Senaste nytt

En kille i USA blev stämd av United och Orbitz för att han skrev om "Hidden city"

Det är ju ingen som skulle klaga om du köpte tågbiljett Stockholm-Malmö och hoppade av i Alvesta. Möjligen är det lite illojalt mot medresenärerna vars biljettpriser går upp när planet börjar bli fullbokat av folk som inte avser resa.
Köper jag en enkel tågbiljett Stockholm - Uppsala via Arlanda kostar den 84 SEK. Köper jag SJ biljett Stockholm - Arlanda kostar den 267 SEK. Då borde det alltså vara helt ok att jag köper Stockholm - Uppsala och hoppar av på Arlanda? Men nejdå. Då åker jag direkt på en straffavgift. Så ditt resonemang haltar lite grand.

Är lite av åsikten att flygbolagen får skylla sig själva om de har denna typ av priser. Det är ju ingen som skulle klaga om du köpte tågbiljett Stockholm-Malmö och hoppade av i Alvesta.

Skylla sig själva? Det är ju inte konstigare än att det oftast är dyrare att flyga en direktförbindelse än en förbindelse med ett byte på vägen, även om direktförbindelsen är kortare.

Det går att fuska med "hidden city" i viss utsträckning utan att flygbolaget upptäcker det *och* bryr sig om att näpsa dig, I vilken utsträckning ens personliga etik tillåter att man utnyttjar den möjligheten är väl en personlig fråga, men jag tycker inte att flygbolagen får "skylla sig själva" för att de litar på att kunderna följer de avtal de ingått.

Köper jag en enkel tågbiljett Stockholm - Uppsala via Arlanda kostar den 84 SEK. Köper jag SJ biljett Stockholm - Arlanda kostar den 267 SEK. Då borde det alltså vara helt ok att jag köper Stockholm - Uppsala och hoppar av på Arlanda? Men nejdå. Då åker jag direkt på en straffavgift. Så ditt resonemang haltar lite grand.
Vad är det för straffavgift?
Det är väl bara att hävda att man kom med pendeltåget och betala de 75 kronor eller vad det kostar att gå av på Arlanda. Billigare än att köpa biljett enbart till ARN.
Lite intressant att SJ mer eller mindre är samma pris som Arlanda Express för 1 person.

Problemet för dig som kund är att du har fel i ditt resonemang och flygbolag har koll på hur du faktiskt reser. Om du sätter detta i system så kan du räkna med problem vartefter.

Jag har inga som helst planer på att sätta det i system det är skattepengar som betalar mitt flygande så kan mina biljetter få SAS att gå med lite mindre förlust är det bara en annan form av statsstöd....

Men jag klandrar ingen som gör det. Om du tecknar ett avtal om en tjänst och sen väljer att bara utnyttja delar av den så har jag svårt att förstå varför tjänsteleverantören skulle lida skada. Om jag slår mig ner på en restaurang och beställer en 3 rätters meny som är billigare än att köpa rätterna individuellt och därefter ger fan i att äta efterrätten har jag då gjort något fel?

Jag står fast vid min ståndpunkt att tycker flygbolagen att det är ett problem att man bokar biljetter på längre rutter än man avser att flyga så får de väl rensa upp i den djungel av priser så att det inte blir lönsamt.

Jag har inga som helst planer på att sätta det i system det är skattepengar som betalar mitt flygande så kan mina biljetter få SAS att gå med lite mindre förlust är det bara en annan form av statsstöd....

Men jag klandrar ingen som gör det. Om du tecknar ett avtal om en tjänst och sen väljer att bara utnyttja delar av den så har jag svårt att förstå varför tjänsteleverantören skulle lida skada. Om jag slår mig ner på en restaurang och beställer en 3 rätters meny som är billigare än att köpa rätterna individuellt och därefter ger fan i att äta efterrätten har jag då gjort något fel?

Jag står fast vid min ståndpunkt att tycker flygbolagen att det är ett problem att man bokar biljetter på längre rutter än man avser att flyga så får de väl rensa upp i den djungel av priser så att det inte blir lönsamt.

Och då förutsätter jag att du också tycker att det är okej att flygbolaget dumpar dig vart som helst utan någon ersättning alls och gör vilka ändringar de vill i din resa, inklusive tycker att du kommit fram när du kommit halvvägs?

Du har såvitt jag vet inte skrivit under ett avtal med restaurangen att äta efterrätt, du har däremot skrivit under avtalet med flygbolaget att inte boka en annan billigare biljett än den du tänkt flyga.

Du får tyvärr inte fritt välja vilka avtalsvillkor som ska gälla.

Principiellt håller jag med om vad @thh skriver. Jag kan dock inte låta bli att undra lite om detta inte är på väg att ändras iochmed EU261/2004 där en rerouting A-C skulle kunna innebära att man har rätt till ersättning. Det får mig att fundera på om kontraktet inte faktiskt säger "transport A-C via B"...

Jag antog att om man kom fram i tid kunde flygbolaget routa dig genom sydpolen om de så ville? Kan de få dig att komma fram inom 4h genom att routa dig borde man bara ha rätt att få pengarna tillbaka, som jag tolkar EU reglerna om "same destination". En flygbolag skulle nog hävda att en mellanlandning inte var en destination och om man inte kunde visa på bra skäl för det hade nog de flesta domstolar hållit med.

Jag antog att om man kom fram i tid kunde flygbolaget routa dig genom sydpolen om de så ville? Kan de få dig att komma fram inom 4h genom att routa dig borde man bara ha rätt att få pengarna tillbaka, som jag tolkar EU reglerna om "same destination". En flygbolag skulle nog hävda att en mellanlandning inte var en destination och om man inte kunde visa på bra skäl för det hade nog de flesta domstolar hållit med.

Allt hänger på varför du blir omroutad...

Hur kan du ens jämföra att boka A-B-C och flyga A-B med att flygbolaget dumpar passagerare ute i ingenstans? För det första om jag har betalat för A-B-C så är det väl min sak om jag sedan bara flyger A-B? Om flygbolag har sådan knepig prissättning att det blir billigare att boka A-B-C än A-B är det väl något galet med branchen och inte personerna som bokar på det sättet.

Det där vill jag gärna veta mer om.
Du skall transporteras från A till C, om du då väljer, ensidigt, att hoppa av vid B, så bryter du ju mot det avtal du har med flygbolaget. Ett avtal är inte bara något som skall dras fram när det gynnar oss passagerare. Det är ju också vår skyldighet att följa vår del av avtalet, dvs i det här fallet transporteras mellan A och C.

Går väl att göra en jämförelse med 261/2004 och den rätt till ersättning man har vid förseningar i olika former mm. Om man påtalar detta för flygbolaget finns det en chans att man får tillbaka pengar man har rätt till.
Samma sak för flygbolagen, om du köper A-B-C men bara nyttjar A-B så finns det en risk att du får betala flygbolaget för den sträckan som du faktiskt flög, men det skulle ju bara bli aktuellt om flygbolaget faktiskt krävde dig på dessa pengar. Precis på samma sätt som man måste kräva sin ersättning enligt 261/2004.
Som många redan påtalat så får man vara beredd på att det kan bli dyrare om man gör detta, gråta ut i pressen efteråt skulle inte få några sympatier från mig i alla fall om man åker på att betala mellanskillnaden på A-B mot A-B-C.

Toppen