Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Först hette flighten DY 7036 och den var försenad (ej inställd), dan efter hette den plötsligt DY 7056 och den blev också försenad kan man ju lugnt påstå...Totalt sett tog det 45-46 Tim för oss att komma hem från FLL. Vi fick en voucher på 20 USD per person under dessa dygn inte ens vatten delades ut vid gaten. Hotell skall ersättas med NOK 1000 för en natt har jag fått på SMS. Mina utlägg för 5 pers är en bra bit över 10.000 SEK plus en hiskelig telefonräkning mot SWE/NO för att få nått direktiv om vad som sker. Försökte ringa Norwegian HK Oslo under normal kontorstid den 23 dec, ingen svarade öht vilket ju är makalöst med tanke på hur läget var i FLL...

Välkommen hit. Du får gärna skriva ner en (saklig) beskrivning om vad som skedde i vilken ordning och hur du upplevde informationen som kom (eller inte kom) er tillhanda. Det råder ju, "som vanligt", delade åsikter från flygbolagets pressavdelning och de som befann sig på plats i verkligheten.
 
Åker från FLL till EWR på lördag med UA. Skall bli spännande att se om det finns några väntande Norwegian-resenärer på flygplatsen.....
 
Varning för wall of text i detta mitt första inlägg.

Även jag var på flighten som var försenad från Fort Lauderdale, och nej, det var ingen särskilt kul upplevelse men någon slags rim och reson borde ju finnas i historieskrivningen.

För att först bemöta varenda människa som i inlägg efter inlägg skriver att man borde veta bättre än att flyga Norwegian som resenär: nja. Jag köpte inte resan för att den var så vansinnigt mycket billigare än alla andra. Det var dels för att Dreamlinern såldes in som oerhört bekväm (när jag bokade stod det angivet en bestämd och generös stolsbredd. Den informationen är nu borttagen och våra säten var inte ett dugg breda.) och, framför allt, för att det var en direktflygning. Jag bokade i mars eller april och kunde knappast förutspå problemen som skulle komma. Jag är heller inte särskilt insatt i flygtrafik, dess bolag, sammanslutningar och regler. Man kan såklart hävda att det är mitt ansvar att ta reda på allt sådant, men jag får gissningsvis representera en gemene man-resenär i det här fallet.

Så, vad hände då före och under förseningen? Detta är min uppfattning. Jag reserverar mig för att jag inte minns alla tidpunkter exakt.

Flygningen hem skulle ske lördag kväll 21/12 klockan 21.30. På lördag morgon ca 09.00 får jag två sms. Det ena förklarade att flygningen var försenad pga tekniska orsaker och att flyget istället skulle avgå 12.00 på söndagen. I anslutning till det första meddelandet kom även ett till där de förklarade att ”we are experiencing difficulties obtaining hotel rooms in the area because of limited capacity.” Vems kapacitet som var begränsad vet jag inte, men vi fick veta att Norweian ersätter upp till 1000NOK/rum om man bokar själv om originalkvitto kan skickas in. Jag bokade själv ett rum i närheten av flygplatsen och åkte dit. Tyvärr fick jag lämna tillbaka hyrbilen och ta taxi till hotellet. På den resan fick jag inget kvitto.
Middagen den kvällen betalade jag själv.

Morgonen efter kom jag ut till flygplatsen 09.30, checkade in och gick till gaten. Klockan gick och ingen fick gå på. Förklaringen var först att planet flög med en antenn som är godkänd i Europa men inte i USA. Förklaringen senare var att antennen var trasig. Medan vi väntade fick vi en matvoucer på 20$ per person. Utropssystemet på flygplatsen var inte så kraftfullt, jag fick reda på att de delades ut genom att jag såg andra passagerare hämta ut ett papper vid disken vid gaten.
Någonstans efter 18 fick vi veta att vi inte skulle flyga av ett par olika anledningar. Planet var inte klart och kabinpersonalen behövde sin dygnsvila. Några passagerare fann det sista oacceptabelt men jag har hellre en utvilad pilot än inte. Det förklarades att de har rätt till 8 timmars sömn och att det tillkom viss tid för resa till och från flygplatsen.
Något skulle hända 02.00 men det var oklart vad: skulle ett nytt plan komma? Skulle vi flyga hem då? Skulle vi vara på flyplatsen? Jag vet fortfarande inte vad som hände 02.00 men vi fick beskedet att vi skulle kontakta någon slags ansvarig på ett amerikanskt nummer ca 05.30 (?) morgonen efter. Preliminär flygtid var satt till 08.30. Vi fick hotellvouchers och matvouchers på 20$ per person för middag och lika mycket för frukost dagen efter gällande i hotellets restaurang.

På natten på söndagen kommer ett sms att de fortfarande väntar på reservdelar och att info om flygtid kommer senare.

På morgonen när jag är på väg ner i hissen strax efter 05.30 kommer ett sms att planet beräknas gå 15.30. Vi måste checka ut 12.00 och kommer till flygplatsen strax före 13.00. Det är en massiv kö och inget händer. Andra passagerare förklarar att det inte går att checka in oss eftersom det står fel datum på flygningen (22/12) i datasystemet och de håller på att jobba på det. Vi får också när vi stått ett tag information att planet ska lyfta senast 16.00 men (”I don´t want to lie to you”) det inte är helt färdiglagat. Det dröjer dock inte mer än ca 30 minuter tills de meddelar att planet är färdigt för flygning och incheckningen sätter igång. Då är klockan efter 14 och vi undrar om de fem som jobbar i diskarna verkligen hinner få alla incheckade i tid. Det får de inte såklart. Vi sitter vid gaten och flygtiden skjuts fram till 17.00 och sedan 18.00. Vi börjar dock få börja gå ombord före 18 så det känns hoppfullt.

Väl på planet får vi besked att maten var gårdagens och att den inte hade hållit sig fräsch varför de väntar på ny mat. Så vi väntar, och när man sitter och vill lyfta känns timmarna långa. Tydligen kommer en grupp passagerare överens med personalen om att vi inte ville ha någon mat, vi ville komma iväg istället. Crewet går till terminalen och köper loss all kall färdigmat som de får tag på vilket inte var så mycket (jag och mitt sällskap fick dela på en macka) och vid 20 lyfter vi.
Flygningen går rätt fort och är någorlunda bekväm. Strax efter 10.00 landar vi på Arlanda. Jag får höra att Norwegian har satt in ett extraflyg till de resenärer som har anslutning till Oslo.

Att detta hamnade i pressen är inte så konstigt. En av resenärerna var reporter på Aftonbladet. Jag blir personligen äcklad av att höra en (annan) resenär säga ”Sitt där på väskorna barn och se ledsna ut så det blir en bra bild till Aftonbladet”. Resenärer som högljutt förklarade att de inte hade fått några info-sms visade sig inte ha skrivit in sitt mobilnummer vid bokning. Vem som var tvungen att sova på golvet i terminalen som någon berättade vet jag inte. Kanske var det problem för Norwegian att få rum första natten (vilket jag finner tveksamt då de hotell vi blev förlagda på genom dem andra natten inte var särskilt välbesökta. Heller inte det hotell vi själva bokade första natten var fullt, långt ifrån.) men har man verkligen inte 1000 kr i reserv när man är ute och reser så man kan boka eget hotell en natt?
Resenärer fabulerade om att de suttit på flygplatsen tre dygn som om inte sanningens två dygns försening var nog dramatisk.

Jag tycker att Norwegian skötte sig ok men ovant. Jag hade självklart hellre åkt tidigare, men vi kollade själva andra hemresealternativ och det fanns inte många avgångar som tog en till Stockholm dagarna före jul. Ett plan via New York där de hade väderproblem varför man inte gärna ville dit, eller ett från Miami som gick så man var framme på dagen på julafton om jag inte missminner mig. Vi hade kunnat få vatten och de hade bättre kunnat samla folk för att informera om när/var/hur istället för att några hörde något och vi fick fråga varandra. Hur jag kommer att beskriva händelsen beror också på hur Norwegian kommer att hantera det nu efteråt.

Jag har funderat på två alternativ: att driva det själv eller ta hjälp av exempelvis Flygforsening.se - Stå fast vid din rätt till ersättning
Jag vet inte exakt hur mina rättigheter ser ut. Jag har tre delar jag vill/kan/bör få ersättning för men jag vet inte hur de går in i varandra eller om de är separata.
Det är dels utläggen jag har haft i samband med förseningen. Hotell, mat, taxi osv.
Det är dels ersättningen på 600€.
Det är dels förlorad arbetsinkomst då jag skulle jobbat både 23:e och 24:e och mitt sällskap en av dagarna.

Hur skulle ni gjort?
 
Välkommen hit Florida2013 och tack för en saklig beskrivning om hur du upplevde allt detta.
Tyvärr är jag ingen expert på vilken typ av ersättning du har rätt till men mycket går att läsa in 261/2004 domen, du borde helt klart ha rätt till de 600€ i kompensation du nämner samt de utgifter du har haft.

Finns en tråd som behandlar mycket om 261/2004
http://www.businessclass.se/forum/f...-eus-regler-om-passagerares-raettigheter.html

Även lite mer lättläst i wiki-format
Regulation 261/2004 - Wikipedia, the free encyclopedia

Personligen skulle jag i alla fall driva det privat först mot Norwegian, du får dock vara medveten om att de troligtvis kommer hävda extraordinära omständigheter som gör att de inte är skyldiga att betala något. Detta är dock helt fel så länge de inte kan påvisa detta. Att delar på ett flygplan går sönder är inte extraordinärt såvida det inte beror på birdstrike eller liknande som ligger utanför bolagets gränser. Det ligger på Norwegian i detta fall att bevisa att det är en extraordinär händelse, inte du som ska bevisa att det inte är det.
Går det inte komma någon vart är det väl ARN som gäller för att se vad de kan göra.

Hoppas detta ger dig lite hjälp i alla fall.
Personligen tycker jag att den ersättning du pratar om är rimlig, sen ska det bara finns stöd för det i lagar och regler också.
 
Välkommen hit Florida2013. Tack för ett långt och sakligt inlägg om hur det faktiskt gick till därnere i FLL. Det låter som att Norwegian, precis som du själv säger, hanterade det hela lite ovant. Kanske blir det än mer påtagligt på utestation. Det låter ändå inte helt olikt hur resenärer behandlas av andra flygbolag som inte omfattas av EU-bestämmelserna. Problemet är väl bara att Norwegian faktiskt omfattas av EU-bestämmelserna och därmed har ett hyfsat tydligt uttalat ersättningsansvar. Men precis som vid liknande händelser med andra EU-flygbolag så återstår det ju att se hur de hanterar ersättningarna i efterhand. Att man kan behöva lägga ut pengar tillfälligt vid större störningar är mer eller mindre praxis.

Det vore intressant att höra från dig sen hur Norwegian hanterar dina ersättningsanspråk. Först då går det ju faktiskt att avgöra fullt ut om Norwegian hanterat det hela korrekt eller ej.

Ett tips på vägen är att inte ge dig före dess att du fått det du faktiskt har rätt till. Norwegian är långtifrån ensamma om att försöka blåsa sina passagerare på den ersättning de har rätt till.

Lycka till med dina ersättningsanspråk och ännu en gång välkommen hit!
 
Sällar mig till "välkommen hit"-skaran. Som nämnts ovan tycker jag du skall driva det privat mot Norwegian inledningsvis. Du borde få betalt för alla utlägg samt de €600. Tror dock det kan bli svårt med att få ersättning för förlorad inkomst, men det kan vara värt att försöka.

Såg för övrigt ett inlägg på airliners.net som beskrev situationen på FLL så här:

I was in FLL last Saturday awaiting a flight at the gate adjacent to the delayed 787. I have to say, those were the most relaxed, layed back and unconcerned group of air travelers I've ever seen who were subject to a lengthy delay. My US flight to DCA was 35 minutes behind schedule and you'd have thought that people were being required to give up their first born.
 
Välkommen hit!
Liksom föregående talare kan jag bara hålla med.

Här är min favorit-länk just nu.
Ersättning vid försenat flyg - Konsumentverket
Du kan ha rätt till ersättning för kostnader du har drabbats av på grund av en försenad flygning. Du kan också ha rätt till ekonomisk kompensation enligt EU:s regler.
När din flygning blivit försenad kan du har rätt till ersättning för kostnader du har fått på grund av det försenade flyget. Du måste kunna bevisa vilka kostnader du har haft och kostnaderna måste vara kopplade till förseningen för att du ska kunna begära ersättning för dem. Spara alla kvitton på dina utlägg som bevis. Ordna även med intyg från din arbetsgivare som du kan visa upp om du vill ha ersättning för förlorad inkomst.
(...)
Ekonomisk kompensation
Om EU:s regler gäller har du rätt till samma ersättning som om flyget hade ställts in. Det står klart efter flera domar i EU-domstolen.
Domarna innebär att flygbolaget ska ge ersättning till passagerare som drabbas av en försening på mer än tre timmar. Hur stor ersättningen ska vara finns bestämt i en EU–förordning.
600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.
Det är viktigt att komma ihåg att det finns undantag från rätten till ersättning i euro och beloppen kan i vissa fall även halveras.
(...)
 
Välkommnen och tack för ett bra inlägg, Florida2013!

Jag delar rekommendationerna ovan men tycker att du i första hand ska försöka driva fallet via ARN om du får nej från Norwegian. Det finns ingen anledning att koppla in externa jurister som arbetar mot provision när du redan har betalat för en korrekt, kompetent och numera inte så värst långsam service via skattsedeln.
 
Som många noterat ovan och i andra trådar har DY problem med sina långlinjer som i mitt tycke beror på

1) Orealistiskt flygprogram - de har schemalagt rutterna optimalt men utan någon som helst luft för missöden
2) De vägrar konsekvent att boka om passagerare till andra bolag
3) De nyttjar outsourcad groundhandling till max som alla är upphandlade med lågt pris som styrande faktor

bc.se är till för att öka det medvetna resandet och därför är det bra att dessa diskussioner förs dock bör de ske utan personangrepp eller alltför stora generaliseringar. En av de få möjligheter vi har som konsumenter att påverka situationen är att rösta med plånboken.

Är man en idiot som reser med DY? Nej det tycker inte jag - även om jag själv troligen inte skulle betala för det.

Snedvrider man konkurrensen genom att resa med DY? Kanske - genom att lågkostnadsbolagens hela modell bygger på punkt-till-punkt resande med minimala omkostnader så leder det till att andra (nätverksbolag) som faktiskt "subventionerar" vissa linjer kanske inte längre har råd med detta.

Är DY ensamma om problemen ovan? Nej, SAS har samma utmaningar på sommaren då de schemalägger sin flotta orealistiskt hårt (1). Därför undviker jag SAS långdistans på sommaren. BA drar sig in i det längsta för att boka om passagerare till andra bolag (2) - i synnerhet utanför oneworld men även inom som diskuteras i andra trådar. De flesta bolag använder sig idag av outsourcad groundhandling och de flesta avtal är helt baserade på pris och med personal som inte har mandat att lösa ett enda problem som uppstår annat än enligt instruktionerna (3).

DY kommer lösa dessa problem och på sikt erbjuda en mycket bra produkt när de får fler plan i luften. De kommer också inse att priserna behöver höjas eftersom det är så mycket kringkostnader associerade med långdistansflygningar som inte finns i kortdistansflygningar. De kommer också inse att de behöver mer egen personal på plats i världen.

Men just nu är det en chanstagning att flyga med DY på deras långlinjer tycker jag.
 
Toppen