Senaste nytt

Dubbla poäng på SAS Eurobonus Mastercard Premium 15-17 December

Jag håller med om att det är svårt att till 100% kontrollera/styra transktionsdatum som konsument och att de borde ändra till köpdatum... Men detta skiljer sig inte från tidigare kampanjer med dubbla/trippla poäng,

Över en helg och begränsat till tre dagar ? Oh, I beg to differ. Det här är inte...helt genomtänkt.

Kanske bara en klumpig formulering, transaktionsdatum kanske ska tolkas som inköpsdatum, krävs hursomhelst ett klargörande.

Över en helg och begränsat till tre dagar ? Oh, I beg to differ. Det här är inte...helt genomtänkt.
Jag håller ju med om att det inte är vidare smidigt för oss konsumenter, men det är faktiskt lika regler som tidigare. Jag har tittat igenom min mailbox och hittar de här exemplen:

Kampanjen vi diskuterar nu:
15-17 dec 2017 (fre-sön): Tänk på att när du handlar på internet så godkänner du att beloppet dras på ditt kort, men transaktionen kan komma att genomföras senare. Det är datum för transaktionen som ligger till grund för dina Extrapoäng.

16-18 feb 2017 (tor-lör): Tänk på att när du handlar på internet så godkänner du att beloppet dras på ditt kort, men transaktionen kan komma att genomföras senare. Det är datum för transaktionen som ligger till grund för dina Extrapoäng.

9-11 dec 2016 (fre-sön): Tänk på att när du handlar på internet så godkänner du att beloppet dras på ditt kort, men transaktionen kan komma att genomföras senare. Det är datum för transaktionen som ligger till grund för dina Extrapoäng.

Transaktionsdatum är datumet som transaktionen, dvs varan eller tjänsten, köps. Om jag går in på ICA idag och köper en mjölk så är transaktiondatumet dagens datum, att sedan ICA väntar med att bokföra transaktionen till på tisdag ändrar inget, det senare är bokföringsdatumet (då jag också i appen ser att jag handlat för x kr på ICA tre dagar tidigare). Sedan kan ju webhandlare som sagt avvakta med transaktionen till de faktiskt skickar varan, då blir transaktionsdatumet något annat än just datumet då jag handlade på nätet.

Lite begreppsförvirring är det onekligen. MC anger att om man handlar på internet så kan pengarna dras direkt men transaktionen genomförs senare (transaktionsdatum?). Tittar man på MC´s web så finns två datum som man kallar "Datum" och "Bokfört". Kollar man sedan transaktioner på fakturan så finns endast ett datum och detta överensstämmer med kolumnen "Datum" från web-sidan, d.v.s. det datum då transaktionen genomförs, precis som @Carvmeister skriver ovan. I så fall "case closed" och MC´s reservation gäller endast köp på internet?

upload_2017-12-2_11-19-59.png

Toppen