Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Ser man så här långt har ju DY enbart öppnat linjer som annonserats innan de ens fick sin första dreamliner. FLL annonserades i april om jag inte missminner mig. Alternativet skulle vara att hyra in ett extra plan och därmed ha ett i ständig beredskap men det tror jag varken DY har råd med eller Boeing är villiga att betala för.

Jag kan hålla med om att det är oroväckande att DY fortsätter lansera nya linjer medan de lever i den nuvarande paniken men eftersom biljettförsäljningen måste starta långt innan linjestart har de kanske egentligen inget riktigt val (om de inte vill ha plan i reserv på backen)?

Tittar man på många andra bolag (däriband BA och QR) har de ett helt annat backupsystem som kan ta hand om inställda/försenade långlinjer.

Man ska ju inte heller glömma bort de problem som varit med A380 som ledde till att Qantas fick göra ganska ordentliga omstruktureringar av sina flygningar men eftersom de har tillgång till andra plan (liksom Singapore Airlines) så märkets dessa problem betydligt mindre.

DY skulle investerat i B777 eller möjligtvis B767 som är bevisat pålitliga för att bygga upp kompetensen och sedan migrerat över till B787.
 
Börja med att leasa 8-10 plan för att bygga upp linjenätet, och ersätta leasade med 787 varefter de levereras.

Problemet är att det inte finns något annat Boeing flygplan i samma storleksklass som 787.
767-300ER är mindre och en väldigt gammal konstruktion. Den har gått att beställa i 30 år utan större uppdateringar.
Boeing 777-200ER är mycket större och tyngre än 787-8. Det är tveksamt om Kjos hade kunnat flyga den lönsamt.

Det bästa valet hade förmodligen varit att starta upp verksamheten med leasade Airbus A330-200 som är jämnstor med 787-8.
A330-200 är ett pålitligt flygplan, bränslesnålt & bra räckvidd och "lagom" stor.
Framåt 2018-2020 hade Kjos kunnat ersätta A330 med A350-900 lr 787 om ic operationerna gått bra.
 
Kvällens avgång från NY med DY7006 verkar bli 24h försenad om man ska tro en kommentar på aftonbladet (verkar vara en seriös kommentar).

Även DY7006 som skulle lyft från JFK 30/12 kl. 21.30 har blivit ombokat 24timmar till 21.30 31/12 utan att meddela resenärerna först då de ankommit vid flygplatsen.
-----------------
Eftersom de har min väns telefonnr och email, samma nr som jag precis pratat med honom vid, har han inte fått någon info om detta. Heller har inte Norwegian lagt ut någon info via deras länk Flyginformation - norwegian.com/se
Klockan är nu 20.35 EST, dvs. en timme kvar till planet skall gå och det står att det fortfarande är i tid. Via många samtal och letande fick de till slut bekräftat att flyget var 24 timmar försenat.

Källa: Fast i USA efter nytt Norwegian-haveri | Resa | Aftonbladet
 
Och dagens flight ARN-JFK (DY7005) är cirka 5 timmar sen. Beräknad avgång 22:35 vilket väl borde innebära att man landar på JFK runt 2 på morgonen. Nåja, det är i alla fall inte så mycket trafik in till stan just då ;)

Det är CS-TRN som trafikerar dagens 6 timmar sena DY7005, befinner sig strax väster om Island just nu enligt flightradar.
Antar att besättningen ska ha sin vila och att det är därför kvällens avgång DY7006 blir 24h försenad.
Kul nyårsfirande för de resenärerna, först 24h försening och sedan fira nyår på EuroAtlantic B767.
 
Hundratals fast i USA efter fel i Norwegianplan - DN.SE
Även informationsavdelningen verkar vara outsourcad till någon med många tomma ord.
Hur kan man ha full tilltro till något som inte fungerar? När det gång på gång fallererar, har man då verkligen gjort allt?

"– Vi arbetar för att ha planet klart, men vi har ingen exakt tidpunkt för när det kan lyfta, säger Daniel Kirchhoff, kommunikationskonsulent på Norwegian. .
– Det är beklagligt för passagerarna och vi gör allt vi kan för att lösa detta, säger Daniel Kirchhoff.
Vi har full tilltro till Dreamliner, men det är klart att sista tidens problem är djupt beklagligt, säger Daniel Kirchhoff."

Kan man hyrt in Bagdad Bob som kommunikations konsult ....
Gällande kundbemötande tror ni DY gör som Ryan, totalt struntar i kunderna och litar på att nya kunder blir förblindade av billiga priser. Man borde ju vid detta laget ha goda rutiner över hur man hanterar situationer som dessa. Fel kan alla göra men hur man försöker reda ut en felande situation kan ju faktiskt öka förtroendet för varumärket om man gör det bra.
 
Suck. Lider faktiskt med alla passagerare... Att informationen är förvirrande är ju bara förnamnet.

På Arlandas hemsida står det att dagens DY7006 (normal ankomsttid 11:15) beräknas 12:55 (inte att det är 12:55 i morgon utan enbart 12:55). På DYs hemsida står det faktiskt ankomst 11:15 i morgon 2014-01-01...

DY borde ju ha två plan där nu, dels EI-LNA som ingen verkar veta när den skall lyfta samt CS-TRN som kom med de svenska passagerarna. Vi får anta att de skall flyga hem med bägge dessa planen till OSL respektive ARN och att de inte kan byta besättning med varandra (olika flygplanstyper).

Antag att CS-TRN landade vid 2-tiden och behöver sin lagstagade vila, borde de då inte kunna lyfta igen vid 18-tiden? Varför vänta till 21:30?
 
Nästa års kampanj från Norwegian: Fira jul och nyår med oss! Ingen kan ju sedan klaga på att de bokstavligen också fick fira jul och nyår med DY ;)
 
Toppen