Senaste nytt

Dricks till butlern?

palmen

Moderator
Gör det inte?
Hela meningen med forumet är väl att det skall handla om resor i bekvämare klasser.
Vi skriver ju inte om bussresor från Ystad till Haparanda.
Tror du helt missat vad forumet står för.
Du kan tex läsa om personer som hämtar bil i södra Sverige och på typ 1 dygn bränner upp till Norrland för att lämna av bilen (herz freerider eller vilken tjänst det nu var) för att sedan åka hem igen. Den är lite galnare än en bussresa Ystad till Haparanda, men förekommer likväl på forumet och var en väldigt uppskattad tråd dessutom.

Forumet handlar om medvetet resande, inte att det måste vara minst businessclass. Sen är det ju medvetet att många av oss väljer flyg i Business/First för poäng eller köpta resor för att det är bästa alternativet. Men finns likväl många som bokar ekonomi och är nöjda med det.
 

Gusthild

Medlem
Med risk för att anklagas att heta Berglund tycker jag inte dina inlägg under de senaste dagarna riktigt håller nivån "business class", eftersom du gissar vilt på lösan grund, blandar ihop begrepp, samt skrivit flera inlägg med lite DYKWIA-/noveau riche-varning. :D Jag skickar en snåljåps-hälsning från exit row i ekonomiklass (tack, käre arbetsgivare!) att den verkligt världsvane och erfarne affäsresenären knappast beter sig så. ;)
Hahaha du har inte fel!
Jag har baserat svar på lösa grunder. Men jag lovar att det inte varit i bad faith.
Jag skall tänka på hur jag framstår hädan efter här.
 

Robert flysas

Moderator
I USA dricksar jag $10 till ”bellman” för väskorna och $5 per dag till maid service. Bära upp paket/brev till rummet några $ och de som kommer med roomservice 2-4 dollar.
 

Gusthild

Medlem
I USA dricksar jag $10 till ”bellman” för väskorna och $5 per dag till maid service. Bära upp paket/brev till rummet några $ och de som kommer med roomservice 2-4 dollar.
Är inte alltid det en service charge på room service? Då är dricksen inräknad i det?

Seglade idag ca 2,5h. Då var det köpt som ett paket av en upplevelse med chaufför mellan hotell och hamnen TOR.
Betalde 1300kr för allt i förväg. När jag skulle dricksa kaptenen/skepparen så insåg jag att jag bara hade 100zloty sedlar alltså ca 225kr. Blev tvungen att ge det. Man kan ju inte be om växel på dricks.
Blir som en jul då jag glömt köpa present till fru Gusthild. Gjorde ett kuvert med en femhundring men tyckte det kändes för mycket. La en lapp tillsammans med pengen där jag frågade om 200kr tillbaka i växel. Resten av julen var inte så kul...
 
Är inte alltid det en service charge på room service? Då är dricksen inräknad i det?

Seglade idag ca 2,5h. Då var det köpt som ett paket av en upplevelse med chaufför mellan hotell och hamnen TOR.
Betalde 1300kr för allt i förväg. När jag skulle dricksa kaptenen/skepparen så insåg jag att jag bara hade 100zloty sedlar alltså ca 225kr. Blev tvungen att ge det. Man kan ju inte be om växel på dricks.
Blir som en jul då jag glömt köpa present till fru Gusthild. Gjorde ett kuvert med en femhundring men tyckte det kändes för mycket. La en lapp tillsammans med pengen där jag frågade om 200kr tillbaka i växel. Resten av julen var inte så kul...

Antagligen ex-frun :)
 

Once56

Medlem
”Blir som en jul då jag glömt köpa present till fru Gusthild. Gjorde ett kuvert med en femhundring men tyckte det kändes för mycket. La en lapp tillsammans med pengen där jag frågade om 200kr tillbaka i växel. Resten av julen var inte så kul...”

Den historian är välbekant, har nog florerat i många versioner på humorsidor genom åren.
 
Toppen