Senaste nytt

Dr. Miles i Tyskland

Varit med om det själv när jag jobbade åt tyskt bolag. Fast i mitt fall tvärtom.
Som vanlig dödlig fick jag inte hjälp eller tillgång till specialpriser på biljetter.
Chef bakom skynket och jag längst fram m fullservice

Nein, das ist nicht gültig! (Nej, det är inte giltigt!)

Jag funderade om jag skulle skriva ett inlägg i den här tråden eller i en annan tråd (
You Shall Not Pass!!! | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor ) me jag skriver här istället.

Jag var vid passkontrollen på Hamburg flygplats tidigare idag.
En officer av Bundespolizei frågade mig om jag kunde prata tyska när jag lämnade mitt pass.
Jag svarade, ja, jag kan lite grann.

Bundespolizei 1: Aha, du har ett visum från Sverige. Bor du i Uppsala (mitt Schengenvisum var utfärdad i Uppsala)?
Dr. Miles: Nej, jag bor i Tyskland.
Bundespolizei 1: Vad gör du i Tyskland?
Dr. Miles: Jag jobbar här, på en firma i Lübeck?
Bundespolizei 1: Jobbar du här?! Det är inte tillåtet. Sedan när började du att jobba i Tyskland?
Dr. Miles: Sedan juli förra året.
Bundespolizei 1: Har du något arbetstillstånd från Tyskland?
Dr. Miles: Ja.
Bundespolizei 1: Har du dokumentet?
Dr. Miles: Nej, men jag har tyskt sjukförsäkringskort och min firmas visitkort.
Bundespolizei 1: Nej, det är inte giltigt. Har du inte något dokument från Ausländerbehörde (Migrationsverket)?
Dr. Miles: Nej, det har jag inte med mig när jag reser. Det har räckt med mitt pass hittills när jag reste in i/ut från Schengen.
Bundespolizei 1: Nej, det räcker inte i Tyskland. Du måste ha dokument som stryker att du har rätt att arbeta i Tyskland.
Dr. Miles: Men jag har registrerat mig hos Ausländerbehörde och är det inte tanken att ni skall kunna se om jag har rätt att arbeta här eller inte på era datorer. Annars vad är vits med registrering?
Bundespolizei 1: Så fungerar inte i Tyskland. Kan någon i din firma kan skicka iväg ditt arbetstillståndsdokument per fax hit nu?
Dr. Miles: Jag tror inte att någon jobbar på en söndag. Det är Tyskland.

Han bad mig att lämna kön och gå till immigrationskontoret som fanns på andra sidan av stora hallen där passkontrollen fanns.
Jag gick dit och fick vänta utanför kontoret.
En annan polis kom och han kunde prata mycket bättre engelska än Bundespolizei 1.​

Bundespolizei 2: Du har svenskt Schengenvisum. Varför har du inte tyskt Schengenvisum om du arbetar här i Tyskland.
Dr. Miles: Jag har bott i Sverige 18 år och jag har permanent arbets-&upphållstillstånd där.
Bundespolizei 2: Varför jobbar du här i Tyskland.
Dr. Miles: Jag jobbade på en svensk firma förut och tyska firman där jag jobbar nu köpte upp svenska firman.

Bundespolizei 1 och Bundespolizei 2 gick tillbaka till kontoret och de pratade med sina kollegor.
Till slut kom Bundespolizei 2 tillbaka till mig och sa;​

Bundespolizei 2: OK, du kan gå nu. Men du måste ta med dig ditt dokument från Ausländerbehörde och registrera dig här. Du kan resa utan problem sedan.
Dr. Miles: Måste jag göra det på varje tysk flygplats?
Bundespolizei 2: Nej, det behövs inte. Polisen har ett gemensamt system.
Dr. Miles: Jag hoppas verkligen det. Ni har inte gemensamt system med Ausländerbehörde.
Bundespolizei 2: Jag beklagar men så är systemet byggd.

Otroligt frustrerande att de inte klarar av att integrera olika myndigheters system.
Jag har aldrig haft sånt här problem i Sverige.

Forsättning av historien (en del har redan hört på Monksträffen):

Jag var på Hamburg flygplats förra fredag och jag hade lite tid över därför gick jag till immigrationen och försökte att registrera mig (som andra polisen begärde att jag skulle göra nästa gång jag är på Hamburg flygplats).

Dr. Miles: Hej, (jag förklarade vad som har hänt veckan innan) och jag vill registrera mig. Det här är mitt pass och det här är dokument från Ausländerbehörde (Migrationsverket).
Bundespolizei 3: OK.
(han kollade genom passet och dokumentet)
Bundespolizei 3: Das ist nicht notwendig. (Det behövs inte)
Dr. Miles: Vad?! Din kollega sa ju att jag måste registrera mig.
Bundespolizei 3: Men du har ditt pass och det räcker.
Dr. Miles: #¤%&!!!

Det var poliser överallt i stan här i Lübeck idag.
Jag trodde först att det kanske var för Günter Grass begravning och Angela Merkel skulle komma men jag hade helt fel.
Enligt mina kollegor var det G7 möte i denna lilla stad och ca 3.000 poliser placerades under G7 mötet.
Stackars våra agenter som kom hit samtidigt som G7 deltagarna + demonstranter fick inte någon boende i Lübeck utan fick bo på något motell i före detta Östtyskland. (Lübeck var Västtyskland och låg vid gränsen mot Östtyskland)

Bundespolizei svek inte mina förväntningar.
När jag kom till passkontrollen på Hamburg flygplats idag, frågade en gränspolis mig var jag bor.

(Efter han han scannat mitt pass och kollat mitt permanent uppehållstillstånd från Sverige)
Bundespolizei 4: Bor du i Sverige?
Dr. Miles: Ja
Bundespolizei 4: Varför är du i Tyskland?
Dr. Miles: Jag jobbar på en firma i Lübeck och jag ska flyga till Stockholm via London.
Bundespolizei 4: Du kan inte jobba här med det visumet.
Dr. Miles: (stort suck) Jo, det kan jag visst. Jag har arbets- & uppehållstillstånd i Tyskland. Den här är min legitimation i Tyskland.
(och lämnar min tysk legitimation till honom)
Bundespolizei 4: (Han stoppar in kortet i kortläsaren flera gånger men det verkar inte fungera)
Ihre Karte wird nicht aktiviert. (Din legitimation är inte aktiverad)
Dr. Miles: #%&-+!? Vad? Ingen har sagt till mig att jag måste aktivera min legitimation!
Bundespolizei 4: Tjänsteman som gav dig kortet har inte aktiverat det.
Dr. Miles: (jag visar också papperet som jag fick av tyska Migrationsverket)
Här har jag ett dokument från Migrationsverket.
Bundespolizei 4: (han läser genom dokumentet) OK, så jobbar du på firma XXX?
Dr. Miles: Ja, det är riktigt.
Bundespolizei 4: Då är det inga problem. Trevlig resa.
Dr. Miles: Tack och hejdå.

Snart börjar det att bli "Dr. Miles vs Bundespolizei" istället för "Dr. Miles i Tyskland"...

Last edited:
Det är för bedrövligt styltigt här ibland, tyvärr...

Jag var snabbt iväg och köpte lite mjölk och öl på min närmaste Edeka igår, var lite stressad och hade glömt kontanter (biiig problem här, kan jag säga..). På Edeka kan man betala med EC-kort och numera även andra kort, OM summan är över 5 euro. Men eftersom min summa slutade på 1,89 euro var det bara att rusa till automaten några hundra meter bort - jag trodde i min enfald att de skulle göra ett undantag i mitt fall (stammis där och klockan var sju minuter i stängningsdags), men kassörskan tittade oförstående på mig och menade antingen lämna tillbaka varorna eller springa till automaten....åååå!!

Idiotiskt när det drabbar en själv såklart, men en fördel med den här iofs knasiga attityden är att allt är så förutsägbart; i Tyskland vet man alltid vad svaret är på frågan "Kanske går att snacka sig ur/Kanske är de inte så stränga just i mitt fall/Kanske har de medlidande....etc" NEIN är svaret :D

Toppen