Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Ungefär 30 minuter för ett däckbyte är ganska standard. Min spekulation är att Norwegian är för snåla för att ha med sig extradäck och att andra bolag inte är så sugna på att låna ut däck till dem eftersom de a) inte är med i någon allians och b) har en personalpolitik som amerikanerna i allmänhet har svårt för. I vanliga fall så lånas reservdelar och utrustning ut rätt friskt till höger och vänster.

Ungefär 30 minuter för ett däckbyte är ganska standard. Min spekulation är att Norwegian är för snåla för att ha med sig extradäck och att andra bolag inte är så sugna på att låna ut däck till dem eftersom de a) inte är med i någon allians och b) har en personalpolitik som amerikanerna i allmänhet har svårt för. I vanliga fall så lånas reservdelar och utrustning ut rätt friskt till höger och vänster.
Ska kanske inte försvara Norwegian här, men det kan väl vara fler saker som behöver bytas om något annat också gått sönder samtidigt som däcket gick sönder. De säger ju dock själva att det "bara" var ett däckbyte.
Ett vanligt däckbyte bör ju dock vara gjort på 1 timme, kan ju till och med göras under tiden som boarding pågår av planet (hände mig när jag skulle flyga Lufthansa A321 och ett av däcken behövde bytas).

Jag har varit med om trasiga däck två gånger och båda gångerna blev det en försening på ungefär 1 timma.

Ska kanske inte försvara Norwegian här, men det kan väl vara fler saker som behöver bytas om något annat också gått sönder samtidigt som däcket gick sönder. De säger ju dock själva att det "bara" var ett däckbyte.
Ett vanligt däckbyte bör ju dock vara gjort på 1 timme, kan ju till och med göras under tiden som boarding pågår av planet (hände mig när jag skulle flyga Lufthansa A321 och ett av däcken behövde bytas).

Absolut, så är det. Det kan också vara rent operativa frågor som blir problem under förseningen som ett däckbyte innebär (som någon tog upp), t.ex. förfallen slot eller crew duty time.

Var med om byte av bromsar under/efter boarding, tog max 30 min och förmodligen måste även däcket avlägsnas då. Kan det vara däck+crew rest+ny slottid i kombination som orsakade det hela?

Kan mycket väl vara så att mer saker gått sönder. Varför berättar man inte det för passagerna i så fall ?
Och om det enbart är en slottid det hänger på, måste ju någon vara det sista planet för dagen att lyfta. Borde väl kunna vara Norwegians. Eller kan det finnas lokala bestämmelser som gör att det är tokkört att lyfta efter en viss tid ?

Har United slutat flyga på JFK än eller var det senare i år? Isåfall borde ju en hel del slottider frigjorts.
Bytte inte American Airlines och United slottider med varandra på EWR och JFK?

Det låter oavsett vad som om det är mer saker som påverkat än bara byte av ett däck. Kan ju vara så att byte av däck skulle ta 1h, och att ny slottid skulle ta ytterligare 2h. I och med denna "försening" så får inte crew flyga pga sin crew rest och då blir planet helt plötsligt 24h försenat istället i och med att det inte finns en extra besättning att sätta in.

Bytte inte American Airlines och United slottider med varandra på EWR och JFK?

Det låter oavsett vad som om det är mer saker som påverkat än bara byte av ett däck. Kan ju vara så att byte av däck skulle ta 1h, och att ny slottid skulle ta ytterligare 2h. I och med denna "försening" så får inte crew flyga pga sin crew rest och då blir planet helt plötsligt 24h försenat istället i och med att det inte finns en extra besättning att sätta in.
aha, var inte medveten om slotbytet

Toppen