Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Det ser ut som de körde ordinarie avgång till Arlanda under tiden, det var två plan på väg samtidigt tidigare idag. Kan ju förstå att de som skulle åkt dagen innan var lite missnöjda när den andra maskinen kom iväg.

Toppar listan hos ARN

Flygbolaget som toppar svarta listan | SvD

"Vi har inte följt ARN:s rekommendation då det handlat om förseningar till följd av fabrikationsfel. EU-domstolen säger att fabrikationsfel är en extraordinär omständighet och då faller rätten till kompensation för resenären, säger hon."

När det gäller konsumentprodukter av mer fysiskt slag säger väl reglementet att det är upp till den drabbade att avgöra hos vem man önskar reklamera ett fel hos en produkt.
Fungerar inte min tvättmaskin kan jag antingen gå till butiken jag köpte den av eller till och med till tillverkaren.

Eftersom Norwegian anser att det är fabrikationsfel torde de i sin tur vara skyddade mot Boeing. Eller så har man köpt sina plan utan att det finns några garantiåtagande att hämta hem.

Jag måste hålla med @Cristoffer Cedergren , ska det verkligen ta 27h att byta ett däck på JFK?

Uppenbart en bristvara i hela världen. Eller är det så att varje enskilt flygplan enbart kan använda däck som är avsedda för just det planet ?
Eller så kanske Norwegian inte vill betala någon för att ordna fram ett däck utan man skall hävda fabrikationsfel hos Boeing och sitter och avvaktar besked därifrån och att Boeing kostnadsfritt skall ombesörja bytet.
Eller, konspirationsteori, Norwegian har inte gjort rätt för sig och därför får man inte bytet gjort förrän gammal skuld är betald :)

Kan vi inte penetrera den här händelsen? Hur lång tid tar ett däckbyte? Finns reservdäck till 787 på JFK? Var planet sent på ditvägen? Fanns det ett plan överhuvudtaget på plats?

För en hel del år sedan läste jag någonstans att en flygmek bytte däck på en 747 på mindre än 30 min.
Med tanke på vilken flygplats vi pratar om och de fasta intervall som finns för olika serviceåtgärder, vore det väl mycket konstigt om det inte skulle funnits ett däck att få fram inom någon timme.

Åkte från Ulan Bator med Turkish för en månad sen. Det var en 737-900 ER. Ett däck gick sönder vid landningen, säkert en ojämn landningsbana. Dom bytte på ca 40 minuter. Vi satt i Buissines så vi kunde se när dom jobbade. Detta var som sagt i Mongoliet. Det måste vara nåt annat än ett dåligt däck som orsakade förseningen för Norwegian.

Åkte från Ulan Bator med Turkish för en månad sen. Det var en 737-900 ER. Ett däck gick sönder vid landningen, säkert en ojämn landningsbana. Dom bytte på ca 40 minuter. Vi satt i Buissines så vi kunde se när dom jobbade. Detta var som sagt i Mongoliet. Det måste vara nåt annat än ett dåligt däck som orsakade förseningen för Norwegian.

Tor inte det är pengarna tillbaka på oddsen att det var något annat.

Toppen