Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Hej Jumbooze,

Jag förstår inte riktigt citatet, menar du att det är fel av mig att meddela att Jag flög med Norwegian 787 mellan ARN-AGP T/R och meddelade att planet varken var trasigt eller försenat?

Eller lade du vikt på Norwegian som bolag?
Nej inget fel alls!

Nej, han menade att om man måste rapportera när det funkar, då inser man att normaltillståndet är att det inte funkar. Det var ett skämt helt enkelt, inte mer än så. :)
Precis så var det, när jag läste lingvistik så var ett att av paradexemplen, "Idag är jag inte full som en alika".
Det får alla tro att "normaltillståndet" är något annat om man uttrycker "normaltillståndet".
 
Själv följer jag norwegian med lite extra intresse idag, eftersom en kollega ska åka till BKK med dom. Jag sa åt honom att förbereda sig på att sitta och vänta på Arlanda, men det viftade han bara bort med att det nog inte är någon fara för problem eftersom planen är så moderna och fina :)
Dock ser det ju "hyfsat" ut, flyget från New York "bara" 2 timmar sent in och från LAX nästan i tid. Förmodar att det är planet från NYC som ska gå vidare till BKK, så om de gör en snabb turnaround skulle han ju kanske tom kunna komma iväg i tid :)
 
Själv följer jag norwegian med lite extra intresse idag, eftersom en kollega ska åka till BKK med dom. Jag sa åt honom att förbereda sig på att sitta och vänta på Arlanda, men det viftade han bara bort med att det nog inte är någon fara för problem eftersom planen är så moderna och fina :)
Dock ser det ju "hyfsat" ut, flyget från New York "bara" 2 timmar sent in och från LAX nästan i tid. Förmodar att det är planet från NYC som ska gå vidare till BKK, så om de gör en snabb turnaround skulle han ju kanske tom kunna komma iväg i tid :)

ARN-BKK-ARN har i princip exklusivt flugits av EI-LNA på sistone, som väl kanske är den maskin som inte får flyga på USA.

Det betyder visserligen inte att den har gått på tid, men att den inte borde vara direkt beroende av de andra flighternas status (möjligen untantaget eventuell crew-brist som kan uppstå) vid de stora förseningarna.
 
Två exempel från några vänner häromdan:

Jag skulle flugit från London fredag 14.00. Inställt till måndag. Drog med BA i lördags. Kommer säkert inte få mellanskillnaden med tanke på att Norwegian erbjöd 100 pund per resesällskap som hotellpengar för två nätter.

DN-artikeln [den där snuten dissar Norwegian] tar inte upp att när jag skulle till brorsan [i Oakland] dagen efter så blev vi 28-timmar försenade p.g.a. Dreamlinerstrul! Hängde på Arlanda i 7 timmar sedan åka hem och komma tillbaka dagen efter. Dock var Dreamliner väldigt bra när vi väl kom iväg.

Den förstnämnde kommer aldrig mer flyga DY. Den sistnämnde som svar på varför de bokade med dom:

Helt ärligt var vi lite naiva. Vi bokade i februari och tänkte väl att rapporterna var mer sporadiska, mediarapporteringen eller barnsjukdomar som skulle gå över. Var dock inte riktigt så. Vi ska hem med dem också så vi får se hur det går då. Nu är vi på plats och det var som sagt bra standard och - framför allt - j-vligt skönt att INTE behöva mellanlanda.
 
Det betyder visserligen inte att den har gått på tid, men att den inte borde vara direkt beroende av de andra flighternas status (möjligen untantaget eventuell crew-brist som kan uppstå) vid de stora förseningarna.

Ja, det har du rätt i. Jag tänkte inte på att de tydligen numera kör en maskin fram och tillbaka dit (som då medför 22 timmars stillestånd på Arlanda, tydligen). Den tycks ju ha gått i hyfsad ordning den sista tiden också. Annars har de väl bara en flight tillbaka till USA idag (till Oakland). Gatwick-strulet verkar dock fortsätta även idag.
 
Sitter i SAS Gold och ser att DY2853 till London-Gatwick är 2h55 min sen. En av de sent inkommande Dreamlinerkärrorna.
 
Då såg du nog lite fel. EI-LNE stod på plats 17 (T5 B-piren) hela dagen igår. Terminal 4 har inga platser som kan hantera så stora flygplan.

På gate 41 kan det stå widebody flygplan.
Det har stått DC-10, L-1011 TriStar & 767-300ER där på 1980/1990-talen. Både DC-10 & L-1011 är större än 787-8.
SAS flög DC-10 till Visby & Göteborg på 1980-talet & 767-300ER till Luleå på 1990-talet ibland när det var väldigt mycket bokat.
Uppstickaren Nordic European flög några svängar med L-1011 TriStar på Arlanda-Östersund på 1990-talet.
 
En bekant som var med om 27h försening ARN-LAX fick detta svar efter att ha försökt få ut rätt kompensation av Norwegian. Eftersom de kompenserar med 125EUR så vet de att de har gjort fel..

We sincerely apologise for the inconvenience caused by the delay to your flight, DY7087 from Stockholm to Los Angeles on the 30th of April 2014. Regrettably, this flight was delayed 27 hours and 24 minutes due to an unforeseen technical problem with TCAS (traffic collision avoidance system) indications.

We understand that punctuality is vital for our passengers, and Norwegian strives to ensure that all flights operate according to schedule. Regrettably, due to the nature of air travel, delays and cancellations are unavoidable and do occur from time to time.

Norwegian follows all maintenance programs imposed by the CAA, and the aircraft manufacturer, as well as internal maintenance procedures. We therefore consider that all reasonable measures were taken to avoid such technical difficulties.

In accordance with the legislations which we are bound by, we are not obliged to provide compensation not including that outlined in EC Regulation 261/2004 Article 9 if the disruption was caused by reasons deemed to be outside of our control. Circumstances that are beyond the control of the operating air carrier are events that are not caused by an act or omission of the air carrier. All claims are evaluated according to the guidelines regarding extraordinary circumstances from the EU Commission. In light of this information, unfortunately we are unable to honour your request for EU compensation.

In saying that, we would like to offer our passengers a form of compensation, as a gesture of goodwill, and we will therefore offer you a compensation of 125 EUR. Please supply us with the following bank account information: Bank name, IBAN, BIC/Swift code, account holder's name and postal address.

We respect that our response may not offer the outcome you were seeking, however we must adhere to certain guidelines to ensure we are providing a fair and equitable service."



Sen gick han via flightright som svarar:

We are deeply sorry for the inconvenience that you experienced during your flight and want to thank you for placing your trust in us.

Unfortunately, we cannot give you any good news. flightright is only able to take on cases that possess a reasonable chance of successfully enforcing the right to compensation before the court. Therein, flightright is subject to narrowly defined general conditions that are independent of your personal grievance with the airline.

After carefully assessing your case and consulting our contracted lawyers, we came to the conclusion that, based on the prevailing legal practice, there is only a limited prospect for the successful enforcement of your compensation right.

Reasons:

In your case, we assume that the airline can exculpate itself from the obligation to pay compensation due to the impact of an extraordinary circumstance.

Under Article 5 § 3 of the Air Passenger Rights Regulation EC 261/2004 airlines are basically not obliged to pay compensation if they can prove that the cancellation or delay is caused by extraordinary circumstances. According to case law, a situation is classified as an exceptional circumstance if it is subject to unavoidable, uncontrollable influences that lie outside the responsibility of the airline and the situation could not have been avoided even if the airline took all reasonable precautions. (e.g. Judgment of the ECJ on 19/11/2009, C-402/07 and C-432/07). The directions of the Air Traffic Control, which the airlines strictly have to follow, can constitute such extraordinary circumstances (cf. judgment of the Federal Court of Justice from the 13. November 2013, court file number X ZR 115/12) and can release the airline from the obligation of payment. The conditions for this are that the directions are situated outside the airlines operating procedure and that it is able to prove that the cancellation or the delay could not have been avoided, even if it used all reasonable measures at its disposal.

An indication of this could be that all airlines at the airport were equally affected by the event. However, it is not necessary that the operation of the airport has come to a full standstill for the exculpation to be applicable. The research of our legal experts has found that on the scheduled flight date a large number of flights were suffering from disturbances. This points to the existence of an extraordinary circumstance due to uncontrollable conditions, exculpating the airline.

As a result, we are going to refrain from taking any further steps towards fulfilling your potential claim pursuant to the passenger rights regulation. Hereby, the appointment you have placed with us in accordance with § 7 of our Terms and Conditions (modified on 28.06.2011) or § 8.1 of our Terms and Conditions (modified on 05.08.2012), is automatically terminated. Naturally, you will not be charged with any costs for this process.

Please note that this assertion does not constitute binding legal advice. Our case assessment does not mean that you may not, in fact, be entitled to a compensation right. You are therefore free to pursue the enforcement on your own or through the appointment of a legal counsel.

In that regard, we wish you best of luck and regret not being able to achieve a positive result in this particular case.

We hope that for the future you will fly without delay  and if not, we would be pleased if you come back to our services!

Best regards,
your flightright Team"
 
All claims are evaluated according to the guidelines regarding extraordinary circumstances from the EU Commission. In light of this information, unfortunately we are unable to honour your request for EU compensation.

In saying that, we would like to offer our passengers a form of compensation, as a gesture of goodwill, and we will therefore offer you a compensation of 125 EUR.

Tyvärr medger Norwegian ej ansvar, de ger pengar som goodwill. Som vanligt slänger de dit ett litet köttben och hoppas att passageraren ska nöja sig med det. De hävdar att de följer riktlinjerna för tolkning av vad som är extraordinära händelser, men de riktlinjerna säger också att man i varje fall mpste göra individuella prövningar av varje fall, vilket de inte verkar ha gjort.
 
Last edited:
Toppen