Senaste nytt

EBS airport benefits, datum ändrade utan förvarning

Man kan backa tillbaka till när SAS började med att ta betalt för drycker på interkontinentala flygningar för något år sedan.

Alla som bokade innan man offentliggjorde försämringen fick betala ombord, men fick pengarna tillbaka när man skickade in kvittona. Jag har mycket svårt att tro att SAS skulle neka ersättning om man skickar in loungekvitto i efterhand under dessa förutsättningar.

Om man läser tråden så fanns det ju åtminstone ytterligare ett alternativ till, det vill säga att prata med loungen. Detta visade sig dessutom lösa alla problem utan att man behöver raljera och använda sig av onödiga förkortningar.
Att köpa en trisslott kan också lösa massor av problem, men det är långt ifrån alltid det blir vinst. Att förlita sig på vad en person sagt när man ringt SAS är nog i klass med att köpa en trisslott.

Jag ber dock om ursäkt för att jag använde en förkortning.

Har hunnit bli van vid detta laget. Detta är ett genuint trevligt forum med många hjälpsamma men jag kan säga att varje gång jag lägger en tråd så hoppas jag alltid innerligt att @agehall inte ska svara för då vet jag att det kommer handla om att jag flyger billigt, flyger lite, eller bara är allmänt dåligt uppdaterad i jämförelse med honom själv.
Ja, det är otroligt trist att vissa inte kan ta till sig krass fakta. Du skriver själv att du "flyger mycket" vilket inte riktigt stämmer med verkligheten om du inte når upp till EBG (eller så flyger du med bolag utanför Star Alliance). Jag flög också economy tidigare och hade inga som helst problem att tjäna in EBG och ett antal andra kort.

Jag har varken sagt att du flyger för billigt eller att du är allmänt dåligt uppdaterad i jämförelse med mig - det är saker du själv får stå för. Det jag påstår är att du flyger för lite. Det finns många här som hittar mycket smartare rutter än vad jag orkar leta upp för att tjäna fler segment och poäng per resa och på så sätt få status för relativt små summor.

Otroligt tråkigt för forumet givetvis. Det han säger är för mig likställt med att säga till någon som med små ekonomiska medel som frågar om hur man ska spara ihop låt säga 300000kr och sedan gå in och säga "bah, spara mer, 300000kr är ju inte ens mycket pengar"
Det du säger är å andra sidan att om jag sparat ihop 290000kr så ska jag fortfarande kunna be banken om att få ta ut 300000kr från mitt konto utan motprestation. Spelreglerna för hur man når EBG har varit fasta i ganska många år nu och det är inte speciellt svårt att nå upp dit om man vill.

Att jämföra att trevligt fråga bolaget om detta gick att lösa med att köpa en trisslott är ju bara rent nonsens och understryker bara din syn på medmänniskor runt om dig. Därtill var det ju inte bara jag som uppmärksammade ditt översitteri just, men inte något förvånande har du noll förståelse eller någon förmåga att ta det till dig.

Sak samma, saken är nu utagerad och vi hamnar off topic - tacksam för den trevliga input jag fick i övrigt.

Vol

Och så tar vi det en gång till. Sluta diskutera person och diskutera saken istället. Det gäller ALLA! Sista varningen!
Fortsätter det så får vi stänga tråden och det låter väldigt onödigt då ämnet ändå är intressant även om det finns många olika åsikter i frågan

//Moderator

Rent teoretiskt, om det varit det omvända att du inte hade haft lounge access vid bokningen men SAS ändrar så att EBS kan komma in på dina datum, ska du då inte få komma in i loungen för att det var andra regler när du bokade?

Håller inte med om att omvända exemplet kan användas på detta vis. Det står förvisso SAS fritt att ändra sina villkor, det är något de ändå har reserverat åt sig själva att kunna göra. Jag tycker inte ditt omvända exempel påverkar någon av de faktorer jag anser vara viktiga i TS fall. Exemplet är klart intressant, men inte relevant.

Jag anser att SAS säljer en helhetsprodukt, precis som många andra bolag. Denna helhetsprodukt är i flygbolagens fall också hyfsat individualiserad, för att knyta till sig lojala kunder, bland annat.
Om då en kund bokar en resa, för ett specifikt datum, för att åtnjuta vissa benefits (ex: lounge access) så har ju SAS dels dragit ner värdet på TS upplevelse, samt eventuellt agerat på klandervärt sätt. Det klandervärda är ju att loungeaccess marknadsförts till TS, och att han har förlitat sig på denna info och bokat sin resa. Nu har ju SAS dock i sina villkor rätt att göra så här. Men att det bör ses som moraliskt klandervärt ligger ju fortfarande kvar, vilket även SAS och andra bolag förstår i många fall. Det är ju därför t ex kunder kan avboka BA-resor intra-europa gjorda innan det sades att gratis mat & dryck kommer upphöra.

Loungen var så klart inte enda anledningen TS bokade resan, men åtminstone en av anledningarna. För övrigt använde jag moraliskt i brist på bättre ord.. Men du förstår säkert skillnaden mellan SAS lagliga rätt och vad en normalt resonlig person skulle uppfatta som rätt och fel. Som jag lärde mig i skolan, "det är inte olagligt att vara ett rövhål". ;)

Så jag kan acceptera när folk anser det ligga inom vad SAS lagligen får göra, men ur ett moraliskt perspektiv, så kommer jag hålla TS över SAS i det här fallet. Och när det finns något som åtminstone av en del människor kan anses vara klandervärt, så lönar det sig ofta att kontakta bolaget direkt. Få bolag avser att uppfattas på ett sådant sätt. Till skillnad från vad @agehall skrev, så finns det alltså i min mening mycket som kan göras, särskilt eftersom SAS har visat sig vara rätt tillmötesgående mot sina kunder.

Håller inte med om att omvända exemplet kan användas på detta vis. Det står förvisso SAS fritt att ändra sina villkor, det är något de ändå har reserverat åt sig själva att kunna göra. Jag tycker inte ditt omvända exempel påverkar någon av de faktorer jag anser vara viktiga i TS fall. Exemplet är klart intressant, men inte relevant.

Jag anser att SAS säljer en helhetsprodukt, precis som många andra bolag. Denna helhetsprodukt är i flygbolagens fall också hyfsat individualiserad, för att knyta till sig lojala kunder, bland annat.
Om då en kund bokar en resa, för ett specifikt datum, för att åtnjuta vissa benefits (ex: lounge access) så har ju SAS dels dragit ner värdet på TS upplevelse, samt eventuellt agerat på klandervärt sätt. Det klandervärda är ju att loungeaccess marknadsförts till TS, och att han har förlitat sig på denna info och bokat sin resa. Nu har ju SAS dock i sina villkor rätt att göra så här. Men att det bör ses som moraliskt klandervärt ligger ju fortfarande kvar, vilket även SAS och andra bolag förstår i många fall. Det är ju därför t ex kunder kan avboka BA-resor intra-europa gjorda innan det sades att gratis mat & dryck kommer upphöra.

Loungen var så klart inte enda anledningen TS bokade resan, men åtminstone en av anledningarna. För övrigt använde jag moraliskt i brist på bättre ord.. Men du förstår säkert skillnaden mellan SAS lagliga rätt och vad en normalt resonlig person skulle uppfatta som rätt och fel. Som jag lärde mig i skolan, "det är inte olagligt att vara ett rövhål". ;)

Så jag kan acceptera när folk anser det ligga inom vad SAS lagligen får göra, men ur ett moraliskt perspektiv, så kommer jag hålla TS över SAS i det här fallet. Och när det finns något som åtminstone av en del människor kan anses vara klandervärt, så lönar det sig ofta att kontakta bolaget direkt. Få bolag avser att uppfattas på ett sådant sätt. Till skillnad från vad @agehall skrev, så finns det alltså i min mening mycket som kan göras, särskilt eftersom SAS har visat sig vara rätt tillmötesgående mot sina kunder.

Välskrivet och bra sammanfattat. Jag ansåg mig verkligen inte känna mig som en jobbig kravställande kund utan snarare var ju en rimlig fråga om det gick att lösa situationen givet att jag bokade just dessa datum baserat på den information jag hade tillgång till och SAS kunde erbjuda mig. Givetvis förstod även jag att rent villkorsmässigt är jag ju helt körd men samtidigt hade jag blivit mycket förvånad om SAS inte hade löst detta för mig med tanke på att uppoffringen det skulle krävas från dom var i det närmaste obefintlig men däremot förtroendet och lojaliteten hos en kund som väljer att alltid resa med SAS i första hand stod ju på spel i deras sätt att agera. Sätter man vågskålen uppoffring vs vinst/förlust så är ju ekvationen egentligen ganska självklar.

Jag litar givetvis blint på att vad dom sagt till mig i Loungen stämmer och Theodora uppfattades som förtroendeingivande när hon på egen uppmaning sa att hon skulle lägga in detta i deras delade kalender samt uppgav sitt namn som jag kunde nämna vid ankomst. Hon tyckte det var närmast en självklarhet att jag skulle få gå in med tanke på att det var den 15:e som gällde då jag bokade resan.

PS.
Jag lovar att köpa en trisslott på pressbyrån innan jag går in och berätta om utfallet i både lott och access till Lounge.
DS.
Vol

Det du säger är å andra sidan att om jag sparat ihop 290000kr så ska jag fortfarande kunna be banken om att få ta ut 300000kr från mitt konto utan motprestation. Spelreglerna för hur man når EBG har varit fasta i ganska många år nu och det är inte speciellt svårt att nå upp dit om man vill.

Det är inte alls det han säger. Vi vet inte TS resemönster eller ens vilka bolag han flyger med. Han har inte bett om några EBG-privelegier, utan snarare gett uttryck för att de fördelar EBS hade för några månader sedan, har dragits in. Det är inte relevant för frågan huruvida han kan flyga ihop EBG istället (innan 15 december). TS kanske inte vill ha EBG, utan var nöjd med fördelarna EBS gav honom. Jag bokar *A för att jag har ett guldkort, för att jag förväntar mig ett mervärde. Han förväntade sig samma sak. Att fördelar försvinner är folk på detta forum vana vid, och det finns många olika kreativa lösningar som fungerat tidigare. I teorin borde det ju inte vara mer "tough luck"-attityd för EBS än för EBG/D, även om de högre statusarna kanske är mer vanliga just här på forumet.

Jag tror att @fcx har bästa förslaget, ifall det skiter sig på landvetter. Skicka in kvitton i efterhand. Jag har lyckats få tillbaka pengarna för en email-uppgradering för att jag inte fick några Plus-miles, vilket jag så klart egentligen i efterhand vet att jag inte borde fått. SAS är generellt sett justa.

Jag kan tycka att det är jämförbart med om SAS skulle ta bort loungeaccess för EBG och bara släppa in EBD/EBP. Då skulle jag nog som EBG krävt kompensation för de biljetter jag bokat innan ändringen blev officiell.

Toppen