Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

Klart Skatteverket kan ta fram storsläggan om de är på det humöret. Men särskilt enkelt är det inte att värdera eurobonuspoäng om man inte vet vad de använts till. Någon regelrätt schablon finns det inget författningsstöd för, som vad gäller kostförmån eller bilförmån så det går inte. En variant är att Skatteverket tittar på vad det kostar att köpa eurobonuspoäng men redan här stöter man väl på lite patrull. Vad kostar det att köpa eurobonuspoäng idag? Tja, SAS säljer inte eurobonuspoäng för närvarande. Vad kostade det att köpa eurobonuspoäng 2017? Kanske går att luska fram en siffra. Men om poängen jag använde 2017 inte tjänades in 2017 utan under de fem föregående åren vilken siffra ska Skatteverket då använda? Visst går det att hitta på en siffra som att värdet av 1 eurobonuspoäng är 10 öre men myndigheter behöver ju formalisera sina ställningstaganden lite mer än att bara hitta på något och då hamnar Skatteverket i problemet att schablonvärden för saker som prissätts på samma sätt är en sak (som en lunch) men bonusprogram något helt annat. Schablonvärden måste ha en allmängiltighet. Värdet av 1 eurobonuspoäng kanske är 10 öre men vad är värdet av en SJ Priopoäng? Eller av en miles and more poäng? Har svårt att se att schablonvärden är en väg framåt för Skatteverket - om de inte får något bemyndigande av lagstiftaren.

Om vi antar att vi kommit så långt i processen att SKV och skattskyldig är överens om att förmån erhållits (dvs. eurobonuspoäng för privat bruk har erhållits genom utgifter kopplade till vederbörandes arbete) så är det "bara" värderingsfrågan som kvarstår. SKV kommer då fatta ett beslut grundat på tex. vad det kostade att köpa eurobonuspoäng, värdet av en viss resa, om de kan se att en sådan har genomförts eller något annat som de tycker är rimligt.

SKV kommer inte göra det svårare än så för sig. Sen är det upp till skattskyldig (vilket även kan vara arbetsgivaren om SKV främst väljer att fokusera på arbetsgivaravgifter) att överklaga till Förvaltningsrätten om så önskas.

Om vi antar att vi kommit så långt i processen att SKV och skattskyldig är överens om att förmån erhållits (dvs. eurobonuspoäng för privat bruk har erhållits genom utgifter kopplade till vederbörandes arbete) så är det "bara" värderingsfrågan som kvarstår. SKV kommer då fatta ett beslut grundat på tex. vad det kostade att köpa eurobonuspoäng, värdet av en viss resa, om de kan se att en sådan har genomförts eller något annat som de tycker är rimligt.

SKV kommer inte göra det svårare än så för sig. Sen är det upp till skattskyldig (vilket även kan vara arbetsgivaren om SKV främst väljer att fokusera på arbetsgivaravgifter) att överklaga till Förvaltningsrätten om så önskas.
Har vi kommit så långt är det ju inte så svårt för då är det ostridigt att man ska betala skatt och då kan man ju värdera vad bonusresan som man använt poängen för kostade - dvs. värdet av en flygresa mellan A och B är inte jättesvårt att uppskatta. Diskussionen här har jag mer upplevt handla om att de uppgifter som Skatteverket begärt ut från SAS inte säger någonting om det finns en förmån som är skattepliktig.

Det är kul hur ni spinner vidare på detta ämne för fullt och serverar alla möjliga grejer till SkV bokstavligen på ett silverfat....

Speciellt i ett öppet forum.
Att beskatta uttag av bonuspoäng är inte en stor fråga på Skatteverket. Skatteverket har inte ens en fungerande rutin för att ha koll på sina egna anställdas intjäning och uttag av poäng som härrör från tjänsteresor... (Det finns en rutin men den följs inte, vilket myndigheten är medveten om men struntar i.)

Har vi kommit så långt är det ju inte så svårt för då är det ostridigt att man ska betala skatt och då kan man ju värdera vad bonusresan som man använt poängen för kostade - dvs. värdet av en flygresa mellan A och B är inte jättesvårt att uppskatta. Diskussionen här har jag mer upplevt handla om att de uppgifter som Skatteverket begärt ut från SAS inte säger någonting om det finns en förmån som är skattepliktig.

Ja det är sant. Steg ett kommer ju vara för SKV att skicka ut brev där de frågar om poäng har erhållits för kostnader som i burits av ens arbetsgivare eller uppdragsgivare. Uppgifterna de får av SAS är för att se vilka de ska skicka frågor till.

Själv flyger jag bara inom Norden på eco-biljett. Det genererar inte mycket poäng, men det brukar oftast finnas en del poäng för att familjen ska ta sig på en longhaul haul.
Har jag dessutom använt 2-4-1 till fyra biljetter så är det knappast fyra biljetter som är värdet.
Coop-poäng, övrig shopping, invites, Billhop och annat trams måste man nog bena ut innan man kan ge något värde på poängen.
Pointsharing renderar i en hel del poäng dessutom.
De som är med i min grupp bör alltså få sig en straffbeskattning?

Det här är knepigt.
Blir en massa administration.
Kan jag dra av den upptaxerade ”inkomsten” mot flygskatten?

Jag förstår inte hur folk kan vara så förvånade. Lagen är glasklar! Har du en förmån som kommer av din anställning så skall den beskattas. Får du en gratis tågresa med ditt SJ prio, beskattning! Får du en gratis hotellnatt, beskattning! Får du gratis lunch, beskattning! Gratis parkering på jobbet om det är betalparkering runt arbetsplatsen, beskattning! Gratis lunch och vin i loungen, du glömde väl inte att minska traktamentet?Lagstiftningen är fruktansvärt trångsynt.

Sen kommer vi till verkligheten och där flödar det gratis mat, hotellnätter och resor i olika bonusprogram. Alla blundar och avstår att kryssa i rutan att man inte vill tjäna poäng. Arbetsgivaren, den anställde och hotell/resebolag/etc är överens om att det vore på tok för jobbigt att förmånsbeskatta detta. Inte desto mindre så borde det enl lagen göras. Nej jag gör det inte heller....

För handen på hjärtat hur många skulle klara av att upprätthålla korthuset och åka några long hauls i bizznizz årligen helt utan hjälp från arbetsgivaren?

Om man tjänar poäng på tjänsteresor åt företag a och sedan använder poäng för tjänsteresor för företag b?

Väldigt många intressanta upplägg. Ska bli intressant att se om det blir något av det här.

Jag har ju lite funderingar kring detta och de saker som nämnts i tråden.

Min arbetsgivare har sagt (i skrift) att om jag skulle använda poäng intjänade i tjänsten för privat bruk så får jag själv stå för eventuella kostnader som kan uppkoma i form av skatt mm. Har de då samtidigt friskrivit sig från ansvar gällande ev ytterligare arbetsgivaravgift mm som ev skulle kunna avkrävas dem?

Om det är så att skattebrott och liknande preskriberas efter 10 år, hur ska man då se på risken att Skatteverket inte bara inhämtar info om nuvarande EBD utan även kollar 10 år bakåt?

Andra statusförmåner som loungetillgång med "gratis" förtäring, gratis dryck på flyget mm, borde de inte i konsekvensens namn då också titta på detta?

Ett vite på 100 000 kronor är ju inte väldigt mycket pengar vilket det kanske i och för sig skulle kunna vara värt för att inte tappa lojala kunder som istället söker sig till andra program, om det bara är en engångsavgift, men jag gissar att det kanske är något som kan skruvas upp ytterligare vid fortsatt ohörsamhet, och då kan det ju bli dyrt.

Det är inte läge att med staten som storägare trotsa svensk förvaltningsrätt och vägra. Om de fortsätter obstruera så kommer viten att bli löpnade istället typ 100kkr i veckan. Innan dess så lär dock något departement ha ringt SAS VD och förklarat vad som gäller.

Skatteverket kommer inte att göra någon stor sak av detta, de får in en lista på samtliga diamonds, letar upp någon av de värsta syndarna statuerar exempel och sen släpps det med förhoppningen om att branchen bättrar sig. Det är på tok för tidskrävande att driva varje persons ärende individuellt....

Last edited:
Toppen