Det var så dags att lämna Carins, stora barriärrevet och Trinity Beach, där de senaste fem nätterna tillbringades. Några dagar i veckan flyger Qantas direkt från Carins till Ayers Rock. I detta fall kändes det lockande med ett direktflyg, även om avgångstiden 7:25 var mindre lockande. Jag anlände flygplatsen klockan 5:45, då taxiresan gick mycket fortare än beräknat. Tre diskar var öppna för incheckning, varav en för businessclass- och statuspassagerare. Incheckningen gick snabbt och smidigt och på bagagetaggen som trycktes ut stod det priority istället för särskild märkning. Det var ingen kö i säkerhetskontrollen denna morgon, så det gjorde inget att fast track saknades. På mindre än en kvart var jag incheckad, säkerhetskontrollerad och redo att gå till loungen för lite frukost. Loungen var belägen en trappa upp ovanför gaterna 19 - 21. Värdinnan tittade glatt på boardingkortet, suckade längtande när hon såg att jag skulle till Ayers Rock och önskade mig en trevlig vistelse där. Inredningen i loungen kändes ganska tråkig, men det var inte mycket folk så det var lätt att hitta en plats med utsikt över plattan.
Frukostutbudet var ganska trevligt med så väl enklare varm frukost med bacon, bönor, potatiskakor med mera, samt kontinentalt alternativ med bröd, flingor, yoghurt och frukt. Det fanns även en pannkaksmaskin, som gjorde skapliga pannkakor. Även här gjorde jag mig också en grillad macka, något som faktiskt blev väldigt gott och som jag uppskattat i båda Qantas-loungerna jag besökt hittills.
Fem minuter innan boarding begav jag mig till gate 16. Jag kom fram precis innan gaten öppnades. Ingen prioboarding här, men då jag var först i kön gick det snabbt i alla fall. Planet för dagen, en Boeing 717 från 2001, stod parkerat på plattan en liten promenad bort.
I galleyt hälsades jag välkommen ombord och pursern berättade att min plats var gångplatserna till höger på rad tre. På flygningen såldes ingen businessclass, så samtliga rader var ekonomiklass. Stolarna var dock betydligt fräschare än på den ett år äldre 737:an som tog oss till Cairns.
Beläggningen var låg, cirka 50%, och största delen var nog japanska turister. Gissningsvis till följd av låg beläggning kunde vi göra push-back tio minuter tidigt och snart därefter lyfte vi ut över havet. Ett tag efter att vi gjort en sväng runt och flugit in över regnskogen påbörjades serveringen. Till min förvåning serverades varm frukost. Det smakade bra, men lite väl salt.
Under flygningen var det klar sikt ned till marken och landskapet blev allt rödare och torrare. Efter cirka två timmar började vi så nedstigningen mot Ayers Rock. Utanför fönstret skymtade så den mytomspunna röda formationen. Utsikten var spektakulär och inflygningen helt klart minnesvärd.
Det var en liten bit att gå från planet till terminalbyggnaden och väl inne väntade jag vid det enda bagagebandet. Till alla som klagar på prioritetsbagagets icke-vara på Arlanda kan jag trösta med att det inte fungerade vid Ayers Rock heller, men efter en viss väntan var allt klart och vår chaufför från hotellet mötte upp.
Nu är jag incheckad på hotellet Longitude 131, som så långt verkar fantastiskt. Jag kommer nog återkomma lite mer om det senare, men nu ska jag njuta av lugnet och utsikten över Ayers Rock ett tag.
Victor Charlie Charlie over and out for now.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper