna ändringen var inte så speciellt positiv får jag lov att erkänna som en förhållandevis ny EB medlem, men dock är det bara att gilla läget helt enkelt.

En sak som jag inte kunde lyckas finna information på sas.se är följande:

En resa bokad före 1/1-2015 och som genomförs före 1/1-15 ger så klart poäng efter den nuvarande tabellen.
Men för en resa som bokas före 1/1-15 och genomförs efter 1/1-15 borde således ge poäng efter den gamla tabellen, eftersom det var dem villkoren som gällde då resan bokades.

Ex. ARN - BCN i Sas Plus 4000 poäng i vardera riktning ger 8000p med nuvarande villkor
och samma resa efter den 1/1-15 ger 2000p enkel väg, 4000p förutsatt att resan bokas efter den 1/1-15
Har jag tänkt rätt då?

Igår på flygtorget.se skriver man om att du som bokat SAS biljett före 1 december 2014 men reser under 2015 får den gamla poängintjäningen men du måste kontakta SAS kundservice efter resan för att få rätt poäng. Jag fick detta bekräftat av SAS i morse på mail.

Nu har det kommit en FAQ på engelska om nyordningen. Även jag har fått besked från SAS att man ska kunna få poäng enligt gamla systemet för resor bokade före 1 december, men här talas det om 27/11 som senaste datum. Trist för @Homer...

Q&A - SAS

Hej Henrik

Tack för ditt email.
Om resorna är bokade innan den 1 december 2014 kan man efter att resan är genomförd och registrerad på ert EuroBonus konto ansöka om att få poäng enligt tidigare regler. Återkom till oss efter att resorna är genomförda och registrerade.

Det var ju oerhört givmilt av SAS... Då får vi se hur mycket strul det blir när alla ska kontakta kundtjänst för att få det fixat...

Toppen