Senaste nytt

Drömresemål, ännu ej besökta

Jo, många drömmar har jag omvar jag skulle vilja åka, men kom nyliegn över lite info om ett ställe som jag tror skulle vara kul att bo på ett tag ..... i Costa Ricas djungel: Finca Bellavista Sustainable Treehouse Community

Någon som haft likande tankar? Eller kanske bott där eller någon annanstans liknande och kan berätta lite om sina erfarenheter?
Costa Rica lär annars ska ha riktigt fina stränder. Men, då vill jag nog först prova ett tips från Jacob, Cook Islands.
Tack för tipset! Frugan å jag har en resa till Costa Rica bokad i jan-feb. Egentligen hade vi tänkt åka därifrån till Nicaragua men funderar på att stanna i CR. Det här var ju lockande.

Reste runt i CR sommaren 2003. Då varken jag eller min polare kunde någon spanska hade vi lite svårt att ta oss runt, åkte mest buss. Vi besökte volcano Arenal tyvärr var inte vädret det bästa.
Det jag verkligen skulle rekommendera är att bestiga Cerro Chirripo. CRs högst berg ( 3 800 m). Vi gick upp mitt i natten för att se soluppgången. Väl på toppen ser man både stilla havet och karibiska havet.

Tyckte stränderna var bäst på karibiska sidan spec Puerto Viejo de Talamanca. På stilla havssidan var vi mest i Tamarindo som är lite av ett surfmecka.

Kan se om jag hittar lite mer info hemma om vad vi gjorde.

Jag lägger till ett udda resmål. Skulle vilja testa världens längsta linbana, i Armenien. Linbanan byggdes så sent som 2010, och utsikten verkar sakna motstycke:cool:

Med hänvisning till den mycket bristfälliga informationen om "Wings of Tatev" antar jag att det inte direkt vallfärdar turister dit :p

[video=youtube;dc6JFDFzmJs]http://www.youtube.com/watch?v=dc6JFDFzmJs[/video]

Jag lägger till ett udda resmål. Skulle vilja testa världens längsta linbana, i Armenien. Linbanan byggdes så sent som 2010, och utsikten verkar sakna motstycke:cool:

Med hänvisning till den mycket bristfälliga informationen om "Wings of Tatev" antar jag att det inte direkt vallfärdar turister dit :p
Då jag bodde utanför Bregenz i Österrike åkte jag en en del linbana men det är inget jag längtar efter, tycker man läser om linbaneolyckor titt som tätt.

Jo, många drömmar har jag omvar jag skulle vilja åka, men kom nyliegn över lite info om ett ställe som jag tror skulle vara kul att bo på ett tag ..... i Costa Ricas djungel: Finca Bellavista Sustainable Treehouse Community

Costa Rica har ett otroligt fågelliv! När jag var där hade jag väldigt svårt att komma upp på morgnarna. Detta eftersom jag sedan tidigare hade fågelläten som alarmsignal på mobilen och när klockan ringde på morgonen smälte alarmet in i ljudet av alla fåglar. Fick byta alarmsignal.

Ett drömresmål vore att bo på over water villa någonstans i världen. :eek:

Ett drömresmål vore att bo på over water villa någonstans i världen. :eek:
Du får vakta din dröm väl, för på alldeles för många ställen handlar det om over water radhus när dom kallar det villa.

Inte för jag brukar bo i såna, men gillar man att dyka händer det att man åker förbi en resort eller sju.

Hittade just denna roliga och spännande tråd så jag dammar av den :)

Drömresemål, tja, jag kan ju konstatera att jag faktiskt varit på en hel del av ställena andra vill åka till, jag har tydligen haft tur!

1. Galapagos. Tror ingen närmare förklaring är nödvändig faktiskt. Dyker man MÅSTE man åka dit helt enkelt. Sparande pågår!

2. Yttre Hebriderna. Verkar oerhört laid back och jag gillar tanken på en något ovanlig semester i ylletröjor, oljerock och gummistövlar. Sitta på lokala puben med män i Harristweed och håriga näsor och försöka förstå vad de säger (jag har nämligen fått för mig att dialekten kan vara aningen svårbegriplig där)

3. Nånstans med snö och ett fantastiskt liftsystem. Finns ju mängder av ställen och jag är ganska sugen på Japan, som lär vara annorlunda (no shit!) och ha underbar snowboardåkning.

Sen finns det ju en massa ställen som ju är trevliga och som man gärna vill åka till, eller åka tillbaka till. Dock glömmer vi ofta att vi Stockholmare har tillgång till något helt unik precis runt husknuten: Stockholms skärgård! Något vi tar för givet men som många turister och nysvenskar finner extremt exotiskt :)

Många drömresmål finns, några avverkade och andra på "ToDo-listan", för att lista några som ligger högt just nu:

1. Panamá. Blev lite nyfiken när landet nämndes i Prison Break och började forska lite, det är bästa alternativet för en resa till Centralamerika ur säkerhetssynpunkt också, samt ger ett ypperligt tillfälle att slakta språket med gymnasiespanskan i högsta hugg =}

2. Nya Zeeland. Har alltid känts lite mytomspunnet och spännande, LOTR-serien gjorde inte att man blev mindre sugen!

3. Nordkorea. Obskyrt? Ja visst! Stödja en diktatur? Kanske? Detta till trots ligger detta högt för att få uppleva alla konstigheter som man läst om.

4. Sydamerika, främst Argentina, Chile och Brasilien.

Jag hade aldrig tänkt att Vietnam skulle vara ett grymt resmål, men vid en resa dit blev jag varse om vilket härligt land det är, som turist i alla fall. Sen är jag alltid intresserad att besöka de flesta ställena, så jag tar resorna som de kommer, dock kände jag ett stort behov att besöka Texas, vilket blev ett faktum 2013.

Kul tråd!

Toppen