Hur många flygningar har du gjort? : 22 (samtliga privata)
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : Fler än vad jag har joggat.
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Cathay Pacific
Nya flygplatser besökta under året? : SAN, KRN, EVE
Nya flygbolag testade under året? : Njet
Antal hotellnätter/övernattningar? : 31
Bästa hotellvistelse? : Holiday Inn Express Hong Kong Soho. Inte för att det är lyxigt på något sätt men läget är kanon då det ligger nära många av de barer som jag gillar att besöka. Dessutom är rummen hyggligt stora för att vara i nämnda stad.
Sämsta hotellvistelse? : Scandic St Jörgen i Malmö, råkade boka ett rum utan fönster. Vill gärna se en glimt att yttervärlden även från ett hotellrum.
Bästa reseminnet? : Ölresan till San Diego i jan/feb. Ja jävlar vad många goda öl det blev under den resan.
Sämsta reseminnet? : Att sitta smått bakfull på Ängelholms flygplats efter några härliga dagar på Brewskival i Helsingborg.
Största överraskningen? : Att maten/drycken på CX var sämre än på SAS. (skrivs efter att ha åkt en gång med dem i C-klass)
Annat "första gången" under året? : Nyttjat EU261 för första gången efter att SAS ställde in ARN-HKG i november. Efter ett dygn satt pengarna på kontot, imponerande enligt min enkla mening.
Mål för 2018? : Åka LH First samt förstås en och annan skoj ölresa. Börjar med en favorit i repris till San Diego i februari.
Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : Hade haft många betydligt tråkigare timmar framför datorn.
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse:
Bästa loungen: Gillar verkligen Star Alliance-loungen på LAX, bra med käk/dryck och det är alltid lugnt och skönt på den tiden på dygnet som jag varit där. (innan SAS-flighten hem till ARN)
Sämsta loungen: Tittade in i loungen på T4 ett par gånger, ja det räcker så.
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 61 548
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Wideroe, Wizz Air, British Airways, TAP, Cathay Pacific och ANA.
Nya flygplatser besökta under året? : Birmingham (BHX), Manchester (MAN), London City (LCY), Ibiza (IBZ), Lissabon (LIS), Bangkok (BKK), Tokyo Haneda (HND)
Nya flygbolag testade under året? : TAP och ANA.
Antal hotellnätter/övernattningar? : Runt 40.
Bästa hotellvistelse? : Ingen som stack ut. Nöjd med de flesta ställen jag bott på.
Sämsta hotellvistelse? : Har tack och lov inte råkat ut för några större missöden under året.
Bästa reseminnet? : Bjöd med farsan på fotboll i Liverpool i samband med hans 60-årsdag.
Sämsta reseminnet? : Råkade ut för en go-around i Gdansk. Var rätt flygrädd i min ungdom, något jag med åren lärt mig att hantera, men vid landningsförsök nummer två i Gdansk skall jag villigt erkänna att jag inte var speciellt kaxig.
Största överraskningen? : Att hotellet i Liverpool var nyrenoverat och inte luktade instängt (Hade bokat paket med matchbiljetter och hotell).
Annat "första gången" under året? : .
Mål för 2018? : Behålla EBD.
Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : Hade inte hittat TAP-dealen till Boston.
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse:
Bästa loungen: The Pier First, Hongkong.
Sämsta loungen: Cap des Falcó, Ibiza Airport var verkligen ingen höjdare. I klass med SAS T4 och då betalade jag dessutom några hundringar för att komma in.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
2017 givetvis. Året då Airberlin lämnade in handduken och chockladhjärtan .
Jag tänkte på mitt reseår 2018, då kom jag på att de hade varit trevligt om jag summerade 2017 .