Senaste nytt

Dubai / Abu Dhabi och dokument för medeciner

Christian_W

Medlem
Reser till Dubai / Abu Dhabi i November med min far för att kolla säsongens sista F1 lopp som går av stapeln på Yas Marina i Abu Dhabi.
Nu är det så här att min far har haft en stroke för några år sedan och äter lite mediciner dagligen. Behöver vi tänka på att ta med några dokument från hans läkare som kan visas upp vilka tabletter han reser in med i landet tror ni.
 

agehall

Medlem
Reser till Dubai / Abu Dhabi i November med min far för att kolla säsongens sista F1 lopp som går av stapeln på Yas Marina i Abu Dhabi.
Nu är det så här att min far har haft en stroke för några år sedan och äter lite mediciner dagligen. Behöver vi tänka på att ta med några dokument från hans läkare som kan visas upp vilka tabletter han reser in med i landet tror ni.
Det beror nog helt på vad han äter för mediciner. Om han äter något som kan klassas som narkotika (inkl en hel del sömnmedel) så ska nog dessa lämnas hemma.
 

MrDollar

Medlem
Fast det kan ju vara så att vissa personer måste äta narkotikaklassade mediciner och inte kan lämna dem hemma.

Vet inte riktigt hur det fungerar i Dubai, men jag reser alltid med narkotikaklassad medicin och har alltid med ett intyg skrivet på engelska från min läkare. Har dock aldrig behövt använda intyget... Ännu.

Inom Schengen kan apoteket skriva ut en receptlista.
Kolla med din pappas läkare om hen har koll på vad som kan behövas för att ta med medicinen.
Om han äter något som kan klassas som narkotika (inkl en hel del sömnmedel) så ska nog dessa lämnas hemma.
 

Berglund

Medlem
Vissa länder/områden/religioner/ledare går inte att resonera med. Priset man betalar - om de anser stt du har fel - är för högt. Därför undviker man sådana avkrokar/stollar/oliktänkade om man har ett verkligt behov av narkotikaklassade mediciner. Att eventuellt riskera att hållas i förvar/häkte/fängelse, utan mediciner, under de personliga förhållandena känns inte som ett alternativ.

Antingen lämnar man medicinerna hemma eller så åker man aldrig dit.
 

Senator

Moderator
Jag fortsätter att förbryllas av alla "råd" som kommer utan någon som helst anknytning till antingen personlig erfarenhet, eller någon form av faktakoll med källor :) Som @MrDollar använde jag Google för att söka. Den välrenommerade brittiska nyhetskällan The Independent har en "to the point" artikel som besvarar relevanta frågor om medicin till UAE:
1. Vad säger myndigheterna: "Individuals may bring medicine into the country for their personal use. Up to three months’ supply of a prescription item can be brought into the country by a visitor and 12 months’ supply by a resident if they can produce a doctor’s letter or a copy of the original prescription.”
Can you take prescription drugs into Dubai? A guide on UAE medication rules | The Independent

2. Finns det en lista vilka mediciner detta gäller? Ja titta, det gör det: Unauthorized Medicines -
Ministry of Health and Prevention - UAE


Om det hade varit mig @Christian_W hade jag tagit kontakt med UEAs ambassad i Sverige EFTER jag hade kollat listan med preparat ovan och bett om ett skriftligt råd. Stockholm

Tycker det är tråkigt att vi svartmålar lägen åt våra vänner härinne utan något stöd för varför. Skall vi ha en community som hjälper varandra, måste den vara baserat på annat än hörsägen och den kan inte bara handla om att den eminenta @Dr. Miles har hittat en bra deal. Vårt forum blir så himla mycket bättre om vi är lite mer behjälpliga, med lite bättre ton, där vi skiljer på fakta med källor, en personlig åsikt och en personlig erfarenhet. Vi har inget galaktiskt mästerskap i vem som kan skapa flest inlägg eller få flest likes, så man behöver inte kommentera varje tråd om det inte finns något positivt att bidra med i tråden.

#endofrant
 

agehall

Medlem
Jag är rätt glad över att inte ha personlig erfarenhet av detta eftersom det i praktiken skulle innebära att man skalat galler i UAE.

Det jag dock har erfarenhet av, är att vistas där och ha kontakter med personer som är väl insatta i hur lag och ordning fungerar där. Därav är mitt råd att inte på något sätt utmana ödet för det kan bli en tråkig erfarenhet.
 

Senator

Moderator
Jag är rätt glad över att inte ha personlig erfarenhet av detta eftersom det i praktiken skulle innebära att man skalat galler i UAE.

Det jag dock har erfarenhet av, är att vistas där och ha kontakter med personer som är väl insatta i hur lag och ordning fungerar där. Därav är mitt råd att inte på något sätt utmana ödet för det kan bli en tråkig erfarenhet.

Jag är väldigt glad att så långt i livet har jag inte behövt ta några mediciner. Jag tar en Alvedon en gång per år, eller de två gånger per sekel när "Man-flu" gör en ankomst ;)

Trådskaparen gör helt rätt att kolla upp vad som gäller när man reser till vissa länder som t.ex. UAE. Och du har helt rätt vissa länder vill man inte trampa snett, något artikeln i The Independent påpekar. Men att det skulle vara något svart/vit läge visade sig nu inte stämma. Med andra ord bör våra råd baserat på vad man kan/bör göra, inte bara på vad som kan hända.
 
  • Gilla
Reactions: SG
Toppen