Senaste nytt

EBS airport benefits, datum ändrade utan förvarning

Tror detta ändrades för 1-2 månader sedan, har varit uppe på forumet någon vända tidigare i höst i alla fall där man ondgjorde sig över att man inte kunde nyttja loungen lika längre i januari.

Rent teoretiskt, om det varit det omvända att du inte hade haft lounge access vid bokningen men SAS ändrar så att EBS kan komma in på dina datum, ska du då inte få komma in i loungen för att det var andra regler när du bokade?

Nu vet jag inte vart du ska resa, men verkar starta på Landvetter. Hade det varit start på Arlanda hade jag åtminstone övervägt att ta frukosten på Pontus in the Air istället. Nu verkar det ju dessutom ha löst sig på ett bra sätt för er, bara hoppas det fungerar i praktiken också.

Tror detta ändrades för 1-2 månader sedan, har varit uppe på forumet någon vända tidigare i höst i alla fall där man ondgjorde sig över att man inte kunde nyttja loungen lika längre i januari.

Rent teoretiskt, om det varit det omvända att du inte hade haft lounge access vid bokningen men SAS ändrar så att EBS kan komma in på dina datum, ska du då inte få komma in i loungen för att det var andra regler när du bokade?

Nu vet jag inte vart du ska resa, men verkar starta på Landvetter. Hade det varit start på Arlanda hade jag åtminstone övervägt att ta frukosten på Pontus in the Air istället. Nu verkar det ju dessutom ha löst sig på ett bra sätt för er, bara hoppas det fungerar i praktiken också.

Jag köper ditt resonemang med det omvända alternativet, och sjävklart skulle jag ljuga om jag inte hade "utnyttjat" det åt rätt håll till min fördel. Jag vill dock vara tydlig med att mitt argument kanske inte är vilket datum som gäller hit eller dit utan att datumändringen i sig skapat en olycklig situation för mig som enskild resenär. Jag tror ärligt talat inte detta berör särskilt många människor i det enskilda fallet som mitt där man då råkat hamna innan ändringen och på skarven en dag ifrån dom nya datumen. Mitt argument är väl kanske snarare att "uppoffringen" för bolaget som SAS är next to zero medans upplevelsen för mig som kund är monumental i detta fallet om jag jämför alternativen.

Därtill så är det väl ganska brukligt, åtminstone för mig som jobbar i en kundorienterad bransch (dock ej flygbranschen) att man vid oklara situationer alltid försöker få det att hamna åt kundens fördel eftersom "dom är små och vi är stora" så att säga.

Bara min personliga åsikt... :)

Vol

Rent teoretiskt - kanske inte. Men jag tycker det är skillnad att ta bort något ur ett "avtal" än att lägga till något. Att lägga till något kan ofta ses som goodwill och kostar inte SAS många kronor för nöjdare kunder. Speciellt inte när ändringen inte har meddelats till EB-medlemmar.

Finns tre lösningar:
  1. Flyg mer - flyger man inte ihop ett EBG så flyger man inte speciellt mycket imho.
  2. Flyg business (eller SAS Plus inom EU då) - då ingår lounge som förmån.
  3. Köp loungeaccess

Finns tre lösningar:
  1. Flyg mer - flyger man inte ihop ett EBG så flyger man inte speciellt mycket imho.
  3. Köp loungeaccess

Detta är väldigt hårt och ohjälpsamt skrivet tycker jag. TS kanske är helt ok med att vara EBS och få tillgång till loungen under vissa tider per år. Att TS väljer att åka på resor under de perioderna är inget ovanligt för någon som inte reser i tjänsten (jul och sommar). Nu hade ju TS bokat en resa över de förutsättningar han trodde, och hade vid bokningstillfället och ville lösa problemet. Finns ingen anledning att bara lägga sig platt.

Hej forumet,

Här är en klurig incident jag behöver lite input på. Jag har undra några år varit EBS (flyger mkt, men alltid ekonomi så brukar falla på målsnöret). I september var jag inne och kollade på en bonusresa med frun för jag ville överraska med en rolig weekend under dec månad. Givetvis eftersom jag är EBS och vill ha en trevlig upplevelse med lite "perks" för oss två så valde jag explicit att boka datum som föll inom ramen för EBS lounge access som är 15dec till 15jan. Det slutade med en weekend om två veckor, 16-18 dec.

Nu till den lilla problematiken, inser att det här kan låta som ett smalt problem men för mig har det varit viktigt att detta ska bli en skön upplevelse för oss, så även resan - varvid jag nu är riktigt besviken för plötsligt har SAS utan förvarning ändrat datumen till 17:e dec-12:e jan, vilket alltså innebär att vi inte alls kommer få avnjuta en trevlig frukost i loungen på vår avresa så som var planerat från början.

Eftersom jag specifikt valde dessa datum utifrån den information som jag hade vid bokningstillfället, det vill säga 15dec-15jan så anser jag att det är ganska tråkigt det som hänt. Jag tror dom ändrade datum ganska nyligen för det var inte längesedan jag var inne och kollade och då stod fortf 15 dec till 15 jan, så jag misstänker det kan skett för bara några dagar/veckor sedan.

Hur som helst, vad råder ni mig göra? Jag förstår att detta är ett skitproblem och det kanske bara är att bita i det sura äpplet, men jag tycker ändå som lojalitetskund som kanske lägger 50-60k på flygresor med SAS årligen att det här är en så otroligt liten sak för dom att lösa för mig. Dom hade ju enkelt bara kunnat ge mig en voucher för loungen eller löst den morgonen för oss på något sätt.

Jag kontaktade kundtjänst men dom förstod knappt problemet hur många gånger jag än försökte beskriva det, jag sa tillslut något i stil med "om jag bara kommer i kontakt med någon som har lite mandat och beskriver problematiken så är jag övertygad om att detta går att lösa så vi kan äta frukost den 16:e dec i Loungen". Då var svaret att jag skulle skicka in en ett reklamationsärende.

Tröttsamt :(

Vol
Tröttsamt för dig men ring SAS IGEN och förklara bara, det finns människor bakom funktionerna och med ditt resmönster, de riktiga hjältarna..

Om SAS vilket jag hoppas efter ditt nästa samtal inte ger dig och din fru vouchers till lounge på både ARN och LHR vore det konstigt tycker jag. Passerar själv ARN 15:e och guestar mer än gärna dig och din fru om vi har samma tider. Säkert någon annan gör detsamma på LHR men det fixar sig säkert.

Finns tre lösningar:
  3. Köp loungeaccess
Om man läser tråden så fanns det ju åtminstone ytterligare ett alternativ till, det vill säga att prata med loungen. Detta visade sig dessutom lösa alla problem utan att man behöver raljera och använda sig av onödiga förkortningar.

Om man läser tråden så fanns det ju åtminstone ytterligare ett alternativ till, det vill säga att prata med loungen. Detta visade sig dessutom lösa alla problem utan att man behöver raljera och använda sig av onödiga förkortningar.

Har hunnit bli van vid detta laget. Detta är ett genuint trevligt forum med många hjälpsamma men jag kan säga att varje gång jag lägger en tråd så hoppas jag alltid innerligt att @agehall inte ska svara för då vet jag att det kommer handla om att jag flyger billigt, flyger lite, eller bara är allmänt dåligt uppdaterad i jämförelse med honom själv.

Otroligt tråkigt för forumet givetvis. Det han säger är för mig likställt med att säga till någon som med små ekonomiska medel som frågar om hur man ska spara ihop låt säga 300000kr och sedan gå in och säga "bah, spara mer, 300000kr är ju inte ens mycket pengar"

Ärligt talat ett ganska ledsamt beteende från en enskild individ på ett supertrevligt forum

Toppen