Senaste nytt

Doktorn kan komma

Jag kände att jag måste skriva lite om min vistelse i Uluru - Kata Tjuta National Park (Ayers Rock). Vistelsen här har varit både väldigt intressant. Efter research och med en del ångest över prislappen hade jag tillslut valt att boka Longitude 131 som hotell för vistelsen här. Det är verkligen inget jag ångrar såhär med facit på hand. I hotelletbokningen ingår precis allt för en vistelse här. Hotellet består av 15 stycken tält som har fasta väggar och golv, men där taket är en tältduk i tre lager.

ImageUploadedByTapatalk1416016182.596292.jpg

Varje tält har plats för två personer och innehåller en sovdel, en badrumsdel med dusch och toalett.

ImageUploadedByTapatalk1416016216.210166.jpg

ImageUploadedByTapatalk1416016244.943823.jpg

Vid bokningen angav jag information om ankommande och avgående flygningar. Efter att ha ankommit vid 9:40 på morgonen möttes jag av en kvinna från hotellet som märkte upp mina väskor med mitt namn och numret på mitt tält och lastade dem i en silvergrå fyrhjulsdriven Mercedes Sprinter. Därefter började en kort resa från flygplatsen. Vid första korsningen berättade kvinnan att "till höger bor alla andra, men vi ska till vänster och sedan ut på en sandväg eftersom vi ligger närmast Uluru". På vägen fick jag en kortare beskrivning av växtligheten i området, då det faktiskt är grönare här är man kan tro. Väl framme blev jag guidad till det stora så kallade Dune House som innehöll en lounge och restaurang. Jag erbjöds något att dricka och också något lätt att äta. Jag tackade ja till en kopp te. Därefter kom kvinnan som hämtade mig med ett formulär för mig att fylla i med lite kompletterande uppgifter, bland annat så att de skulle kunna checka in mig inför avresan och ordna med bagaget. Hon presenterade också ett programblad för vistelsen här komplett med alla tider för mig, väderprognos och beskrivning av programpunkterna. Efter ett tag kom en annan kvinna och visade mig till det tält där jag skulle bo under vistelsen här. Alla tält hade utöver nummer också namn efter Australiensiska upptäcktsresande. Mitt tält var uppkallat efter Burke & Wills. Inredningen hade också ett tema med detaljer som hänvisade till just deras upptäcktsfärd, som kartor, foton, tidningsurklipp med mera. Deras expedition slutade som en tragedi, något jag hoppades inte skulle bli fallet för mig.

ImageUploadedByTapatalk1416016303.127202.jpg

Ena väggen i tältet var helt i insynsskyddat och reflekterande glas från vilket man hade en fantastisk utsikt över Uluru.

ImageUploadedByTapatalk1416016340.577140.jpg

Allt ingick som sagt i bokningen, vilket innebar trerätters luncher, fyrarätters middagar, viner till middagarna och fri bar samt minibar övriga tider. Maten och vinerna höll fantastiskt bra klass och varje måltid var en njutning. Första dagens lunch gjorde att förväntningarna bara höjdes på kommande måltider. Under luncherna fick man välja på fyra förrätter och fyra efterrätter samt två efterrätter. När man ätit klart presenterades kvällens middagsmeny som bestod av förrätt, soppa, huvudrätt och efterrätt. Middagsmenyn var fast, men hade man synpunkter gick det alltid anpassa den efter tycke och smak. Båda menyerna ändrades naturligtvis varje dag.

ImageUploadedByTapatalk1416016379.010605.jpg

ImageUploadedByTapatalk1416016403.127423.jpg

ImageUploadedByTapatalk1416016447.760287.jpg

På kvällen var det dags för första utflykten. Generellt gjordes utflykterna väldigt tidigt på morgonen och sent på aftonsidan för att undvika den tryckande ökenhettan. Under första utflykten bussades jag ut med ett tjugotal andra gäster till en utsiktsplats. Där njöt jag av solnedgången över Uluru samtidigt som jag serverades kanapéer och drinkar. Efter detta hade mörket lagt sig och vi bussades vidare för en middag under stjärnorna med musik- och dansföreställning runt en eld som utfördes av ursprungsbefolkningen.

Efter middag direkt i säng inför väckningen 5:15 nästa dag. Innan utflykterna fanns en kontinental frukost samt fyra "enklare" varma rätter att välja på. Åt man frukost senare fanns en mer fullständig meny att välja från. Man checkades av för utflykten under frukost. Då liksom under hela vistelsen tilltalades jag men namn av all personal. Morgonens utflykt hade tema eld och vatten och handlade om hur den inhemska befolkningen brukade landet och hittade vatten. Sedan på kvällen hade utflykten temat kultur och efterföljande dags tema var geologi. Hela programmet var väl avvägt. Mitt på dagarna kunde man välja mellan frivilliga aktiviteter till extra kostnad eller att bara vara. Jag valde det senare.

Sista kvällen låg på kudden ett dokument med detaljer inför avfärden. Där fanns exempelvis uppgifter om när det var utcheckning, frukost och när transporten till flygplatsen skulle avgå. Bagaget skulle lämnas på rummet. Sista morgonen vid frukost checkade jag ut och efter detta fick jag boardingkort för flygningen till Alice Springs och vidare till Sydney samt ett blått kort för att använda fast track. Jag fick också välja bland olika mackor och sallader som packades ned i en lunchpåse att tas med på flyget. Strax före avfärd till flygplatsen blev förvarnad om att det var dags att åka om en liten stund, så jag kunde ta några minuter att göra mig i ordning. Därefter guidades jag till bilen för avfärd och fick frågan om allt mitt bagage var med. En kort färd på röda grusvägar senare var jag så framme vid flygplatsen och min fantastiska vistelse vid Uluru var avslutad. Jag kan helt klart rekommendera Longitude 131 för en vistelse vid Uluru - Kata Tjuta. Tre nätter räcker gott för att uppleva natur och kultur.

Jag återkommer med rapport från mina flygningar lite senare.

Victor Charlie Charlie over and out for now.

Last edited:
Uluru - Ayers Rock Airport var föga förvånande en mycket liten flygplats. Qantas hade två diskar för incheckning och en för bag drop öppna. Det fanns ingen särskild incheckning för statuspassagerare och kön till incheckningsdiskarna var lång. Då jag redan blivit incheckad av hotellet ställde jag mig istället vid bag drop, där det inte var någon kö alls och jag blev direkt framropad och fick hjälp med väskan. Den märktes med prioritetstagg och skickades iväg med snabb fart. Jag hade fått en inbjudan till fast track från hotellet, men denna behövdes inte eftersom det inte var någon kö alls i säkerhetskontrollen. Alla måste fastnat vid incheckningen. Det var väldigt oklart från vilken gate flyget skulle avgå eftersom det inte stod på någon av skyltarna. Dock fanns bara två gater att välja på och det visade sig tillslut vara gate nummer ett. De ropade ut att man började boarding från rad 14 och bakåt. Själv hade jag valt rad 7 och stod först i kön. Nör jag ville gå ombord nekade gatepersonalen mig med hänvisning till att jag inte satt bakom rad 14, men när jag frågade om man inte fick gå ombord när man önskade som Oneworld Emerald, suckade hon och sa att jag fick väl gå ombord.

Själva flygningen till Alice Springs var ganska omärkvärdig. Det skulle enligt bokningsbekräftelsen serveras "refreshments" och vad detta innebar ses nedan, ett liten flaska vatten.

ImageUploadedByTapatalk1416124660.621549.jpg

Vi landade cirka tio minuter tidigt och väl framme i Alice Springs hade jag en bytestid på 65 minuter, så jag begav mig till The Qantas Club lounge som låg väldigt nära gaten. Loungen var ganska liten, men det var inga problem att hitta bra plats att sitta. Inredningen var av samma lite tråkiga typ som i Cairns, men utbudet av dryck och mat var bra. Även här kunde man grilla mackor. Jag åt lite av den mat jag fått med mig från hotellet Longitude 131 och drack en ginger ale.

Då det var dags för ombordstigning ropades ut att businessclass och statuspassagerare var välkomna att boarda först. Jag tilltalades artigt med titel och ombads använda den främre dörren vid ombordstigning. När jag steg ombord noterade jag att denna 737-800 hade en nyare inredning än den jag åkte med från Brisbane till Cairns. I business class var sätena läderklädda och i ekonomi hade varje stol egen skärm med IFE-system.

ImageUploadedByTapatalk1416124715.076573.jpg

Jag satt på rad fyra, vilket är första raden bakom business class och där var benutrymmet utmärkt. Flyget taxade ut punktligt och väl upp i luften kom flygvärdinnan och frågade mig personligen om hon kunde bjuda på något. Jag fick ett glas vitt vin som smakade bra och det serverades i ett riktigt vinglas. Därefter kom den vanliga lunchserveringen som i detta fall var en varm wrap och två småkakor.

ImageUploadedByTapatalk1416124685.103130.jpg

När måltiden vad avslutad frågades jag personligen igen om jag önskade något mer, var på mitt glas fylldes på nytt. Efter 2,5 timmars flygning landade jag strax före tidtabell i Sydney. Inte heller här kom prioritetsmärkt bagage först.

Victor Charlie Charlie over and out for now.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Toppen