Varning för wall of text i detta mitt första inlägg.
Även jag var på flighten som var försenad från Fort Lauderdale, och nej, det var ingen särskilt kul upplevelse men någon slags rim och reson borde ju finnas i historieskrivningen.
För att först bemöta varenda människa som i inlägg efter inlägg skriver att man borde veta bättre än att flyga Norwegian som resenär: nja. Jag köpte inte resan för att den var så vansinnigt mycket billigare än alla andra. Det var dels för att Dreamlinern såldes in som oerhört bekväm (när jag bokade stod det angivet en bestämd och generös stolsbredd. Den informationen är nu borttagen och våra säten var inte ett dugg breda.) och, framför allt, för att det var en direktflygning. Jag bokade i mars eller april och kunde knappast förutspå problemen som skulle komma. Jag är heller inte särskilt insatt i flygtrafik, dess bolag, sammanslutningar och regler. Man kan såklart hävda att det är mitt ansvar att ta reda på allt sådant, men jag får gissningsvis representera en gemene man-resenär i det här fallet.
Så, vad hände då före och under förseningen? Detta är min uppfattning. Jag reserverar mig för att jag inte minns alla tidpunkter exakt.
Flygningen hem skulle ske lördag kväll 21/12 klockan 21.30. På lördag morgon ca 09.00 får jag två sms. Det ena förklarade att flygningen var försenad pga tekniska orsaker och att flyget istället skulle avgå 12.00 på söndagen. I anslutning till det första meddelandet kom även ett till där de förklarade att ”we are experiencing difficulties obtaining hotel rooms in the area because of limited capacity.” Vems kapacitet som var begränsad vet jag inte, men vi fick veta att Norweian ersätter upp till 1000NOK/rum om man bokar själv om originalkvitto kan skickas in. Jag bokade själv ett rum i närheten av flygplatsen och åkte dit. Tyvärr fick jag lämna tillbaka hyrbilen och ta taxi till hotellet. På den resan fick jag inget kvitto.
Middagen den kvällen betalade jag själv.
Morgonen efter kom jag ut till flygplatsen 09.30, checkade in och gick till gaten. Klockan gick och ingen fick gå på. Förklaringen var först att planet flög med en antenn som är godkänd i Europa men inte i USA. Förklaringen senare var att antennen var trasig. Medan vi väntade fick vi en matvoucer på 20$ per person. Utropssystemet på flygplatsen var inte så kraftfullt, jag fick reda på att de delades ut genom att jag såg andra passagerare hämta ut ett papper vid disken vid gaten.
Någonstans efter 18 fick vi veta att vi inte skulle flyga av ett par olika anledningar. Planet var inte klart och kabinpersonalen behövde sin dygnsvila. Några passagerare fann det sista oacceptabelt men jag har hellre en utvilad pilot än inte. Det förklarades att de har rätt till 8 timmars sömn och att det tillkom viss tid för resa till och från flygplatsen.
Något skulle hända 02.00 men det var oklart vad: skulle ett nytt plan komma? Skulle vi flyga hem då? Skulle vi vara på flyplatsen? Jag vet fortfarande inte vad som hände 02.00 men vi fick beskedet att vi skulle kontakta någon slags ansvarig på ett amerikanskt nummer ca 05.30 (?) morgonen efter. Preliminär flygtid var satt till 08.30. Vi fick hotellvouchers och matvouchers på 20$ per person för middag och lika mycket för frukost dagen efter gällande i hotellets restaurang.
På natten på söndagen kommer ett sms att de fortfarande väntar på reservdelar och att info om flygtid kommer senare.
På morgonen när jag är på väg ner i hissen strax efter 05.30 kommer ett sms att planet beräknas gå 15.30. Vi måste checka ut 12.00 och kommer till flygplatsen strax före 13.00. Det är en massiv kö och inget händer. Andra passagerare förklarar att det inte går att checka in oss eftersom det står fel datum på flygningen (22/12) i datasystemet och de håller på att jobba på det. Vi får också när vi stått ett tag information att planet ska lyfta senast 16.00 men (”I don´t want to lie to you”) det inte är helt färdiglagat. Det dröjer dock inte mer än ca 30 minuter tills de meddelar att planet är färdigt för flygning och incheckningen sätter igång. Då är klockan efter 14 och vi undrar om de fem som jobbar i diskarna verkligen hinner få alla incheckade i tid. Det får de inte såklart. Vi sitter vid gaten och flygtiden skjuts fram till 17.00 och sedan 18.00. Vi börjar dock få börja gå ombord före 18 så det känns hoppfullt.
Väl på planet får vi besked att maten var gårdagens och att den inte hade hållit sig fräsch varför de väntar på ny mat. Så vi väntar, och när man sitter och vill lyfta känns timmarna långa. Tydligen kommer en grupp passagerare överens med personalen om att vi inte ville ha någon mat, vi ville komma iväg istället. Crewet går till terminalen och köper loss all kall färdigmat som de får tag på vilket inte var så mycket (jag och mitt sällskap fick dela på en macka) och vid 20 lyfter vi.
Flygningen går rätt fort och är någorlunda bekväm. Strax efter 10.00 landar vi på Arlanda. Jag får höra att Norwegian har satt in ett extraflyg till de resenärer som har anslutning till Oslo.
Att detta hamnade i pressen är inte så konstigt. En av resenärerna var reporter på Aftonbladet. Jag blir personligen äcklad av att höra en (annan) resenär säga ”Sitt där på väskorna barn och se ledsna ut så det blir en bra bild till Aftonbladet”. Resenärer som högljutt förklarade att de inte hade fått några info-sms visade sig inte ha skrivit in sitt mobilnummer vid bokning. Vem som var tvungen att sova på golvet i terminalen som någon berättade vet jag inte. Kanske var det problem för Norwegian att få rum första natten (vilket jag finner tveksamt då de hotell vi blev förlagda på genom dem andra natten inte var särskilt välbesökta. Heller inte det hotell vi själva bokade första natten var fullt, långt ifrån.) men har man verkligen inte 1000 kr i reserv när man är ute och reser så man kan boka eget hotell en natt?
Resenärer fabulerade om att de suttit på flygplatsen tre dygn som om inte sanningens två dygns försening var nog dramatisk.
Jag tycker att Norwegian skötte sig ok men ovant. Jag hade självklart hellre åkt tidigare, men vi kollade själva andra hemresealternativ och det fanns inte många avgångar som tog en till Stockholm dagarna före jul. Ett plan via New York där de hade väderproblem varför man inte gärna ville dit, eller ett från Miami som gick så man var framme på dagen på julafton om jag inte missminner mig. Vi hade kunnat få vatten och de hade bättre kunnat samla folk för att informera om när/var/hur istället för att några hörde något och vi fick fråga varandra. Hur jag kommer att beskriva händelsen beror också på hur Norwegian kommer att hantera det nu efteråt.
Jag har funderat på två alternativ: att driva det själv eller ta hjälp av exempelvis
Flygforsening.se - Stå fast vid din rätt till ersättning
Jag vet inte exakt hur mina rättigheter ser ut. Jag har tre delar jag vill/kan/bör få ersättning för men jag vet inte hur de går in i varandra eller om de är separata.
Det är dels utläggen jag har haft i samband med förseningen. Hotell, mat, taxi osv.
Det är dels ersättningen på 600€.
Det är dels förlorad arbetsinkomst då jag skulle jobbat både 23:e och 24:e och mitt sällskap en av dagarna.
Hur skulle ni gjort?