Senaste nytt

Drömresemål, ännu ej besökta

Träffade en kille häromåret som arrangerade en resa till Nordkorea. Han har en resebyrå i Helsingborg som heter Travelpoint. Han heter Jan-Olof Trollsås. Hemsidan heter Start | Travelpoint
Om någon är intresserad så kan han säkert ge lite tips.

Tack Palazzi om intressant fråga. Här kommer mina 3 destinationer som jag vill resa och har bestämt mig att göra innan jag fyller XX år.

1. Santiago De Chile, Chile.
Under studier i handelshögskolan och kursen var "Different Cultures in Business". Vi fick göra ett projektarbete och länderna lottades ut. Jag fick Chile och blev faktiskt förtjust av landets historia ja kultur. Så 10 år har jag haft tanken att dit vill jag resa någon dag... Förmodligen något bolag som är medlem i *A.

2. Island of Newfounland, Canada
Jag vet inte varför men på något sätt namnet på öns är ju jätte söt. Jag hade ju drömmen som barn att jag och min bror skulle få en New Foundland hund men jag var ju allergisk så vi fick inte. istället blev det en akvarium... Dit skulle jag flyga helst med Air Canada för att få ett nytt bolag till min lista som jag provat.

3. Port Moresby, Papua New GuineaDet här är ju en jätte konstig val kanske, nästan till Australien men lite längre bort än Indonesien. Jag har en kompis som besökt i Papua New Guinea under sin kryssning tur runt Asien ifjol. Hon var på resande fot 3 veckor och tyckte att Port Moresby var en av de mest spännande städer under sin vistelse. Alltså har personligen innan anknytning eller historia om Papua New Guinea utom att kommer ihåg att under Olympics var det någon snygg idrottare som kom därifrån.

Alltså ganska olika och annorlunda destinationer. Lite värme, historia, natur, snö, sol, strand osv...

[/I]3. Port Moresby, Papua New GuineaDet här är ju en jätte konstig val kanske, nästan till Australien men lite längre bort än Indonesien. Jag har en kompis som besökt i Papua New Guinea under sin kryssning tur runt Asien ifjol. Hon var på resande fot 3 veckor och tyckte att Port Moresby var en av de mest spännande städer under sin vistelse.

"Spännande" kan ju betyda många saker, se plats nio på listan World's worst places: Top 10 places you do not want to visit in 2012 | Gadling.com ;-)

Jacob, Jag är helt med dig gällande Nordkorea! Vi pratade om det på Monks och snart är det väl dags att trycka på köpa knappen.

To drømmereisemål for meg er :
1.Sydpolen/Antarktis
2.Nordpolen
Kanskje litt utradisjonelt, men fy så spennende :)

Utover de to er den som rager høyest, og kanskje er oppnåelig....denne

Jag drar iväg ett första inlägg.

1. Alaska Behövs kanske ingen motivering. Det är den enastående naturen & djurlivet som lockar
2. Uzbekistan/ Kazakstan Har ännu inte besökt inre Centralasien
3. Nauru En av världens minsta stater, en friliggande ö söder om Mikronesien som består helt av fågelskit!

Kuriosa om Nauru:
1.Nauru är en atoll som under århundraden växte sig större p.g.a avlagringar av fågelskit. Ur denna fågelskit kunde man senare utvinna gas vilket gjorde Nauru mycket rikt. Dock lyckades de överexploatera sina resurser och nu kan man bara bo vid öns utkanter och det finns inga resurser kvar.
2.Nauru blev kända för att tvätta pengar åt sydamerikanska knarksmugglare.
3.Nauru tog emot australiensiska fångar för att få pengar. De fick 400 miljoner, som de direkt spenderade på en stor fest... Dagen efter skulle en australiensisk ämbetsman komma på besök... Ingen kom och välkomnade honom, för alla hade huvudvärk...
4.Förre presidenten var en tyngdlyftare som totalt saknade utbildning & erfarenhet för sitt ämbete

Vi var på fiskeresa i Alaska för två år sedan i augusti. Allt var helt fantastiskt. Flög med Condor direkt från Frankfuurt.

Bra länk för lodge där vi stannade en vecka:

Talaheim Lodge Alaska - Alaskan Helicopter Fly Fishing Lodge

Har några länder jag länge velat besöka.

Som flera andra har jag länge velat besöka Nordkorea.

Vill även nån gång bila genom västafrika, till Ghana exempelvis.

Antarktis är ett annat hett (fast endå inte;)) resmål för mig.

Toppen