Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Jag flyger ofta till eller igenom LIS och ser ständigt EuroAtlantics plan stå på flygplatsen.
Har ofta undrat vad det är för bolag. Flera, av varandra oberoende, portugiser jag jobbat för säger att det är ett skitbolag. Inte medlem i IATA eller ICAO.

Någon som flugit med dem och vet mer?

Snart kanske det är dags för Norwegian att göra något drastiskt. Lämna tillbaka planen eller lägga om tidtabellerna kanske?
Känns lite tragikomiskt att det är så mycket fel på splitternya flygplan.

Jag flyger ofta till eller igenom LIS och ser ständigt EuroAtlantics plan stå på flygplatsen.
Har ofta undrat vad det är för bolag. Flera, av varandra oberoende, portugiser jag jobbat för säger att det är ett skitbolag. Inte medlem i IATA eller ICAO.

Någon som flugit med dem och vet mer?

EuroAtlantic har Boeing 767-300ER & 777-200ER i flottan.
Bolaget säljer inga flygbiljetter alls utan lever på att flyga subcharter, flyga kryssningsresenärer, flyga NATO soldater, företagscharter etc
Bla SAS, TUIFly Nordic och TAP här i skandinavien brukar anlita EuroAtlantic när deras egna kärror är trasiga eller är inne på teknisk översyn.

Nu har DY flugit 787 med enorma förseningar varje vecka sedan i somras. Nästan varje vecka har dessutom kundservicen vid problem varit urusel enligt drabbade passagerare.
Snart borde det väl märkas i bokningarna? Jag begriper inte hur man kan boka DY till JFK eller BKK nu..med alla problem bolaget har med sina flygplan.

Last edited:
Och dagens flight ARN-JFK (DY7005) är cirka 5 timmar sen. Beräknad avgång 22:35 vilket väl borde innebära att man landar på JFK runt 2 på morgonen. Nåja, det är i alla fall inte så mycket trafik in till stan just då ;)

CS-TRN flög i lördags eftermiddag från Oslo till Portugal och nu på väg igen till Oslo!

Den användes flitigt förra veckan. Men borde den inte vara på väg till JFK direkt i stället..? Eller skall de ta den för att få iväg passagerarna från OSL till BKK och hoppas på att fixa EI-LNA som står på JFK för att nu inte förstöra de som skall till Thailand och fira nyår.

Hundratals fast i USA efter fel i Norwegianplan - DN.SE
Även informationsavdelningen verkar vara outsourcad till någon med många tomma ord.
Hur kan man ha full tilltro till något som inte fungerar? När det gång på gång fallererar, har man då verkligen gjort allt?

"– Vi arbetar för att ha planet klart, men vi har ingen exakt tidpunkt för när det kan lyfta, säger Daniel Kirchhoff, kommunikationskonsulent på Norwegian. .
– Det är beklagligt för passagerarna och vi gör allt vi kan för att lösa detta, säger Daniel Kirchhoff.
Vi har full tilltro till Dreamliner, men det är klart att sista tidens problem är djupt beklagligt, säger Daniel Kirchhoff."

Det som är oroväckande här är det höga spel som man verkar spela från DY:s sida. Det är ju en sak att inse att man tagit sig vatten över huvudet och försöka rätta till situationen så gott det går. Här har vi dock en helt annan sak, här fortsätter man att expandera linjenätet i den takt som man får tag i flera plan istället för att pausa expansionen och använda den extra kapaciteten till att stötta befintliga linjer fram tills dess att man har fått planen mer tillförlitliga. Istället för damage control och ligga lågt så häller man mer bensin på elden genom att skaffa sig samma problem på fler rutter och dessutom inför öppen ridå då detta blivit en följetång i pressen.

Undrar hur man har tänkt sig med varumärket när man sätter lass efter lass med passagerare på pottkanten eller om man helt enkelt skiter i det och hoppas att Dreamlinrarna ska börja fungera som utlovat vilken sekund som helst. Eller kan detta vara ett sätt att positionera sig inför förhandlingar med Boeing? Typ; "Ersätt oss tills vi blir nöjda eller så fortsätter vi att planera driften enligt utlovad kapacitet och hänger ut erat skitplan inför pressen varje gång det pajjar!" Onekligen så har ju Boeing som varumärke mer att förlora på dessa skriverier än Norwegian.

Jaja, bara en massa funderingar från mig så här på kvällskvisten men man kan ju inte undgå att undra hur spelet bakom kulisserna ser ut när man misslyckas med samma sak om och om igen.

Toppen