Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Beror ju på vad du gillar och det är ju subjektivt. Jag skulle välja 747 alla dagar i veckan om hårdvaran var densamma, mer ikoniskt plan som är på väg att fasas ut och kommer troligen försvinna innan A380 försvinner. Att flyga A380 är en upplevelse i sig, om du nu ska boka en tur och retur, boka 747 ut och 380 hem om du kan så får du själv testa båda typerna.

Ja just det, det kan jag ju såklart göra. Det ska jag försöka boka för en rättvis jämförelse och få uppleva dessa två plan.

Tänkte på FCT i samband med detta. Räcker 2h 45 min eller bör man vara där lite längre för att få uppleva det fullt ut? Verkar som att nästa matchande flyg ger ca 5h där

Last edited:
Ja just det, det kan jag ju såklart göra. Det ska jag försöka boka för en rättvis jämförelse och få uppleva dessa två plan.
Om du vill "samla" flygplan kan det dock vara värt att testa A340-600 då det itne är direkt många av dessa kvar och att de succesivt kommer att ersättas med andra plan, trolitgvis innan B747/A380 försvinner

Tänkte på FCT i samband med detta. Räcker 2h 45 min eller bör man vara där lite längre för att få uppleva det fullt ut? Verkar som att nästa matchande flyg ger ca 5h där

Man hinner ju se vad som finns i FCT, få en anka, och smaka lite mat och dryck på 2h45min (antar att detta är den totala anslutningstiden, så tänk på att en del tid går bort på att du ska gå från ditt ankommande flyg till terminalen och sen måste du trots allt åka mot ditt F-flyg ett tag innan avgång, så du får nog kanske ca 2h i FCT), men jag skulle satsa på 5h, framförallt som förstagångsbesökare.

Om du vill "samla" flygplan kan det dock vara värt att testa A340-600 då det itne är direkt många av dessa kvar och att de succesivt kommer att ersättas med andra plan, trolitgvis innan B747/A380 försvinner

Absolut, det är faktiskt så att just A340-600 och B747 passar bäst in på resan rent tidsmässigt. A380 är väl den som kommer finnas kvar längst.

Man hinner ju se vad som finns i FCT, få en anka, och smaka lite mat och dryck på 2h45min (antar att detta är den totala anslutningstiden, så tänk på att en del tid går bort på att du ska gå från ditt ankommande flyg till terminalen och sen måste du trots allt åka mot ditt F-flyg ett tag innan avgång, så du får nog kanske ca 2h i FCT), men jag skulle satsa på 5h, framförallt som förstagångsbesökare.

Jag är ju förstagångsbesökare och skulle vilja hinna uppleva allt. Lutade åt 5h innan, så känns bra att veta det rekommenderas för att få maximal upplevelse i FCT.

Jag är ju förstagångsbesökare och skulle vilja hinna uppleva allt. Lutade åt 5h innan, så känns bra att veta det rekommenderas för att få maximal upplevelse i FCT.

Beror ju lite på vad man vill hinna med.
Har man 5h så kan man ju ta ett långt bad och koppla av där. Vanligtvis brukar jag inte bada badkar, men det var riktigt skönt, framförallt när man har sällskap av en FCT-anka.
Dessutom så är det bättre ur mathänsyn - kul att få testa lite mat i FCT (schnitzeln!), men eftersom det serveras en hel del mat ombord också så vill man ju inte vara proppmätt när man kliver ombord, så ät mat ganska tidigt efter ankomst till FCT och ta det sen lugnt resten av tiden (eventuellt inkl. bad) så är du redo för mat igen efter avgång.
Beror ju också litegrann på vilken tid ditt F-flyg avgår. Om 5h i FCT t.ex. kräver avgång från Stockholm kl 6 på morgonen så att du måste åka hemifrån kl 4 så är det troligtvis inte värt det då det är risk att du är alldeles för trött senare på dagen och sover bort en stor del av F-upplevelsen.

Tre timmar i FCT är IMHO alldeles för kort. Du bör sikta på så många timmar som möjligt. Speciellt om det är första gången. Njut av all god mat, champagne, single malt, vin och den lugna atmosfären. Själv hatar jag rökning men cigarrloungen är väldigt trevlig. Självklart bör man även ta ett bad under en timme och ta med en flaska champagne/vin/whiskey så att man är fräsch inför flygningen. Jag tar alltid första fakirflighten från Fjollträsk, 06.30, när jag åker First från Frankfurt med avgång kvällstid. Då har jag härliga nio timmar i FCT för njutning.

Angående flygplanstyper så vill jag gilla 747-8 mer men mina bästa upplevelser har varit i 340-600. I 747 sitter man mer avskiljt och vilka grannar man har är mindre relevant. I 340 är det öppnare och det känns som man sitter närmare varandra.

Jag vill verkligen tacka alla här på BC som har dragit ner mig i lyx "träsket". För 8 år sedan åkte jag alltid economy för att "spara" pengar, jobbade sedan med Jacob som visade mig tillrätta. Därefter blev det i princip enbart business för mig för att sedan introducera familjen (fru + 2 barn à 17 år) till det mer bekväma resandet. Nu kan de tänka sig ta både 1,2 & 3 stop för att inte åka med "boskapen" (nu börjar det gå gått om poäng + pengar).
På fredag tar jag nästa steg i detta "träsk". Frun och jag åker LH F via FCT till BLR. Jag ser SJUKT fram emot denna first first med ett stop i FCT (endast 3:50 men gillar inte att bada).
Återigen, tack för all hjälp att göra av med poäng och pengar. Gissar att jag efter denna resa sjunker än djupare i lyx "träsket" :)o_O:)

P.s. Har läst ALLA inlägg kring LH F och FCT och tror mig ha god koll på läget. Undrar om det är någonting som kanske dykt upp sista månaderna som ni vill delge (t ex att fria ciggarer upphörde för en tid sedan).

5 timmar i FCT kan lätt bli någon / några timmar för mycket. Visst, gratis alkohol och mat är roligt, men 5 timmar är lång tid (detta är såklart min högst personliga åsikt, eller som vissa här på forumet vill kalla det, IMHO). Jag stod själv inför samma val förra veckan, blev 3 timmar, på så sätt hinner jag lämna barnen på dagis och ta det lugnt innan jag tar mig till flygplatsen, för mig betydligt mer värt än 2 timmar extra med gratis sprit.

5 timmar i FCT kan lätt bli någon / några timmar för mycket. Visst, gratis alkohol och mat är roligt, men 5 timmar är lång tid (detta är såklart min högst personliga åsikt, eller som vissa här på forumet vill kalla det, IMHO). Jag stod själv inför samma val förra veckan, blev 3 timmar, på så sätt hinner jag lämna barnen på dagis och ta det lugnt innan jag tar mig till flygplatsen, för mig betydligt mer värt än 2 timmar extra med gratis sprit.
Jag tror jag håller med mig eftersom ett avkopplande bad inte är på min agenda. Sprit kommer man ändå få tillräckligt av både i FCT och på planet....

Toppen