Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Bryant

Medlem
Tyvärr medger Norwegian ej ansvar, de ger pengar som goodwill. Som vanligt slänger de dit ett litet köttben och hoppas att passageraren ska nöja sig med det. De hävdar att de följer riktlinjerna för tolkning av vad som är extraordinära händelser, men de riktlinjerna säger också att man i varje fall mpste göra individuella prövningar av varje fall, vilket de inte verkar ha gjort.

Du var för snabb! Jag uppdaterade texten :)

Många kommer att ta de 125EUR och vara nöjda med det eftersom de inte vet att de kan få mer. Men även flightright verkar tveksamma till kompensation.
 

Nemo

Medlem
Du var för snabb! Jag uppdaterade texten :)

Många kommer att ta de 125EUR och vara nöjda med det eftersom de inte vet att de kan få mer. Men även flightright verkar tveksamma till kompensation.
Hade jag haft en juristbyrå och jobbat med EU261/2004 så skulle jag ha en outtalad, icke-officiell riktlinje att inte driva något fall med mindre än, säg 10, klienter/passagerare från samma flight. Kostnaderna att driva ett fall är lika höga med 1 som 100 klienter. Jag gissar därför att FlightRight inte åtar sig uppdraget då det är för få som vänt sig till dem i detta fall (men detta skulle de aldrig medge), samt att de måhända gör en överslagsberäkning på hur stor chans det är att påvisa att det inte omfattas av extraordinära omständigheter (vilket de i princip anger som officiell orsak). Det finns ingen ekonomi att driva fall där man inte räknar med att tjäna pengar, oavsett hur rätt man har.

Edit: Förtydligande
 
Last edited:

SFC

Medlem
Norwegian medger problem med TCAS som anledning till förseningen, ett system som arbetar autonomt(men givetvis beroende av övriga plans signaler) och ej är beroende av några centrala system motsvarande.

Varför då flightright drar upp att många andra plan var försenade samma dag från samma flygplats som en anledning till att de inte vill ta ärendet förstår jag inte.

Eller var det så att alla andra bolags TCAS fallerade och Norwegian därmed inte kunde flyga, knappast rimligt. Låter som ytterligare ett helt vanligt mekaniskt/digitalt fel tycker jag.

Edit:
Och när jag läser en gång till svamlar flightright om Air Traffic Control, som inte har någonting med TCAS att göra. Jag tror faktiskt dom har missuppfattat eller inte förstår vad Norwegian egentligen svarat.
 
Last edited:
Briljant!

Vem vill flyga long-haul med detta bolag? När ska man få in i medvetandet på folk att man tar en stor risk att flyga Norwegian eftersom de har ett så stenhårt schema utan marginaler + inte har några samarbetspartners?

mvh
Ulf
 

AABack2ARN

Medlem
Underbart! Nu får vi se hur engelsk media hanterar detta. Att sparka på ett utländskt företag som lurar britter på semester / arbetsinkomst måste vara mumma... :)
 

majer

Medlem
Sitter i United Club loungen på LAX, på väg till ARN via ORD.
Resebyrån föreslog att jag kunde åka med Norwegian men jag tokvägrade.
Med facit i hand, dagens avgång DY7087 har tydligen inte kommit iväg från ARN än, försenad 3.45 än så länge, och Norwegian räknar med att returen DY7088 bara ska bli 2 timmar sen tillbaka från LAX.
Jojo, får se om Los Angeles-resenärerna har kommit iväg till LAX när jag landar på ARN imorgon. :)
 

Concorde

Founding Member
Men flightright verkar inte ha koll på läget.
DY skriver rappakalja. Dom erkänner att man haft tekniska problem med sin maskin, men hävdar att man tagit alla rimliga åtgärder, varav EU 261 inte ska gälla. Tekniska problem är ytterst sällan godtagbara ursäkter. Birdstrike är extra ordinärt. Att maskinen rasar på marken är det inte. Det ligger på flygöperatören att få fram en ny maskin, samt ordna hotell, mat osv. tills ny maskin finns redo.
Där är lagen tydlig. Ordnar dom inte det skall dom ersätta rimliga utlägg.

Att dom betalar ut 125 EUR som good will är ju ett indirekt erkännande att man är skyldig. Hade dom varit helt säkra på sin oskuld skulle inte en krona betalas ut. Men DY vet att majoriteten som flyger med dom inte vet vad som gäller och är godtrogna.

Klåpare.
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Om jag förstått det rätt skulle flygplanet lyft lokal tid kl 2030 onsdagen 23/7. Nu, i skrivandes stund, är det kl 0645 samma lokala tid, fast fredag 25/7, med ETD kl 1230 lokal tid. 40h försening, som WF789 skriver. Men inte ett ord i AB motsv. Förseningar på Norwegian har blivit normaltillståndet ("Hund biter man") så att det numera blir ett reportage först när Norwegian väl är i tid ("Man biter hund"), som jumbooze skriver i sitt inlägg #741 i denna tråd. För ett dygn sedan skrev DY att de beklagade "the heavy delay". Ett dygn senare är det fortfarande samma ord man använder, förstärkningsorden har nått vägs ände.

image.jpg
image.jpg
 
Toppen