Senaste nytt

Dr. Miles i Tyskland

Det hade jag ingen aning om. Tack för förklaringen. Undra vad som händer den dagen butikerna börjar ta betalt för kontanthanteringens verkliga kostnader?

Det är en väldigt bra fråga och grejen är väl att det inte finns något säkert sätt att beräkna vad kontanthantering kostar i form av person- och bankskydd, räntebortfall etc. Man har visserligen gjort uppskattningar om hur mycket billigare kort är, men faktum kvarstår: Även borträknat skillnader i moms etc. är prispressen i Tyskland enorm, så det är osannolikt att kontanthanteringens kostnader läggs på försäljningspriset till slutkunden i alla fall.

Fast pressar man en tysk på den här punkten kommer snart Datenschutz fram och då är vi inne på en riktigt galen sida av Tyskland...ett kapitel för sig och bra mycket underligare än kostnadsdiskussionen kontant vs kort.

Fast pressar man en tysk på den här punkten kommer snart Datenschutz fram och då är vi inne på en riktigt galen sida av Tyskland...ett kapitel för sig och bra mycket underligare än kostnadsdiskussionen kontant vs kort.

Du tänker på paniken så fort de fattar att någon registrerar mönster i deras agerande vare sig det handlar om vad de handlar på kortet eller hur många ärenden de hanterar på jobbet?

Den enkla förklaringen är att tyskar är extremt prismedvetna. Det är inte gratis med kort och då sparar man hellre tre cent på det man handlar och står och letar efter mynt i plånboken, än att göra det enkelt för sig med kort. Det är fint att bry sig om även pyttesmå summor i Tyskland, och att inte bry sig om dem anses vulgärt. Jag skojar inte. Korkat eller smart får man avgöra själv, det är så det är.
Wer den Pfennig nicht ehrt ist des Talers nicht wert, ungefär "den som inte sätter värde på småslantar är inte värd att vara rik" ;)
Det här är landet där mängder av människor framgångsrikt överklagade obligatoriskt halvljus med motiveringen att det drar onödigt mycket ström från batteriet när man inte behöver det, landet där amerikanska Wal-Mart(!) fick bomma igen för att man inte klarade prispressen, landet där du får springa till uttagsautomaten om det fattas två cent när du ska betala, landet där portot på brev din bank skickar ut dras av från ditt konto etc etc. :D

Det är därför det är så roligt när tyskar kommer till länder som avrundar vid kontant betalning (Sverige, Finland etc)...

Jag kommer hem med några 1- och 2-centsmynt varje gång jag varit i Tyskland. Har inte lust att gräva i plånboken efter dem när man står där i kön även om man vet att tyskarna bakom inte kommer ha några skrupler.

Du tänker på paniken så fort de fattar att någon registrerar mönster i deras agerande vare sig det handlar om vad de handlar på kortet eller hur många ärenden de hanterar på jobbet?

Jag tänker i först hand inte på misstänksamheten/paniken gällande övervakning "uppifrån", utan den som märks tydligt i umgänget mellan människor - att man inte vill att grannen ska se in och därför bygger upp stora staket/häckar eller låter pixla sina bostäder i Google Street View (så att Google ställde in filmningen helt). Har fler exempel på sånt, och skyddandet av identitet har både för- och nackdelar, men det är nog en diskussion för sig.

@fcx : Ja, sådan avrundning är naturligtvis helt oacceptabel, även om det handlar om 1 cent :D

Jag vet inte om det är vanlig sed i hela Tyskland men i alla fall på mitt jobb är det så att när man fyller år tar man med tårta och delar ut den till sina kollegor.
Man delar också ut glass innan man går till semester.

Det blir en hel del tårtor och glass i min avdelning där ungefär 25-30 personer jobbar.

När jag berättade detta för min son, sa han "Jag kommer aldrig flytta till Tyskland! Varför ska jag dela ut en tårta till andra när det är min födelsedag?!". :)

Det är därför det är så roligt när tyskar kommer till länder som avrundar vid kontant betalning (Sverige, Finland etc)...
Förresten, det kallas Swedish rounding i resten av världen. Jag såg detta uttryck i Nya Zeeland.
Swedish rounding - Wikipedia, the free encyclopedia

Jag vet inte om det är vanlig sed i hela Tyskland men i alla fall på mitt jobb är det så att när man fyller år tar man med tårta och delar ut den till sina kollegor.
Men är det inte lite så i Sverige också? Man kommer ju inte förvänta sig att bolaget bjuder på tårta om någon fyller år, även om det är en fin gest om de gör det. Alltså, fyller man år och vill uppmärksamma det så får man bjuda på något själv.

Men är det inte lite så i Sverige också? Man kommer ju inte förvänta sig att bolaget bjuder på tårta om någon fyller år, även om det är en fin gest om de gör det. Alltså, fyller man år och vill uppmärksamma det så får man bjuda på något själv.
Inte på min förra arbetsplats. Vi fick antingen en tårta eller en gemensam lunch som firman betalade.

Toppen