Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

Nej. Att jag inte svarar är inte i sig en grund för skönsbeskattning. Skatteverket måste på någon objektiv grund kunna anta att 1) att min arbetsgivare betalat för poängen 2) att poängen inte använts för en tjänsteresa. Att jag inte svarar är inte sig tillräckligt om Skatteverket inte har någon annan information som pekar på att 1 och 2 är för handen. Sen missar du nästa steg - med vilket belopp ska Skatteverket skönsbeskatta mig med? Enligt skatteregelverket är det "skäligt belopp" och pratar vi beskattningsbara förmåner är det då det marknadsmässiga värdet av förmånen. Skatteverket har ju inte aning om vad poängen använts till - var det 10 nätter på Scandic eller tre resor i business till Japan? Skatteverket får inte bara hitta på något belopp.

Skatteverket vet att du använt poängen till lyxresor. Det är vad du använder bonuspoäng till. Dessutom finns det lättillgänglig information om hur mycket poäng en flygresa tjänar åt en person. Det är trivialt att konstatera att en viss poängintjäning per definition kommer från tjänsteresor. "Du" har helt enkelt inte råd att köpa flyg för 140 000 poäng per år(eller dubbla om du åker med partner). .

Anledningen till att jag konstaterar det är att jag har svårt att tro att kunskapen om hur man tjänar extra poäng "gratis" och så vidare är allmänt känd.

Jag har inte den detaljkunskap om Skatteverkets arbete som du verkar ha men jag känner till att skattemyndigheter över hela världen inte är kända för att ge sig enkelt om de tror sig hittat något.

Jag har själv som sagt varit i liknande situation och kan bekräfta att SKV har oerhörd stora befogenheter vad gäller påtryckningar. Och det räcker som sagt att det är sannolikt att du nyttjat dessa poäng privat för att du ska kunna riskera sköntaxering. Sen ska jag säga att det antagligen är dumt att diskutera strategier mm i detta forum då SKV med stor sannolikhet följer såna här forum om de tänkt göra en större operation mot poängsamlare.

Jag har inte den detaljkunskap om Skatteverkets arbete som du verkar ha men jag känner till att skattemyndigheter över hela världen inte är kända för att ge sig enkelt om de tror sig hittat något.
Det har du helt rätt i och det inkluderar Skatteverket i Sverige. Min poäng är två. Det ena är att Skatteverket inte hittar på värden av en förmån från ingenstans, de måste ha en konkret uppgift att värdera och eftersom de inte vet vad poängen använts till kan de inte skönsbeskatta med ett skäligt belopp (5 t.o.r. i Plus Stockholm - Bryssel eller 3 t.o.r. Stockholm - Tokyo i business har helt olika värden). Min andra poäng är att de uppgifter de begärt ut från SAS inte kommer att ge Skatteverket grund för att besluta om mer skatt utan de måste, för att kunna göra det, begära ut mer uppgifter. När de väl gör det kommer SAS att överklaga in kaklet och när processerna är klara så är det för sent för Skatteverket att besluta om mer skatt för då är saken preskriberad (för upptaxering för år 2017 måste Skatteverket ta beslut senast 2023 och med takten på domstolsprocesserna hittills i de här frågorna kommer det inte att hinnas med). Det Skatteverket borde gjort är att begära ut mer detaljerade uppgifter från början - då hade myndigheten möjligen kunnat nå framgång i några fall.

Last edited:
Nej. Att jag inte svarar är inte i sig en grund för skönsbeskattning. Skatteverket måste på någon objektiv grund kunna anta att 1) att min arbetsgivare betalat för poängen 2) att poängen inte använts för en tjänsteresa. Att jag inte svarar är inte sig tillräckligt om Skatteverket inte har någon annan information som pekar på att 1 och 2 är för handen. Sen missar du nästa steg - med vilket belopp ska Skatteverket skönsbeskatta mig med? Enligt skatteregelverket är det "skäligt belopp" och pratar vi beskattningsbara förmåner är det då det marknadsmässiga värdet av förmånen. Skatteverket har ju inte aning om vad poängen använts till - var det 10 nätter på Scandic eller tre resor i business till Japan? Skatteverket får inte bara hitta på något belopp.

Skäligt belopp har ju diskuterats här åtskilliga gånger, och lär väl landa på minst 10 öre. Tror inte du är med på hur det går till, när SKV vet att du spenderat 300 000 poäng av infon från SAS så kommer de lägga sig i en värdering i den högre skalan och sen är det upp till dig att visa att det inte är så. Du har rätt i att de inte får gissa, men de kan lätt kolla på hemsidan ungefärligt värde av en poäng, och de lär inte vara generösa när de räknar värdet av dem.

Vore intressant att få fram syftet med detta. Kanske kommer någon journalist ställa frågan.
Eller kommer nu alla Diamond få ett brev från SKV där man skall redogöra för hur man fått sina poäng, och då med kvitton.

Kan ju tänka mig bättre områden för SKV att ge sig in i.

Skäligt belopp har ju diskuterats här åtskilliga gånger, och lär väl landa på minst 10 öre. Tror inte du är med på hur det går till, när SKV vet att du spenderat 300 000 poäng av infon från SAS så kommer de lägga sig i en värdering i den högre skalan och sen är det upp till dig att visa att det inte är så. Du har rätt i att de inte får gissa, men de kan lätt kolla på hemsidan ungefärligt värde av en poäng, och de lär inte vara generösa när de räknar värdet av dem.

Får, tyvärr, hålla med. Skatteverket kommer inte ha några som helst problem att driva dessa case om de så önskar.

Mvh
Skattejurist på Big 4.

Ytterligare en aspekt att tänka på är att det är de gamla poängen som förbrukas först.
Exempel:
Ingång 2017: 210 000 poäng
Intjänat 2017: 250 000 poäng
Poängresa 2017: -200 000 poäng
Utgång 2017: 260 000 poäng

Det Skatteverket får se är att jag har intjänat 250 000 poäng och att differensen mellan ingång och utgång är +50 000 poäng, dvs. slutsatsen är att jag använt 200 000 poäng. Men det som dragits är de gamla poängen, poäng som jag kan ha sparat ihop under 5 års tid.

De har inte gjort det lätt för sig.

Får, tyvärr, hålla med. Skatteverket kommer inte ha några som helst problem att driva dessa case om de så önskar.

Mvh
Skattejurist på Big 4.
Klart Skatteverket kan ta fram storsläggan om de är på det humöret. Men särskilt enkelt är det inte att värdera eurobonuspoäng om man inte vet vad de använts till. Någon regelrätt schablon finns det inget författningsstöd för, som vad gäller kostförmån eller bilförmån så det går inte. En variant är att Skatteverket tittar på vad det kostar att köpa eurobonuspoäng men redan här stöter man väl på lite patrull. Vad kostar det att köpa eurobonuspoäng idag? Tja, SAS säljer inte eurobonuspoäng för närvarande. Vad kostade det att köpa eurobonuspoäng 2017? Kanske går att luska fram en siffra. Men om poängen jag använde 2017 inte tjänades in 2017 utan under de fem föregående åren vilken siffra ska Skatteverket då använda? Visst går det att hitta på en siffra som att värdet av 1 eurobonuspoäng är 10 öre men myndigheter behöver ju formalisera sina ställningstaganden lite mer än att bara hitta på något och då hamnar Skatteverket i problemet att schablonvärden för saker som prissätts på samma sätt är en sak (som en lunch) men bonusprogram något helt annat. Schablonvärden måste ha en allmängiltighet. Värdet av 1 eurobonuspoäng kanske är 10 öre men vad är värdet av en SJ Priopoäng? Eller av en miles and more poäng? Har svårt att se att schablonvärden är en väg framåt för Skatteverket - om de inte får något bemyndigande av lagstiftaren.

Förlåt om jag är tjatig men att jag spenderat 300 000 poäng är inte i sig en beskattningsbar förmån. Det räcker alltså inte för Skatteverket att konstatera att jag spenderat 300 000 poäng och så är det bara att värdera vad 300 000 poäng är värt. För att ens hamna i frågan om vad värdet är måste Skatteverket först 1) på objektiva grunder kunna anta att poängen tjänats in genom att min arbetsgivare betalat för dem och 2) att poänguttaget inte avser tjänsteresor. Att SAS lämnat ut uppgifter till Skatteverket om att jag tagit ut 300 000 poäng säger ingenting om 1) eller 2). Skatteverket jobbar inte så att de a) utan objektiv grund hittar på att alla poäng som jag använt har varit för privata resor och b) att alla poäng som Skatteverket hittat på att jag använt för privata resor har tjänats in på tjänsteresor som min arbetsgivare betalat för varefter de c) fattar ett beslut om skönsbeskattning på grundval av vad de hittat på i a) och b). Riktigt så illa är det faktiskt inte.

Last edited:
Vore intressant att få fram syftet med detta. Kanske kommer någon journalist ställa frågan.
Eller kommer nu alla Diamond få ett brev från SKV där man skall redogöra för hur man fått sina poäng, och då med kvitton.

Kan ju tänka mig bättre områden för SKV att ge sig in i.

Bara för att det finns "bättre områden" betyder det inte att förmåner såsom poäng inte ska granskas, det är en del av deras uppdrag och ska ske även om det inte sker varje år. De fokuserar på olika områden olika år, upptäcker de brister går de in norgrrannare.

Toppen