Senaste nytt

Dubai / Abu Dhabi och dokument för medeciner

agehall

Medlem
Med andra ord bör våra råd baserat på vad man kan/bör göra, inte bara på vad som kan hända.
Vad man kan/bör göra baserar sig ofta på vad som kan hända. Om man inte tar hänsyn till (faktiska) potentiella problem som kan uppstå baserat på de råd man ger, så kan det bli riktigt snett.

Jämför med hur tex sjukvårdsupplysningen agerar - i princip oavsett vad man ringer dit för att få råd kring resulterar i att de insisterar på att man ska uppsöka läkare. Detta är för att de inte vill ge råd som kan resultera i allvarliga skador och de tar det säkra före det osäkra.
 
Jämför med hur tex sjukvårdsupplysningen agerar - i princip oavsett vad man ringer dit för att få råd kring resulterar i att de insisterar på att man ska uppsöka läkare. Detta är för att de inte vill ge råd som kan resultera i allvarliga skador och de tar det säkra före det osäkra.
OT, men det inte alls min uppfattning om hur sjukvårdsupplysningen (1177 Vårdguiden) agerar :)
 
Jämför med hur tex sjukvårdsupplysningen agerar - i princip oavsett vad man ringer dit för att få råd kring resulterar i att de insisterar på att man ska uppsöka läkare. Detta är för att de inte vill ge råd som kan resultera i allvarliga skador och de tar det säkra före det osäkra.

OT, men det inte alls min uppfattning om hur sjukvårdsupplysningen (1177 Vårdguiden) agerar :)

Eftersom jag vet hur förtjust du är i kategoriska uttalanden så är det väl lika bra att jag citerar dig ovan.
Din erfarenhet är alltså att de vill ge råd som kan resultera i allvarliga skador?
Jag påstår att "det är inte min uppfattning att oavsett man vad ringer för insisterar de på att man ska uppsöka läkare" inte är samma sak som "det är min uppfattning att de vill ge råd som kan resultera i allvarliga skador". Tycker DU att det går att jämställa de två påståendena? För det är vad du skriver. Inte ens en forumgud torde ha carte blanche dra hur vilda parabler som helst.

Vårdguiden kommer, självklart, uppmuntra en inringare att söka läkarhjälp om symptomen är sådana att det föreligger oro för allvarlig skada. Men själva poängen med Vårdguiden är att avlasta primärvården - om de skyfflade vidare 100 av 100 inringare (insistera rentav på att man ska söka läkarhjälp, "i princip oavsett vad man ringer för") så ska du se att samhällsnyttan vore låg...

Hålla hövlig ton mellan medlemmar, vad sägs? Jag är för!
 
Last edited:

agehall

Medlem
Tyvär är det min erfarenhet att de i princip avsett vad man ringer för insisterar på att man ska uppsöka läkarvård.

Ta till exempel när jag i våras var lite klantig och runt 01 på morgonen plockade upp lödkolven utan att titta. Det resulterade i att jag la pekfingret ungefär 2 cm för långt ner och istället för att hålla i greppet kom jag åt den något varmare (300C) delen.

Efter att ha svurit rejält, spolat med kallt vatten i tio minuter och fått början till en 1cm2 blåsa så ringde jag för att kolla om det var några uppenbara andra åtgärder jag borde vidta. Jag var noga med att poängtera områdets storlek samt att jag inte direkt hade ont.

Det tog inte direkt lång tid innan sköterskan jag pratade med sa att jag skulle uppsöka läkare varpå jag svarade ”ok, jag åker till vårdcentralen imorgon bitti.” Hennes svar blev ”Du kan inte vänta så länge - åk till akuten nu!”

Väl inne på St Görans akut så var receptionisten snäll nog att hämta en läkare direkt, innan hon ens skrev in mig. Läkaren tittade på fingret i 5 sekunder och frågade vad jag gjorde där. Jag förklarade det hela varpå hon skrattade lite och menade just att sjukvårdsupplysningen normalt sett överreagerar för att inte riskera någonting alls. Hon rekommenderade mig istället att åka hem och sova samt ta en alvedon om det gjorde ont.

Jag har viss förståelse för att sjukvårdsupplysningen vill ta det säkra före det osäkra, men ibland vore det nog bra om de resonerade lite med personen i andra ändan...

Och ja, hövlig ton är att föredra. Vad i min fråga var ohövligt?
 
Toppen