Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Taggen

Medlem
OK, då har det ändrats. I tråden jag länkar till här föreföll det vara en förutsättning att många bonusplatser i biz var synliga när SK gjorde "crackdown" på tillgängligheten till LH F för 4 år sedan.

Det är ju olyckligt att LH F nu släpps till partners så nära avresa, men fördelen är ju att man verkar vara mycket mera liberala med att släppa både en och två platser fastän F nästan är full. Men även om inte EB-bonusplatser i biz "krävs" kan jag inte se för mig att LH skulle vilja fylla F-kabinen med partner-bonuspax om det finns risk att biz är överbokad och stolar i F kan behövas.
Fast det förutsätter att de får bättre betalt för en businessbiljett som sedan flyttas upp gratis till first än vad SAS betalar för en bonusplats i first direkt vilket varken du eller jag vet om så är fallet.
 

graphite

Medlem
Fast det förutsätter att de får bättre betalt för en businessbiljett som sedan flyttas upp gratis till first än vad SAS betalar för en bonusplats i first direkt vilket varken du eller jag vet om så är fallet.
Själv har jag aldrig sett att det släppts LH F award till EB om biz framstår som slutsåld på EF. Men om någon har motsatt erfarenhet så är ju det bara uppmuntrande. (Kan egentligen inte minnas att jag hittat O-klass utan att det även synts I-klass heller, iofs.)
 
Last edited:

palmen

Moderator
Själv har jag aldrig sett att det släppts LH F award till EB om biz framstår som slutsåld på EF. Men om någon har motsatt erfarenhet så är ju det bara uppmuntrande. (Kan egentligen inte minnas att jag hittat O-klass utan att det även synts I-klass heller, iofs.)
Har personligen aldrig noterat att det behövs C award för att F ska släppas som award. Har bokat massor av First awards med LH när det enbart funnits First award och inga economy/business awards.

Vad är det för tråd du pratat om som säger motsatsen?
 

graphite

Medlem
Här diskuterades ämnet när tillgången ströps hösten 2019:
Sedan dess har väl saker ändrats, nu händer det ju t ex t o m att SK ser 1 O-plats fast det står F2A0 i Expertflyer; sådant såg åtminstone jag aldrig förr.

Min undran nu var kanske först o främst om någon hade några observationer om korrelation mellan det generella bokningsläget i biz och tillgång til O-bokningsklass.
 
Last edited:

Jannes

Medlem
Fast det förutsätter att de får bättre betalt för en businessbiljett som sedan flyttas upp gratis till first än vad SAS betalar för en bonusplats i first direkt vilket varken du eller jag vet om så är fallet.
Exakt.
Jag tror LH definitivt föredrar att ta en poängbokning på F än håller den tom ”ifall C är överbokat”.
Kostnaden för LH att downgradea en C eller flytta dem 1 dygn + hotell/mat är jag ganska säker är lägre än vad de får av t.ex. SAS i utbyte för en F awardplats.
I fall av byte av datum blir kostnaden 600€ plus kanske 200-300€ för hotell och mat. Mindre ifall man inom LH kan flytta personen till C på ett annat av LH-gruppens bolag samma dag.

Opportunity cost, helt enkelt.
 

graphite

Medlem
Kalkylen över berör väl diskussionerna som uppstod efter att EB-tillgången för LH F ströps 2019: Frågan är ju inte bara vilka platser LH släpper, utan vid vilket pris SK vill köpa.
 

FF#1

Medlem
Håller på att leta LH F åt en kompis... plötsligt finns typ inget från EB, Strejken eller har de strypt helt?


för nån vecka sen fans det mycket Mexico City och Boston mm
 

Thornado

Medlem
Läste någon blänkare att de blivit mer restriktiva någonstans. Kan ha varit på FT eller någon av resebloggarna. Minns faktiskt inte

Efter lite googling... https://onemileatatime.com/news/lufthansa-restricts-partner-first-class-awards/#:~:text=class Airbus A380-,Bottom line,at most three days out.

Tror nog det har diskuterats här också. Så där har det väl varit ganska "länge", kanske ända sen efter pandemin... Det gör det ju onekligen väldigt svårt att boka t/r-resor i F, framförallt om man vill göra en någorlunda "normal" resa och faktiskt stanna på destinationen ett tag också, men till och med om man framförallt åker för F-resans skull så kan det bli lite tufft att få F i båda riktningarna.

Själv åker jag på en sorts "farväl till Star Alliance"-resa nästa vecka och är borta i 10 dagar. Hade gamla mönstret med 14 dagars framförhållning fortfarande gällt så hade jag dessa dagar suttit klistrad framför awardfares för att försöka boka om sista delen av resan till LH F. Eftersom det kanske inte kommer finnas få många fler möjligheter att flyga LH F (till en rimlig kostnad) så kommer jag troligtvis ändå bevaka detta inför hemresan och eventuellt vaska nuvarande hemresa och bränna lite poäng på en enkelresa i LH F hem.
 
Toppen