Senaste nytt

Emirates Airbus A380 till Arlanda?

jth

Medlem
Jo, den känns rätt klumpig på marken och den saknar "drag" vid take-off. När den väl kommer upp i luften, ja, då märks det att maskinen är smidig. Eller, som en pilot från Lufthansa sade i en intervju: "det är som att köra en Porsche"...
Att den saknar "drag" när den ska lyfta är tydligen designat så; att accelerationen inte ska märkas så mycket vid start. Det lär ska vara många som klagat på just det. Själv tycker jag att det är lite av tjusningen när man sitter i flygplan på väg att lyfta ...

Jag tyckte precis tvärtom när jag nyligen flög A380n mellan LHR och LAX. Det var ett anmärkningsvärt bra drag vid takeoff för at vara en så stor maskin. Men det tog också rätt lång tid innan vi roterade.... men visst, det var inte som den gångn jag flög med en i princip tom 777 mellan LHR och Stockholm. Där kan man snacka om rivstart :)
 
Jag föreslår att ni tittar på någon youtube film som finns när Airbus A380 flyger flygupvisning med Airbus testpiloter eller ännu bättre åker till Paris Airshow.
Det är absolut inget fel på "draget" på en Airbus A380.
Är den lätt lastad och lätt tankad kan den utan problem lyfta på 600-700 meter...dvs ungefär samma startsträcka som ex stridsflygplanet JAS 39 Gripen normalt använder. Anledningen till att man startar mjukt med A380 och de flesta andra civila longrange jetflygplan...beror på max redusering. Man gasar aldrig mer än vad som krävs. På det sättet sliter man mindre på motorerna och det drar mindre bränsle. Man matar in uppgifter om flygplanets aktuella startvikt, temperatur förhållanden på flygplatsen, hur kraftig vind som råder, startbanans längd, om det finns några kraftiga berg nära startbanan etc i flygplanets "färddator" som sedan räknar ut precis hur mycket gaspådrag som krävs.
Dessutom flyger A380 oftast långa distanser och är väldigt tung vid take off....då blir det ingen rymdraket start direkt.
 
Jag föreslår att ni tittar på någon youtube film som finns när Airbus A380 flyger flygupvisning med Airbus testpiloter eller ännu bättre åker till Paris Airshow.
Det är absolut inget fel på "draget" på en Airbus A380.
Är den lätt lastad och lätt tankad kan den utan problem lyfta på 600-700 meter...dvs ungefär samma startsträcka som ex stridsflygplanet JAS 39 Gripen normalt använder. Anledningen till att man startar mjukt med A380 och de flesta andra civila longrange jetflygplan...beror på max redusering. Man gasar aldrig mer än vad som krävs. På det sättet sliter man mindre på motorerna och det drar mindre bränsle. Man matar in uppgifter om flygplanets aktuella startvikt, temperatur förhållanden på flygplatsen, hur kraftig vind som råder, startbanans längd, om det finns några kraftiga berg nära startbanan etc i flygplanets "färddator" som sedan räknar ut precis hur mycket gaspådrag som krävs.
Dessutom flyger A380 oftast långa distanser och är väldigt tung vid take off....då blir det ingen rymdraket start direkt.

Jo jag har koll på att det fungerar så. Men du måste erkänna att det är stor skillnad med känslan att sugas bakåt i sätet mellan A380 och B777 :)
 
Jag har ställt frågan till Tobias Hauff på Emirates nyss. Svaret kommer i en intervju under dagen :)

Svar från Tobias Hauff på Emirates:

Redaktionen: Vi har hört rykten om en Emirates A380 till Stockholm/Arlanda?


Tobias: Det finns inga sådana planer just nu. Med mängden av flygplan som är på väg in till Emirates de närmsta åren är det inte konstigt att sådana här rykten tar fart, full förståelse för det. Någonstans måste ju liksom planen flyga. Däremot är inte Arlanda anpassat för att ha en A380 permanent idag, framtiden får utvisa vilken utveckling som kommer att ske på flygplatsen, och när. Med det sagt, så finns det ju däremot nu möjlighet att flyga enstaka flighter med en A380 hit, och det tycker jag personligen skulle vara väldigt kul att få genomföra.

BusinessClass öppnar Emirates forum - BusinessClass.se
 
Toppen