Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Senator

Moderator
Finns säkert redan svar på annan plats i tråden (har sökt, men inte hittat), men nån kanske kan svara på om det finns möjlighet att bli upphämtad med bil vid ankomst på FRA med Swiss i C (och vidare färd med LH F)? I en Bombardier CS100, så jag gissar att det är apron där i rätt många fall?

Yes. Jag har åkt Avro mellan ZRH-FRA med vidareresa i First och då hämtas man. Var man kommer ifrån spelar ingen roll. Dock tror jag inte flygplanstypen C100/C300 kommer nödvändigtvis innebära Apron då dessa ersätter A319 lika mycket som Avro.
Swiss A319 - 138 pax
Swiss C100 - 125 pax
Swiss C300 - 145 pax
 

Vaniljvodka

Medlem
Yes. Jag har åkt Avro mellan ZRH-FRA med vidareresa i First och då hämtas man. Var man kommer ifrån spelar ingen roll. Dock tror jag inte flygplanstypen C100/C300 kommer nödvändigtvis innebära Apron då dessa ersätter A319 lika mycket som Avro.
Swiss A319 - 138 pax
Swiss C100 - 125 pax
Swiss C300 - 145 pax

Härligt, tack för uttömmande svar!
 

palmen

Moderator
Vad är bagage-reglerna för en Lufthansa First resa (award om det spelar roll)?
Om Lufthansa First är sista flighten i en bokning, gäller ändå Lufthansas regler då för bagage?

Som det är nu har jag Thai som första flight och det står 50kg bagage tillåtet på utresan. Hemresan där SAS Business är första flight står 4x32kg (2 extra väskor som EBD).
 

Vaniljvodka

Medlem
Två frågor till gällande min resa FRA-HND i en B747-8:

- Finns det wifi på det planet och ingår det i så fall?

- Om jag anländer till FRA med LH F och reser vidare till ARN med LH C, kan jag då ta mig till FCT igen och får jag i så fall bil till Stockholmskärran? Har två timmar på FRA så kanske smidigare att bara gå till FCL?
 

fcx

Medlem
Två frågor till gällande min resa FRA-HND i en B747-8:

- Finns det wifi på det planet och ingår det i så fall?

- Om jag anländer till FRA med LH F och reser vidare till ARN med LH C, kan jag då ta mig till FCT igen och får jag i så fall bil till Stockholmskärran? Har två timmar på FRA så kanske smidigare att bara gå till FCL?

Det finns betal-WiFi av bra kvalitet ombord.

Du kan absolut gå till FCT när du ska vidare till ARN, och alla avgångar från FCT ger alltid bil (finns inget annat sätt att komma ut ur terminalen). Har du bara två timmar skulle jag dock hellre satsa på FCL (Schengen).
 

mischadee

Medlem
Det finns betal-WiFi av bra kvalitet ombord.

Du kan absolut gå till FCT när du ska vidare till ARN, och alla avgångar från FCT ger alltid bil (finns inget annat sätt att komma ut ur terminalen). Har du bara två timmar skulle jag dock hellre satsa på FCL (Schengen).

Är du absolut 100% säker på det? Kollade lufthansas hemsida igår av just den anledningen och de säger specifikt att man INTE har tillgång till FCT vid ankommande First class flyg och connection. Jag kanske också kommer i den situationen och vill inte slösa tid på att traska och sedan få vända i dörren.

Källa: https://www.lufthansa.com/us/en/Lounge-types-and-access
 

Vaniljvodka

Medlem
LH716 mellan FRA och HND lyfte idag med en B747-400. Vilket jag antar är utan First. Min avgång den 25:e är listad som B747-8i på ExpertFlyer, men borde jag vara orolig?
 
Last edited:
Toppen