Senaste nytt

Dricks på reseräkningnen - Hur gör ni?

Skulle aldrig betala dricks själv utan företaget får ta all dricks om det är på tjänsteresa.
Kvittar om det blir 10 kr eller 10kkr sammanlagt.

Är du däremot på en tjänsteresa över en weekend så är jag kluven men det beror mer på om det är all expenses paid eller traktamente.
All expenses paid skulle det inte röra mig i ryggen att köra alla in.
Har du traktamente så blir det ju problem såvida du inte har kund med dig, och kör en repa

@Stefan62
Du svarade så här till Brandtens inlägg.
Jag har gjort det enkelt för mig när jag reser. Jag dricksar sällan, någonting, någonstans. De gånger jag gör det är om jag har småmynt i fickan som jag tycker skramlar när jag går runt. Jag anser att man får en lön för sitt arbete och är man inte nöjd med den och baserar sina privata levnadskostnader på att man måste få in dricks så får man snacka med sin chef eller byta jobb. Min fru däremot... Dricksar nog för oss båda.
I princip håller jag med, men USA är något annat.

Hur kommer det sig att du dricksar i det landet man absolut inte behöver att ge dricks?
n<f
Detta är lite pinsamt och har varit med om det i Hiroshima och Tokyo!

När jag läser denna och andra trådar om dricks så inser jag varför så många är positiva till dricks. Valet är ju enkelt när man kan ta det på reseräkningen.

När jag läser denna och andra trådar om dricks så inser jag varför så många är positiva till dricks. Valet är ju enkelt när man kan ta det på reseräkningen.
Eller så kanske man lämnar dricks för att visa att man uppskattar en tjänst väl utförd. Och faktisk gillar det sättet mer än att det är en obligatorisk post på notan.

Rent generellt tycker jag att drickssystemet är ett otyg som egentligen bara går ut på att förvirra alla resenärer och få dom att ge mer pengar än vad som är förtjänat. Det är så olika i olika länder och olika anledningar till att ge dricks beroende på var man är.

Jag har gjort det enkelt för mig när jag reser. Jag dricksar sällan, någonting, någonstans. De gånger jag gör det är om jag har småmynt i fickan som jag tycker skramlar när jag går runt. Jag anser att man får en lön för sitt arbete och är man inte nöjd med den och baserar sina privata levnadskostnader på att man måste få in dricks så får man snacka med sin chef eller byta jobb. Min fru däremot... Dricksar nog för oss båda.

Med detta sagt så tycker jag att det är oerhört ohyfsat att ha den inställningen som jag uppfattar är en ren förolämpning mot de som arbetar i USA. Hela deras arbetsmarknad är baserat på att en stor del av lönen kommer från dricks. Det är så det ser ut och det har inget med vad eventuell chef vill betala sina anställda. Eftersom ALLA (utom du och kanske några andra förvirrade turister) räknar med att betala dricks så räknar man in det när man går på restaurang.

En restaurang i USA som betalar sina anställda mer pengar för att inkludera dricksen (enligt IRS ska då 18% läggas på i Service charge/Auto gratitude) kommer att ha alldeles för höga priser i Amerikanarnas ögon. Och amerikanarnas ögon är det som räknas eftersom dom är säkerligen huvud målgruppen.

När det gäller dom restauranger som inte har inkulderat "Service charge" kan det till och med bli så att den arbetsgivaren kan bli tvingad att betala skatt för drickspengar som den anställde inte fått. Detta eftersom IRS förutsätter att (minst)8% extra alltid betalas av kunder via dricks baserat på restaurangens kassaförsäljning. Skulle således alla sluta ge dricks så skulle den anställde fortfarande få betala skatt för pengar dom inte fått då denna skatt dras från den anställdes lön.

Min slutsats: Att inte betala dricks i USA är ett hån mot USA ungefär som om en Amerikan i Sverige skulle kräva att få slippa betala skatter som dom inte behöver betala i USA. Med andra ord "Man tar seden dit man kommer"....."When in Rome......"

Ytterligare kommentar till ovan:

Om ett företag tar ut 18% i Service charge finns det inga krav på att något av detta ska ges till den anställde! En serivce charge kan likaväl användas som ersättning för "administrativa kostnader".

Så vill man vara säker på att pengarna man ger ska gå till den anställde så ger man dricks, annars vet man inte var dom hamnar!

Toppen