Senaste nytt

Dr. Miles i Tyskland

Dienstreiseordnung (Business travel policy)

Enligt ny direktion, måste man begära minst 2 offerter från resebyrå/flygbolag, sedan får man välja det billigaste alternativet.

Jag frågade om detta till Personalavdelning (HR).
Dr. Miles: Måste jag välja det billigaste alternativet även om restiden blir 5 timmar längre och prisskillnaden är t ex endast 10 EUR?
HR personal: Det ser ut så, enligt reglerna.

Reaktion från mina kollegor i samma avdelning:
"Strunta i dem. De vet inte hur det är att genomföra affärsresor. Man kan inte hålla på med att sitta i Paris 5 timmar bara för att man sparar 10 EUR på flygbiljetten. "
Det där är väl poängsamlarens våta dröm? Man vet ju ungefär vilka bolag man ska ställa frågan hos, som man frågar får man svar :)

Ja, jag skulle flyga Sthlm-Lindon, och jag jämförde BA med Cathay Pacific. BA skulle ha £300 i business, medan Cathay skulle ha €2000 via Hongkong i ekonomi, så jag valde det billigare alternativet :)

Borde inte det där innebära att om du kan få en businessbiljett billigare, så får du åka på den istället? :)
Precis min tanke också.
Det där är väl poängsamlarens våta dröm? Man vet ju ungefär vilka bolag man ska ställa frågan hos, som man frågar får man svar :)

Ja, jag skulle flyga Sthlm-Lindon, och jag jämförde BA med Cathay Pacific. BA skulle ha £300 i business, medan Cathay skulle ha €2000 via Hongkong i ekonomi, så jag valde det billigare alternativet :)
Tyvärr står också det att man måste flyga i Economy class (och Premium Econom enligt följande regel).

Däremot står det även att flygningar över 6 timmar betalar firman 300 EUR mer per flight (pro Flug) för att kunna köpa Premium Economy biljett.
T ex en Economy class biljett till Beijing kostar 500 EUR inkl. skatter och då en Premium Economy biljett upp till 1.100 EUR (500 + 300 + 300) betalar firman.

Min nästa fråga var så klart, kan jag inte åka med en Business class biljett om den hamnar inom Economy class biljett + 600 EUR? Nä, det är överkurs för Personalavdelning. ;)

Jag upptäckte att i närheten av mitt jobb finns det B/E Aerospace fabrik som tillverkar bl a flygplansstolar.
Deras Diamond Business seat används bl a American Airlines (Airbus A321), Air China (Boeing 777-300ER), Qatar Airways (Boeing 787).
Jacob skrev:
Stolarna levereras av B/E Aerospace precis som Lufthansas nya säten men det är mycket som skiljer. Qatar Airways har valt 1-2-1 konfiguration vilket gör att kabinen kommer vara luftig och öppen.
Test: Qatar Airways nya business class Boeing 787 Dreamliner - BusinessClass.se

Jag undrar om de erbjuder rundvisning, jag ska kolla vidare.

Det var ett tag sedan jag skrev inlägg i den här "reserapporten".
Jag har nyligen flyttat till en mindre lägenhet i Lübeck. Den ligger lite närmare till jobbet än gamla lägenheten.
I området där nya lägenheten ligger, finns det både Lidl och Netto.
Jag var dock lite förvånad över att även Lidl och Netto har börjat att ta emot kreditkort (Visa/MasterCard).

IKEA fortsätter att ta emot bara kontanter, EC karte eller Maestro (det var en av orsaken varför jag ansökte ett Maestro kort...)

Jag träffade tre japanska affärsmän på Lufthansa Senator Lounge i Hamburg i fredags.
De skulle flyga till Düsseldorf med Germanwings.

Deras originalbokning var för en avgång som skulle lämna Hamburg vid kl. 19:15 men de kom till flygplatsen redan vid kl. 16 så ville de de ändra till en tidigare avgång som skulle avgå vid kl. 17:35.
Det gick dock inte ändra biljetten av någon anledning så de avbokade bokningen och köpte tre nya biljetter för 17:35 flyget.

Problemet var dock att 17:35 flyget var försenat så kraftigt (det avgick från Hamburg 20:56 enligt FlightStat) och 19:15 flyget, som de hade bokningen från början, avgick före 17:35 flyget.

De kunde inte bokas om till en tidigare (egentligen en senare) flight pga de hade checkat in deras väskor. Maximal otur hade de verkligen.

Det gick dock inte ändra biljetten av någon anledning så de avbokade bokningen och köpte tre nya biljetter för 17:35 flyget.
Problemet var dock att 17:35 flyget var försenat så kraftigt (det avgick från Hamburg 20:56 enligt FlightStat) och 19:15 flyget, som de hade bokningen från början, avgick före 17:35 flyget.

De kunde inte bokas om till en tidigare (egentligen en senare) flight pga de hade checkat in deras väskor. Maximal otur hade de verkligen.

Murphy's law! Surt...

Hallå @Dr. Miles. Jag åker till Hamburg på tisdag över dagen med dottern. Landar 1000 och åker 1900.

Min plan är att åka till ZOO och jag ser att det går bussar mellan flygplatsen och zoo.

Vi kanske svänger förbi centrum.

Har du några tips på hur man tar sig runt smidigt? Tänkte köpa ett 9h kort.

Eller har du andra tips du vill dela med dig av?

Last edited:
Jag pendlar mellan Hamburg flygplats och Lübeck så åker jag sällan till just Hamburg.

Jag tror att andra har bättre kunskap/tips om Hamburg än jag.

Vad är det med att Tyskland är så emot kreditkort? Gäller det inte även Danmark, iaf utanför Köpenham? De är verkligen kontanternas Mecka.

Vad är det med att Tyskland är så emot kreditkort? Gäller det inte även Danmark, iaf utanför Köpenham? De är verkligen kontanternas Mecka.

Den enkla förklaringen är att tyskar är extremt prismedvetna. Det är inte gratis med kort och då sparar man hellre tre cent på det man handlar och står och letar efter mynt i plånboken, än att göra det enkelt för sig med kort. Det är fint att bry sig om även pyttesmå summor i Tyskland, och att inte bry sig om dem anses vulgärt. Jag skojar inte. Korkat eller smart får man avgöra själv, det är så det är.
Wer den Pfennig nicht ehrt ist des Talers nicht wert, ungefär "den som inte sätter värde på småslantar är inte värd att vara rik" ;)
Det här är landet där mängder av människor framgångsrikt överklagade obligatoriskt halvljus med motiveringen att det drar onödigt mycket ström från batteriet när man inte behöver det, landet där amerikanska Wal-Mart(!) fick bomma igen för att man inte klarade prispressen, landet där du får springa till uttagsautomaten om det fattas två cent när du ska betala, landet där portot på brev din bank skickar ut dras av från ditt konto etc etc. :D

Den enkla förklaringen är att tyskar är extremt prismedvetna. Det är inte gratis med kort och då sparar man hellre tre cent på det man handlar och står och letar efter mynt i plånboken, än att göra det enkelt för sig med kort. Det är fint att bry sig om även pyttesmå summor i Tyskland, och att inte bry sig om dem anses vulgärt. Jag skojar inte. Korkat eller smart får man avgöra själv, det är så det är.
Wer den Pfennig nicht ehrt ist des Talers nicht wert, ungefär "den som inte sätter värde på småslantar är inte värd att vara rik" ;)
Det här är landet där mängder av människor framgångsrikt överklagade obligatoriskt halvljus med motiveringen att det drar onödigt mycket ström från batteriet när man inte behöver det, landet där amerikanska Wal-Mart(!) fick bomma igen för att man inte klarade prispressen, landet där du får springa till uttagsautomaten om det fattas två cent när du ska betala, landet där portot på brev din bank skickar ut dras av från ditt konto etc etc. :D
Det hade jag ingen aning om. Tack för förklaringen. Undra vad som händer den dagen butikerna börjar ta betalt för kontanthanteringens verkliga kostnader?

Toppen