Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Planet till Köpenhamn fick vända efter 2 timmar på grund av övervikt!!! Om detta är sant är det nästintill skandal.

Förvisso hade de nog varit en ännu större skandal om planet kraschat! Men jag håller med om att det verkar synnerligen oproffsigt om så verkligen var fallet.

Såg nu att du rättat att den urpsrungliga tiden var 22dec kl1300. Hade annars tänkt göra att ett näbbigt inlägg om att man generellt sett inte ska tro på Aftonbladet... Men nu behövdes inte det :eek:
Se mitt inlägg #77 . Aftonbladet skrev först fel flightnummer (BI isf DY) och jag räknade sedan på DY7056, men ursprunglig flight var ju DY7036, och då blev det några timmar till att addera.

Påminner mig om en gammal Kalle Anka. Han skulle ta en sista-minuten-resa, men stod i valet och kvalet mellan två destinationer. Ställde sig således vid ankomsthallen och observerade passagerarnas uttryck. De som var lagom reströtta kom från en destination, och de som var övertrötta och överlyckliga kom från en annan destination (Ankapulco?). Han valde destinationen från de som var överlyckliga. Och det visade sig att de hade varit med om en skräckresa som de var överlyckliga att ha överlevt och var således glada att vara vid liv. Måhända blir detta liknande för Norwegian. De som reser med DY har iaf en berättelse med sig som de kan leva på ett tag. Och det är berättelser som företag lever på, ju fler ggr som företagets namn nämns desto bättre.

Dessa flygningar från FLL verkar ha haft en massa olika flightnummer. Tar man exempelvis den flygning som skulle gå FLL-OSL verkar den ha haft 4 (!) olika nummer i takt med att den ställdes in / försenades...

DY FLL.png

DY FLL 2.png

Snacka om att skapa förvirring bland systemen. Eftersom jag är lite konspiratoriskt lagd av mig funderar jag på om det finns någon speciell anledning till detta agerande... Eller om det helt enkelt finns en "IT-teknisk" förklaring ;)

Apropå detta med flygplatsernas websidor och vad handlingbolagen matar dem med...

P.S. Varför blir mina bilder i så konstigt format?

I ett mejl till Aftonbladet skriver Norwegians kommunikationsrådgivare Astrid Mannion att flygbolaget följer EU:s regelverk i fråga om ersättning till drabbade resenärer.
– Vi beklagar att passagerarna är besvikna över för lite information. Vi försöker att hålla passagerarna informerade och ta hand om dem på bästa möjliga sätt, men om någon känner att de inte har fått tillräckligt med information så ska vi titta närmare på hur det skulle kunna ha gjorts på ett bättre sätt, skriver hon i mejlet.

Jag var med på denna makalösa resa från FLL och detta pressmeddelande måste väl ändå innebära att de skall utbetala de 600 Euro/person som EU reglerna fastställt eller? Nån som är påläst kring detta?

Först hette flighten DY 7036 och den var försenad (ej inställd), dan efter hette den plötsligt DY 7056 och den blev också försenad kan man ju lugnt påstå...Totalt sett tog det 45-46 Tim för oss att komma hem från FLL. Vi fick en voucher på 20 USD per person under dessa dygn inte ens vatten delades ut vid gaten. Hotell skall ersättas med NOK 1000 för en natt har jag fått på SMS. Mina utlägg för 5 pers är en bra bit över 10.000 SEK plus en hiskelig telefonräkning mot SWE/NO för att få nått direktiv om vad som sker. Försökte ringa Norwegian HK Oslo under normal kontorstid den 23 dec, ingen svarade öht vilket ju är makalöst med tanke på hur läget var i FLL...

Välkommen till bc.se Jim beam! Och välkommen hem. Hoppas att du blir en mer medveten resenär. Skriv gärna en recension av Norwegian på Flyg - BusinessClass.se

Sök efter 261/2004 på forumet så kommer du att hitta all info du behöver. Konsumentverket har också en bra site. Till och med Norwegian har en del info. Du ska få ersättning för utlägg samt €600, men det finns undantag. Och räkna med att Norwegian kommer att slingra sig och få till att de inte ska betala ut något.

http://www.businessclass.se/forum/f...-eus-regler-om-passagerares-raettigheter.html
Ersättning vid försenat flyg - Konsumentverket

Förseningar | Norwegian
Vi beklagar de olägenheter som har uppstått om resan inte kunde genomföras som planerat. För frågor angående avvikelser, vänligen läs igenom vår information på vad du kan ha krav på innan du skickar in ditt krav.
Om ditt flyg har blivit försenat, har du rätt till bistånd i enlighet med EU:s förordning 261/2004.
(...)
Beredskapsplan för försening vid flygning till/från USA
Om en längre försening uppstår då flygplanet står på rampen och passagerarna befinner sig ombord säkerställer vi att alla passagerare blir behandlade enligt vår Tarmac delay plan
(...)
In such event, Norwegian will not permit an aircraft to remain on the tarmac for more than four hours without allowing passengers to disembark. However, if it is established by the pilot that there is a safety or security related reason to prevent passengers from disembarking or if air traffic control should inform that disembarkation would significantly disrupt airport operations, passengers will be asked to remain onboard.
Norwegian will provide adequate food and potable water no more than two hours after the aircraft leaves the gate or touches down, unless the pilot determines that safety or security reasons preclude such service from being provided.
Norwegian will ensure that operable lavatory facilities are available and will provide adequate medical attention, if needed, while the aircraft remains on the tarmac.
Our crew will provide information to passengers regarding the reason for the delay, if known, and updated information regarding the status of the flight beginning 30 minutes after the scheduled departure and every 30 minutes thereafter. (...)

Toppen