Nein, das ist nicht gültig! (Nej, det är inte giltigt!)
Jag funderade om jag skulle skriva ett inlägg i den här tråden eller i en annan tråd (
You Shall Not Pass!!! | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor ) me jag skriver här istället.
Jag var vid passkontrollen på Hamburg flygplats tidigare idag.
En officer av Bundespolizei frågade mig om jag kunde prata tyska när jag lämnade mitt pass.
Jag svarade, ja, jag kan lite grann.
Bundespolizei 1: Aha, du har ett visum från Sverige. Bor du i Uppsala (mitt Schengenvisum var utfärdad i Uppsala)?
Dr. Miles: Nej, jag bor i Tyskland.
Bundespolizei 1: Vad gör du i Tyskland?
Dr. Miles: Jag jobbar här, på en firma i Lübeck?
Bundespolizei 1: Jobbar du här?! Det är inte tillåtet. Sedan när började du att jobba i Tyskland?
Dr. Miles: Sedan juli förra året.
Bundespolizei 1: Har du något arbetstillstånd från Tyskland?
Dr. Miles: Ja.
Bundespolizei 1: Har du dokumentet?
Dr. Miles: Nej, men jag har tyskt sjukförsäkringskort och min firmas visitkort.
Bundespolizei 1: Nej, det är inte giltigt. Har du inte något dokument från Ausländerbehörde (Migrationsverket)?
Dr. Miles: Nej, det har jag inte med mig när jag reser. Det har räckt med mitt pass hittills när jag reste in i/ut från Schengen.
Bundespolizei 1: Nej, det räcker inte i Tyskland. Du måste ha dokument som stryker att du har rätt att arbeta i Tyskland.
Dr. Miles: Men jag har registrerat mig hos Ausländerbehörde och är det inte tanken att ni skall kunna se om jag har rätt att arbeta här eller inte på era datorer. Annars vad är vits med registrering?
Bundespolizei 1: Så fungerar inte i Tyskland. Kan någon i din firma kan skicka iväg ditt arbetstillståndsdokument per fax hit nu?
Dr. Miles: Jag tror inte att någon jobbar på en söndag. Det är Tyskland.
Han bad mig att lämna kön och gå till immigrationskontoret som fanns på andra sidan av stora hallen där passkontrollen fanns.
Jag gick dit och fick vänta utanför kontoret.
En annan polis kom och han kunde prata mycket bättre engelska än Bundespolizei 1.
Bundespolizei 2: Du har svenskt Schengenvisum. Varför har du inte tyskt Schengenvisum om du arbetar här i Tyskland.
Dr. Miles: Jag har bott i Sverige 18 år och jag har permanent arbets-&upphållstillstånd där.
Bundespolizei 2: Varför jobbar du här i Tyskland.
Dr. Miles: Jag jobbade på en svensk firma förut och tyska firman där jag jobbar nu köpte upp svenska firman.
Bundespolizei 1 och Bundespolizei 2 gick tillbaka till kontoret och de pratade med sina kollegor.
Till slut kom Bundespolizei 2 tillbaka till mig och sa;
Bundespolizei 2: OK, du kan gå nu. Men du måste ta med dig ditt dokument från Ausländerbehörde och registrera dig här. Du kan resa utan problem sedan.
Dr. Miles: Måste jag göra det på varje tysk flygplats?
Bundespolizei 2: Nej, det behövs inte. Polisen har ett gemensamt system.
Dr. Miles: Jag hoppas verkligen det. Ni har inte gemensamt system med Ausländerbehörde.
Bundespolizei 2: Jag beklagar men så är systemet byggd.
Otroligt frustrerande att de inte klarar av att integrera olika myndigheters system.
Jag har aldrig haft sånt här problem i Sverige.