Senaste nytt

Dricks till butlern?

Gusthild

Medlem
Hej, kunde inte hitta någon tråd om detta, inte heller något på Google om vad som är kotym att dricka butlern alt. han som tar väskorna vid incheckning.
Rimligtvis spelar det även roll vilket land man är i. I Schweiz är det högre än i Thailand.

Är just nu i Polen där väskorna blev uppburna av en gosse. Dricksade honom 20 PLN.
Vad tycker ni? Rimligt?
 
I Schweiz är det högre än i Thailand.
Är det så?

I Sverige hade jag aldrig ens tänkt tanken på att ge dricks om en anställd bär mina väskor. Schweiz har väl kanske mer drickskultur än Sverige, men det är väl inte förväntat i alla situationer?

För mig hade det nog tett sig mer naturligt att ge dricks i Thailand än i Schweiz.
 

anjak

Medlem
Jag som för länge sedan har jobbat med att bära väskor på hotell i Sverige måste säga att det var väldigt uppskattat att få dricks. Amerikaner var nog bäst på det medan svenskar var absolut snålast. Ofta fick man det i utländsk valuta som man sen växlade i receptionen.
 

Hachans

Medlem
Är det så?

I Sverige hade jag aldrig ens tänkt tanken på att ge dricks om en anställd bär mina väskor. Schweiz har väl kanske mer drickskultur än Sverige, men det är väl inte förväntat i alla situationer?

För mig hade det nog tett sig mer naturligt att ge dricks i Thailand än i Schweiz.

I Sverige finns det väl knappt någon som vill bära dina väskor förutom kanske på översta skiktet lyxhotell.
 

igelkotten

Medlem
Jag som för länge sedan har jobbat med att bära väskor på hotell i Sverige måste säga att det var väldigt uppskattat att få dricks. Amerikaner var nog bäst på det medan svenskar var absolut snålast. Ofta fick man det i utländsk valuta som man sen växlade i receptionen.

Klart det är uppskattat att få extra pengar! Men jag hade inte dricksat i Sverige för en sådan grej, inte för att jag är snål, men för att det inte finns någon riktig drickskutym. Det hade känts väldigt skumt att sticka till en hundring till någon som gjort sitt jobb.
 

011430121

Medlem
Jag tycker att i Sverige ge dricks är föråldrat system, vem skall ha dricks?
Det är arbetsgivaren som skall ge lön till den anställde enligt avtal som ligger i det pris jag betalar för tjänsten.

I USA är det ett annat system där ger jag på resturang även till frukost personalen, även till personen som fixar taxi.

I Thailand ända landet där jag inte bär upp väskorna ger jag ca 200 Baht till den som kommer upp med bagaget, även till städerskan lägger jag ett par hundra Baht på sängen, taxichauffören ger jag 200 Baht något mer om det är en långkörning
 

taxvalp

Medlem
Hej, kunde inte hitta någon tråd om detta, inte heller något på Google om vad som är kotym att dricka butlern alt. han som tar väskorna vid incheckning.
Rimligtvis spelar det även roll vilket land man är i. I Schweiz är det högre än i Thailand.

Är just nu i Polen där väskorna blev uppburna av en gosse. Dricksade honom 20 PLN.
Vad tycker ni? Rimligt?

Att ge välja att ge dricks (och inte) är ju ett potentiellt minfält, precis som diskussionen kan vara ibland. Men enklast är att göra som @011430121 och andra rutinerade resenärer gör - anpassa sig till den lokala kulturen. Vilket ju inte hindrar att man har starka synpunkter på systemet men dem vädrar man bäst på annat sätt.

Angående dricksen på 20 PLN till väskgossen så kan man konstatera att ingen lär anklaga dig för att vara snål. 20 PLN motsvarar ungefär minimilönen per timme i Polen.
 
Toppen