Senaste nytt

Dricks till butlern?

Dricks är alltid ett gissel, svårt att veta när och var man ska dricksa. Vill varken ge för lite eller för mycket. Men dricks börjar ju bli en lite utdöende grej, iallafall i UK tycker jag, kan inte komma ihåg sist jag fick en nota de inte redan slagit in beloppet på och allt de ville var att ha en blipp på kortet. Oftast lägger de ju desstuom på service charge om det är hotellrestauranger och sånt och då ska de defenitivt inte ha dricks. Förr om pren brukade jag betala notan med kort och sen lägga dricks med cash, men nu bär jag sällan ens med mig pengar.
Jag frågade vad standard var i Polen som jag är nu. Fick ett vagt svar om att det inte är ett måste men uppskattas. De sa dock att om man betalar men kort uppskattar de om man använder kontanter för dricks.
Med väskbäraren blir dock svårt om man inte har kontanter. Och då blir det konstigt om de står och väntar på dricks.
Man får göra som i Home alone och ge tuggummi!

Har några amerikanska vänninor som nyligen rest runt i Italien, Tyskland och Frankrike, och nästan uteslutande gjort gruppaktiviteter, där nästan alla andra har varit amerikaner eller australiensare. Varje restaurang, busschaufför, hotell osv berättade att det är kutym att dricksa och de har dricksat i princip för varenda service med ca 20%.

Det var lite lustigt när jag berättade att jag aldrig dricksat i dessa länder. De har ju blivit utnyttjade helt klart. Fransoser är ju dessutom nästan militanta emot dricks i min erfarenhet. Minns när jag var på utbyte i USA och samtliga tjugotalet fransoser där brukade vägra att dricksa för att de tyckte det var så dumt.

Nä hela grejen med dricks i Sverige tycker jag bara är onödigt och det är mest en teater av social press. Att beställa en öl vid bardisken i Stockholm och sen bli ombedd att knappa in totalbeloppet är komiskt…

Att beställa en öl vid bardisken i Stockholm och sen bli ombedd att knappa in totalbeloppet är komiskt…

Helt klart en avart. Vad är det man förväntas dricksa för? Upphällningsavgift trodde jag var inkluderat i priset för ölen. Klart störande - säg att en öl kostar 68 kr. Skriver man då in 70 kr känner jag mig snål. Att skriva in ett högre belopp känns fel - ölen kostar ju 68 kr. Nej bort med den här idiotin i Sverige säger jag.

Helt klart en avart. Vad är det man förväntas dricksa för? Upphällningsavgift trodde jag var inkluderat i priset för ölen. Klart störande - säg att en öl kostar 68 kr. Skriver man då in 70 kr känner jag mig snål. Att skriva in ett högre belopp känns fel - ölen kostar ju 68 kr. Nej bort med den här idiotin i Sverige säger jag.

Jag har börjat be bartendern knappa in priset, gör mitt lilla till att inte bidra till inflationen ;)
I värsta fall förstår de inte första gången, men det känns okej med tanke på de hundratals gånger jag sett de totalt förvirra personer från andra delar av landet eller turister när de lägger fram kortmaskinen och vänder ryggen till utan förklaring till vad som förväntas.

Har några amerikanska vänninor som nyligen rest runt i Italien, Tyskland och Frankrike, och nästan uteslutande gjort gruppaktiviteter, där nästan alla andra har varit amerikaner eller australiensare. Varje restaurang, busschaufför, hotell osv berättade att det är kutym att dricksa och de har dricksat i princip för varenda service med ca 20%.

Det var lite lustigt när jag berättade att jag aldrig dricksat i dessa länder. De har ju blivit utnyttjade helt klart.

Alla som dricksar blir ju utnyttjade om man ska hårddra det - varför ska jag som köpare kompensera för att säljaren/leverantören (som oftast har mer pengar än jag har) inte betalar adekvat lön till sina anställda!? Helt sjukt när man tänker på det så.

Men ja "resvana" amerikaner som drar drickssiffror för europeiska länder ur r**en (10-15 % på restaurang i Tyskland, josåattee..) gör sitt bästa för att införa skiten här.

JA, jag blir helt aggressiv av dricks om nån undrar :p men dricksar där det förväntas såklart, för jag tänker inte bestraffa den anställde...rävsax det där.

Farsan brukar knappa in sin pinkod vilket gjort att jag fått rädda honom från ganska dyra rundor ett antal ggr.
Det där var ett problem förr. Numera har ”alla/de flesta” kortmaskiner ett inbyggt skydd, du kan inte slå in ett belopp som är väldigt mycket högre än det som notan säger. Det finns runt 10-20% tolerans, därefter frågar maskinen eller nekar transaktionen helt. Just för att undvika dylika händelser.

Dricks är alltid ett gissel, svårt att veta när och var man ska dricksa. Vill varken ge för lite eller för mycket. Men dricks börjar ju bli en lite utdöende grej, iallafall i UK tycker jag, kan inte komma ihåg sist jag fick en nota de inte redan slagit in beloppet på och allt de ville var att ha en blipp på kortet. Oftast lägger de ju desstuom på service charge om det är hotellrestauranger och sånt och då ska de defenitivt inte ha dricks. Förr om pren brukade jag betala notan med kort och sen lägga dricks med cash, men nu bär jag sällan ens med mig pengar.

Snarare tvärtom skulle jag vilja säga, de lägger ju på dricksen själva och kallar den "Discretionary service charge"
tidigare nästan bara i London men numera överallt tycker jag.
Avsikten är ju att man ska tycka det är pinsamt att be dem ta bort den eller ändra beloppet.
"Var du inte nöjd med servicen?" blir frågan

Tydligen har hotell också börjat med ofoget.
UK Hotels Add Sneaky Discretionary Service Charges - One Mile at a Time

@Homer Det jag menar, de slopar den vanliga dricksen och lägger på en service charge eller något istället. Bra på ett sätt då man inte behöver fundera på dricks, men dåligt förstås då notan plötsligt dycker upp rejält saltad.

Toppen