Senaste nytt

En kille i USA blev stämd av United och Orbitz för att han skrev om "Hidden city"

Jag förstår vad du säger, det jag är intresserat att veta är exakt vad som står i avtalet och vad jag bryter mot? Känns som att du fördummar när du måste påpeka att "Ett avtal är inte bara något som skall dras fram när det gynnar oss passagerare" det är väl rätt självklart?
Når man køber en billet med SAS godkender man deres vilkår og betingelser. I Conditions of Carriage står følgende:

3.3 Coupon sequence and use
3.3.1
The Ticket you have purchased is valid only for the transportation as shown on the Ticket, from the place of departure via any Agreed Stopping Places to the final destination. The fare you have paid is based upon our Tariff and is for the transportation as shown on the Ticket. It forms an essential part of our contract with you. The Ticket will not be honoured and will lose its validity if all the Coupons are not used in the sequence provided in the Ticket.

3.3.2 Should you wish to change any aspect of your transportation you must contact us in advance. The fare for your new transportation will be calculated and you will be given the option of accepting the new price or maintaining your original transportation as ticketed. Should you be required to change any aspect of your transportation due to Force Majeure, you must contact us as soon as practicable and we will use reasonable efforts to transport you to your next Stopover or final destination, without recalculation of the fare.

3.3.3 Should you change your transportation without our agreement, we will assess the correct price for your actual travel. You will have to pay any difference between the price you have paid and the total price applicable for your revised transportation. We will refund you the difference if the new price is lower but otherwise, your unused Coupons have no value.

3.3.4 Please be aware that while some types of changes will not result in a change of fare, others, such as changing the place of departure (for example if you do not fly the first segment) or reversing the direction you travel, can result in an increase in price. Many fares are valid only on the dates and for the flights shown on the Ticket and changes may not be allowed at all, or only upon payment of an additional fee.

4.1 Fares
Fares apply only for carriage from the airport at the point of origin to the airport at the point of destination, unless otherwise expressly stated. Fares do not include ground transport service between airports and between airports and town terminals unless otherwise expressly stated. Unless otherwise agreed your fare will be calculated in accordance with our Tariff in effect on the date you make the reservation of your Ticket for travel on the specific dates and itinerary shown on it. Should you change your itinerary or dates of travel, this may impact the fare to be paid.

Det ses i CoC at billettens pris afhænger af strækningen. Sidenhen står der at hvis man ændrer billetten, eksempelvis ved at ændre rute, kan det påvirke billettens pris.

Når man vælger ikke at udnytte alle de kuponer billetten består af, svarer det til at man ændrer billetten og SAS har således mulighed for at opkræve prisforskellen ift. den strækning man har fløjet. Hvis

Så du bryder ikke mod noget før du booker A-B-C, kun flyver A-B uden at meddele det på forhånd og efterfølgende nægter at betale en eventuel prisforskel.
 
Jag förstår vad du säger, det jag är intresserat att veta är exakt vad som står i avtalet och vad jag bryter mot? Känns som att du fördummar när du måste påpeka att "Ett avtal är inte bara något som skall dras fram när det gynnar oss passagerare" det är väl rätt självklart?
Det har nämnts CoC tidigare, är i inlägget efter ditt.

Det är inte meningen att fördumma, men ibland känns det så här.
 

AABack2ARN

Medlem
Ganska välskriven artikel må jag säga. Var det någon speciell kommentar du syftade på @Gweilo_2? Nyss var det närmare 100 kommentarer och jag tyckte en del av dem jag har läst var ganska sakliga...
 

Dr. Miles

Expert
Ganska välskriven artikel må jag säga. Var det någon speciell kommentar du syftade på @Gweilo_2? Nyss var det närmare 100 kommentarer och jag tyckte en del av dem jag har läst var ganska sakliga...
Menar du en jämförelse med en konsertbiljett med tvingad deltagande till poesiläsning? ;)
Är det inte som Tying sales eller tie-in sales?
 

Gweilo_2

Medlem
Ganska välskriven artikel må jag säga. Var det någon speciell kommentar du syftade på @Gweilo_2? Nyss var det närmare 100 kommentarer och jag tyckte en del av dem jag har läst var ganska sakliga...
Gullivers blog är ofta läsvärd, tänkte i detta fall främst på artikeln som sådan, gillade hur killen finansierade försvaret med crowdfunding. Skall bli spännande att följa. Uppenbart är att om det finns luckor i systemet / logiken så är det några som upptäcker dom och gör affär av det. Märks ju inte minst här på BC....:)
 

WTP

Medlem
Detta fungerar väl bra om man reser utan incheckat baggage. Men hur blir det om du har checkat in baggage och ska av på B?
 

jth

Medlem
Detta fungerar väl bra om man reser utan incheckat baggage. Men hur blir det om du har checkat in baggage och ska av på B?

Det kommer givetvis inte bli så bra. Ditt bagage är ju taggat till slutdestinationen och kommer skickas vidare till den sista flighten, där de kommer sakna dig ombord och tvingas leta fram din väska och lasta av den. För att få tillbaka den kommer du sannolikt behöva förklara varför du inte kom till det sista flyget...

För att förhindra detta försöker en del "shortchecka" sitt bagage, dvs bara tagga det till B. Detta är flygbolag i USA som regel mycket motvilliga att göra eftersom det är ett tecken på att man kommer skippa sista benet, har själv råkat ut för att de inte vill göra det. Inte ens om man kan påvisa ett legitimt skäl som tex en anslutning över natten.

De som pysslar med detta checkar alltså som regel inte in bagage alls.
 
  • Gilla
Reactions: WTP
Toppen