Fredrik
Medlem
Nej. Att jag inte svarar är inte i sig en grund för skönsbeskattning. Skatteverket måste på någon objektiv grund kunna anta att 1) att min arbetsgivare betalat för poängen 2) att poängen inte använts för en tjänsteresa. Att jag inte svarar är inte sig tillräckligt om Skatteverket inte har någon annan information som pekar på att 1 och 2 är för handen. Sen missar du nästa steg - med vilket belopp ska Skatteverket skönsbeskatta mig med? Enligt skatteregelverket är det "skäligt belopp" och pratar vi beskattningsbara förmåner är det då det marknadsmässiga värdet av förmånen. Skatteverket har ju inte aning om vad poängen använts till - var det 10 nätter på Scandic eller tre resor i business till Japan? Skatteverket får inte bara hitta på något belopp.
Skatteverket vet att du använt poängen till lyxresor. Det är vad du använder bonuspoäng till. Dessutom finns det lättillgänglig information om hur mycket poäng en flygresa tjänar åt en person. Det är trivialt att konstatera att en viss poängintjäning per definition kommer från tjänsteresor. "Du" har helt enkelt inte råd att köpa flyg för 140 000 poäng per år(eller dubbla om du åker med partner). .
Anledningen till att jag konstaterar det är att jag har svårt att tro att kunskapen om hur man tjänar extra poäng "gratis" och så vidare är allmänt känd.
Jag har inte den detaljkunskap om Skatteverkets arbete som du verkar ha men jag känner till att skattemyndigheter över hela världen inte är kända för att ge sig enkelt om de tror sig hittat något.