Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Vad trött man blir, kan aldrig folk lära sig att boka fulflyg är att ta en kalkylerad risk, och då är det bara pinsamt att gråta ut om det i Aftonbladet....

Sensmoral: Man bokar-aldrig-fulflyg eller codeshare, ska det vara så svårt???

Det låter lite hårt, men om ingen bokade med det Irländska trailer-trash-bolaget eller Kjosan-hoppsan så skulle vi vara utan många problem...

Mvh
/NotRyan

I ett mejl till Aftonbladet skriver Norwegians kommunikationsrådgivare Astrid Mannion att flygbolaget följer EU:s regelverk i fråga om ersättning till drabbade resenärer.
– Vi beklagar att passagerarna är besvikna över för lite information. Vi försöker att hålla passagerarna informerade och ta hand om dem på bästa möjliga sätt, men om någon känner att de inte har fått tillräckligt med information så ska vi titta närmare på hur det skulle kunna ha gjorts på ett bättre sätt, skriver hon i mejlet.

Jag var med på denna makalösa resa från FLL och detta pressmeddelande måste väl ändå innebära att de skall utbetala de 600 Euro/person som EU reglerna fastställt eller? Nån som är påläst kring detta?

Välkommen hit, Jim Beam!
Förutom att du använder dig av informationen som välvilliga medlemmar tipsat dig om tycker jag att det är på sin plats att ARN är med i härvan! Gör en anmälan dit så kanske det blir lite tuffare för norrmännen att slingra sig!

Vad trött man blir, kan aldrig folk lära sig att boka fulflyg är att ta en kalkylerad risk, och då är det bara pinsamt att gråta ut om det i Aftonbladet....

Sensmoral: Man bokar-aldrig-fulflyg eller codeshare, ska det vara så svårt???

Det låter lite hårt, men om ingen bokade med det Irländska trailer-trash-bolaget eller Kjosan-hoppsan så skulle vi vara utan många problem...

Mvh
/NotRyan

Nja, det var hårt i överkant :)

Det är en kalkylerad risk att åka fulflyg. Är man beredd att ta konsekvenserna så är det också helt ok att flyga Tjossan Air. Om man inte är beredd att ta konsekvenserna så får man betala för finflyg istället. Problemet här är bristande medvetenhet snarare än stort risktagande. Slår vad om att huvuddelen av passagerarna inte vet hur få plan DY har, och att om det blir problem så måste man vänta på att ett blir lagat.

När den här typen av händelser täcks i media missar man att gå på pudelns kärna: varför passagerare strandas på flygplatsen. I stället blir det "snyftreportage" om hur törstiga man är, hur hårt golvet är och att man inte får någon information. Vad man egentligen borde skriva om är att problemet inte är "tekniska fel på flygplanen" utan att DY är ett för litet bolag för den här typen av flygningar. Har man bara två plan är det bättre att köra wet-lease till större bolag tills man har en större flotta. Det är lite som om Borås lokaltrafik även skulle erbjuda resor till Kina.

Codeshare är lite som aktiehandel (på småbolagslistan). Man måste veta vad man gör, och det är absolut inget för amatörer eller förstagångsresenärer. (Själv har jag åkt TF på en AY-flight operated by BE, men det är riktig överkurs).

Återigen, med ökat medvetande bland resenärer så försvinner skumraskbolagen.

Här handlade det inte om prislappen faktiskt utan mer att slippa mellanlandningar och väntan på O'hare eller Newark då det var barn och ungdomar med på denna resan. Priset var nog faktiskt billigare med SAS, som jag alltid reser med annars, men väntan på inrikes är INTE kul, speciellt på O'hare.

Här handlade det inte om prislappen faktiskt utan mer att slippa mellanlandningar och väntan på O'hare eller Newark då det var barn och ungdomar med på denna resan. Priset var nog faktiskt billigare med SAS, som jag alltid reser med annars, men väntan på inrikes är INTE kul, speciellt på O'hare.

D jämnar ut sig sa kärringen som satt å sket... nu blev det att vänta i FLL istället! :p;)

Och med ARN menar @ Nystrom säkert inte Arlanda flygplats utan Allmäna Reklamations Nämnden... :confused:
Är inte alla dessa förkortningar underbara! :D

...och det var värre på gamla bc.se, som tolkade alla tre-bokstavskombinationer som flygplatser i forumet :)

ARN är ett sätt att öka trycket, men det är inte alltid lämpligt att ha högt tryck redan från början. Jag har aldrig bråkat med DY, så jag vet inte hur man hanterar dem bäst. De gånger jag har bråkat med flygbolag tror jag att jag fick bättre utdelning genom att hantera det själv än att dra in ARN (åtminstone kan man vänta lite med att skruva upp trycket).

Jag tror Norwrgian har totalvägrat betala ut ersättning för "787 krångel" till norska medborgare när dessa resenärer anmält Norwegian till norska Allmänna reklmamationsnämden och nämden dömt till resenärernas fördel.

Måste man inte FÖRST visa att man kontaktat flygbolaget och visa på att de nekat ersättning enligt krav INNAN man kontaktar Allmänna reklamationsnämnden?

Det är väl tyvärr just i denna typ av situationer det faktiskt kan löna sig i att kontakta media (inte för att gråta ut men väl beskriva hur flygbolaget besvarar kraven).

Toppen