Senaste nytt

EBS airport benefits, datum ändrade utan förvarning

Utan förvrning är det inte väl?
SAS har meddelat att de har ändrat perioder som EuroBonus Silver kan använda SAS egna lounger.

SAS gör inte som Delta håller på med.
Delta kommunicerar verkligen inte med sina medlemmar om förändring, utan de ändrar villkoren när det passar och folk upptäcker att programmet har ändrats plötsligt.

Jag är i exakt samma sits som OP här, jag bokade en resa ARN-TLL för mig och frugan för lite julshopping specifikt för att det var inom Silver-loungeperioden. Och att uppgradera till Plus på just den sträckan känns ju lite meh (om det ens går att uppgradera bonusbiljetter).

Om inte SAS går in med någon slags goodwill så gissar jag att bästa sättet är att köpa access och sen prova reklamera kostnaden lite diskret.
Har man tur så går det vägen, om inte så har man i alla fall kommit in i loungen.

Jag är i exakt samma sits som OP här, jag bokade en resa ARN-TLL för mig och frugan för lite julshopping specifikt för att det var inom Silver-loungeperioden. Och att uppgradera till Plus på just den sträckan känns ju lite meh (om det ens går att uppgradera bonusbiljetter).

Trist.
Det du kan göra är att avboka och göra en ny bokning. En ren uppgradering borde bli dyrare. Om det ens går som sagt.
För visst är awardbiljetter fullt avbokningsbara fortfarande?

Ja, flytta EBG/*A Gold till businessloungen och kalla den något som inte innehåller orden business eller gold.
Dom heter redan nu SAS Lounge och SAS Gold Lounge, men jag tycker det är väldigt elitistiskt tänkt av vissa som för tillfället når upp till EBD. Det är nog ganska svårt att ens nå upp till guld om man är hänvisad till billigaste minus och inte reser något privat. Man får komma ihåg att vi är en tämligen hmm... udda skara här :D

Dom heter redan nu SAS Lounge och SAS Gold Lounge, men jag tycker det är väldigt elitistiskt tänkt av vissa som för tillfället når upp till EBD. Det är nog ganska svårt att ens nå upp till guld om man är hänvisad till billigaste minus och inte reser något privat. Man får komma ihåg att vi är en tämligen hmm... udda skara här :D
Du missar totalt poängen. En lounge ska ju vara en plats man trivs i. Jag har nu två dagar i rad fått kämpa för att få en sittplats i dels SAS Gold Kastrup, dels Sabenas lounge i Bryssel (där mitt sällskap inte kunde sitta tillsammans vilket förstås är tråkigt). Det är ju skrattretande att påstå att det skulle ha något med "elitism" att göra, det handlar om användbarhet för resenärerna. Precis lika illa är det med en fast track som inte fungerar som en fast track. Då finns, grovt förenklat, två alternativ: (i) bygg ut, (ii) höj kraven/försämra för de med lägre status.

Då finns, grovt förenklat, två alternativ: (i) bygg ut, (ii) höj kraven/försämra för de med lägre status.
OT: eller (iii) Differentiera mera

Skillnaden blev för mig ganska stor när jag förra året ökade resandet från guldnivån till dubbla. Sittplats i lounge, tystnad, ätbar mat som varieras åtminstone någon gång ibland var något som jag verkligen uppskattade mer än "att få komma in i loungen". När jag i år dubblat det igen har även känslorna dubblerats igen. Det handlar verkligen inte om elitism, utan om att orka resa.
Ungefär som att en fungerande fast track inte gör att jag får 10 min mer i loungen eller slippa köa. Det gör att jag får 10 min tid hemma, eller kanske hinner med ett tidigare flyg hem.

OT: eller (iii) Differentiera mera

Skillnaden blev för mig ganska stor när jag förra året ökade resandet från guldnivån till dubbla. Sittplats i lounge, tystnad, ätbar mat som varieras åtminstone någon gång ibland var något som jag verkligen uppskattade mer än "att få komma in i loungen". När jag i år dubblat det igen har även känslorna dubblerats igen. Det handlar verkligen inte om elitism, utan om att orka resa.
Ungefär som att en fungerande fast track inte gör att jag får 10 min mer i loungen eller slippa köa. Det gör att jag får 10 min tid hemma, eller kanske hinner med ett tidigare flyg hem.
Tror det låg i "försämra för de med lägre status"...Det är ju precis detta jag menar när
folk slänger fram "elitistkortet" så fort man försöker påpeka vissa brister. Jag har inget emot att EBS får besöka lounge och gå i FT men detta förutsätter att lounge och FT fungerar ändamålsenligt.

• Gilla
Reactions: bnr
Toppen