Senaste nytt

Dricks till butlern?

Gusthild

Medlem
I Sverige finns det väl knappt någon som vill bära dina väskor förutom kanske på översta skiktet lyxhotell.
Nej jag har inte varit med om det. Valet parking är väl vad man kan få i Stockholm. Men då har de alltid tagit nycklarna efter man kommit in till receptionen så har inte gett någon dricks.
 

Gusthild

Medlem
Dricksar sällan på hotell då de flesta redan slår på 10% och kallar det ”Service Charge”. Varför skall jag ge dricks på dricksen?
Jo men går service chargen till personalen eller till hotellet?
Du har ju alltid en service charge på room service, tror knappast att han som kommer med maten får de pengarna. Dessutom får man ju alltid skriva under och det finns alltid en ruta för dricks.
 

Gusthild

Medlem
Angående dricksen på 20 PLN till väskgossen så kan man konstatera att ingen lär anklaga dig för att vara snål. 20 PLN motsvarar ungefär minimilönen per timme i Polen.
Tack, blev lite nojjig där. Nu har vi ju ingen minimilön du Sverige, men mina anställda som utför okvalificerat arbeta ger jag 135kr/h. Är det vad som förväntas då i Sverige för servicen?
 

Taggen

Medlem
Jo men går service chargen till personalen eller till hotellet?
Du har ju alltid en service charge på room service, tror knappast att han som kommer med maten får de pengarna. Dessutom får man ju alltid skriva under och det finns alltid en ruta för dricks.
Inget jag bryr mig när man envisas att lägga på hittepå avgifter för att hamna bättre till i prisjämförelsealgoritmerna. Blir ingen dricks om det står service charge på notan.
 

Gusthild

Medlem
Inget jag bryr mig när man envisas att lägga på hittepå avgifter för att hamna bättre till i prisjämförelsealgoritmerna. Blir ingen dricks om det står service charge på notan.
Det är nog bra tänkt. Jag kör på det hädan efter. Tycker alltid att det blir så att jag antingen skäms eller känner mig missnöjd för jag dricker så mycket.
 

taxvalp

Medlem
Tack, blev lite nojjig där. Nu har vi ju ingen minimilön du Sverige, men mina anställda som utför okvalificerat arbeta ger jag 135kr/h. Är det vad som förväntas då i Sverige för servicen?

Jag tror att en väskbärare på ett svenskt hotell skulle bli mycket överraskad om hen fick en timlön i dricks...
 
Toppen