Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

011430121

Medlem
Strandade resenrer vntar nnu p flyg hem - DN.SE

Onsdag 08.40 skall hemfärden stunda enligt artikeln
Detta säger det mesta om detta bolag, informationschefen går inte att nå under kvällen. Det sitter över 80 passagerare som inte har kommit iväg på över 48 timmar och så går det inte att nå informationschefen.
Undrar vad det är för reservdel som de väntar på? Det går 3 EK avgångar från Skandinavien varje dag, det kan väl inte vara så svårt att skicka med dem?
Björn Kjos, jag vill ha ett svar, har ni skött detta optimalt för era passagerare?
 

nollbit

Medlem
Har man inte rätt till hotellrum i detta läge?
80 svenskar strandsatta p flygplats sedan i sndags - DN.SE

Norwegian verkar placera folk på hotell. Men i nån annan artikel läste jag om att det tagit passagerarna tre timmar att komma till hotellet (ut från flygplatsen med passkontrol, transfer till hotell) och att hotellet sen var "äckligt". Det hade sedan tagit dem tre timmar att komma tillbaka till gate från hotellet. I det läget kanske man hellre stannar på flygplatsen.
 

Dr. Miles

Expert
det tagit passagerarna tre timmar att komma till hotellet (ut från flygplatsen med passkontrol, transfer till hotell)
Det är ganska vanligt om det var en internationell flight (i Europas fall är mellan Schengen land - icke Schengen land) som ställdes in.
Först måste de lasta ut väskorna (om de inte kommer att använda samma flygplan), passagerarna får gå genom immigration, hämta väskorna, gå genom tullen. Sedan buss till hotellet.
I och med man måste vänta alla andra på planet så det kan ta ganska lång tid innan man lämnar flygplatsen.
Sedan är det inte så snabbt att checka in 100-400 personer om det är ett och samma hotell.
 

nollbit

Medlem
Det är ganska vanligt om det var en internationell flight (i Europas fall är mellan Schengen land - icke Schengen land) som ställdes in.
Först måste de lasta ut väskorna (om de inte kommer att använda samma flygplan), passagerarna får gå genom immigration, hämta väskorna, gå genom tullen. Sedan buss till hotellet.
I och med man måste vänta alla andra på planet så det kan ta ganska lång tid innan man lämnar flygplatsen.
Sedan är det inte så snabbt att checka in 100-400 personer om det är ett och samma hotell.
Detta köper jag helt och hållet. Relevant här (och detta glömde jag skriva, sorry) var att Norwegian tydligen ville ha tillbaka dem 9 timmar senare, så de spenderade tre timmar på hotellet.
 
Toppen