Senaste nytt

Emirates Airbus A380 till Arlanda?

Suttit och läst igenom den tekniska beskrivning om Arlanda som Swedavia gett ut. I den står det att bana 3 är anpassad för flygplan med en vingspann på 80 meter. Dock har jag inte hittat något om att F piren skulle kunna ta emot denna bjässe. Men jag vet ju som sagt inte.

Vore väldigt kul att se A380 på arlanda mer ofta.
 

rvarttinen

Medlem
Vill minnas att jag har hört något om att landningsbanorna på Arlanda inte är anpassade för att ta emot A380 på regelbunden basis, då det finns risk för sprickbildning.

Fick höra av en insatt person att det är en bro (över infartsvägen?) till Arlanda som inte klarar en fulltankad A380. Det här var i samband med att flygplanstypen skulle tas i trafik och frågan var om vi skulle få se maskinen i reguljär trafik i våra trakter (hade inte Airbus ett jippo i samband med det?), vilket inte verkade så troligt då.... men, kanske inom kort då ... :)
 

Xilan

Medlem
Fick höra av en insatt person att det är en bro (över infartsvägen?) till Arlanda som inte klarar en fulltankad A380. Det här var i samband med att flygplanstypen skulle tas i trafik och frågan var om vi skulle få se maskinen i reguljär trafik i våra trakter (hade inte Airbus ett jippo i samband med det?), vilket inte verkade så troligt då.... men, kanske inom kort då ... :)

För det första finns det ingen annan bana som en fulltankad A388 ens skulle ha en chans att kunna lyfta från än bana 1 (01L/19R), och för att taxa till den behöver man inte passera några broar om man kommer från terminalerna.
För det andra vill jag minnas (källa saknas) att broarna över till bana 3 (01R/19L) ska klara 700 ton. När de projekterades tänkte man sig att de skulle klara dagens och morgondagens tyngsta flygplan. Jag vet inte vad MTOW på en A388 är men jag tror väl knappast att det är mer än 700 ton. Det är dock som sagt en ickefråga.
 

rvarttinen

Medlem
Inte konstigt att ja va lite optimistisk första gången ja flög den.

Jag tänkte: hur ska den här tjärran lyfta?

Därför jag svepte nästan en hel flaska champagne. This aiiint going to fly :D

Jo, den känns rätt klumpig på marken och den saknar "drag" vid take-off. När den väl kommer upp i luften, ja, då märks det att maskinen är smidig. Eller, som en pilot från Lufthansa sade i en intervju: "det är som att köra en Porsche"...
Att den saknar "drag" när den ska lyfta är tydligen designat så; att accelerationen inte ska märkas så mycket vid start. Det lär ska vara många som klagat på just det. Själv tycker jag att det är lite av tjusningen när man sitter i flygplan på väg att lyfta ...
 
För det första finns det ingen annan bana som en fulltankad A388 ens skulle ha en chans att kunna lyfta från än bana 1 (01L/19R), och för att taxa till den behöver man inte passera några broar om man kommer från terminalerna.
För det andra vill jag minnas (källa saknas) att broarna över till bana 3 (01R/19L) ska klara 700 ton. När de projekterades tänkte man sig att de skulle klara dagens och morgondagens tyngsta flygplan. Jag vet inte vad MTOW på en A388 är men jag tror väl knappast att det är mer än 700 ton. Det är dock som sagt en ickefråga.

Vilket tur att EK A388 bara behöver 1/4 tank dådå får att ta sig ner till Dubai...
MTOW för en A380 är 575ton och behöver då 3000m RW....men igen..för Dubai behöver man bara c:a 1/4 tank....
 
Så bra att vi fick exakt MTOW för en fulltankad 380 - min uppgift kom från Flight deck-staff på Lufthansa, Men när jag tänker efter sa han nog "nearly 600 tons"
 
Toppen