Det är möjligt jag ställer en dum fråga.. Hur räknar man smidigast ut hur många miles jag har haft under året? Finns det någon bra sida som kan hjälpa till?
Jag har börjat skriva om det ett par gånger, men det känns som att det inte blir mer än en massa surt gnällande. Jag kan förklara när du dyker upp på Monks nästa gång jag är där..
Tidigare år har väl visat att piloter flyger förvånansvärt lite, iaf de vi har här. Jag har aldrig sett någon som gjort nästan 500 sektorer/år tidigare.
Jag har börjat skriva om det ett par gånger, men det känns som att det inte blir mer än en massa surt gnällande. Jag kan förklara när du dyker upp på Monks nästa gång jag är där..
Hur många flygningar har du gjort? : Ett tiotal trippar t/r
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : Vet ej
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Norwegian, Malmö, Qatar, Air Serbia, Turkish, kanske nåt fler.
Nya flygplatser besökta under året? : TGD, Dubrovnik, DOH, SGN, Istanbul
Nya flygbolag testade under året? : 3
Antal hotellnätter/övernattningar? : ~20
Bästa hotellvistelse? : Princess d'An Nam, Vietnam (SLH)
Sämsta hotellvistelse? : Hotel Uppsala (Profil Hotels). Eller transferhotellet Oryx Rotana i Doha, men det var inte hotellets fel.
Bästa reseminnet? : Gatumat med vietnameser
Sämsta reseminnet? : Tågresor med SJ. Akutsjukvården i Montenegro.
Största överraskningen? : Att det var så lätt att matcha upp sig med hotellprogram och få förmåner.
Annat "första gången" under året? : Första long haul business!
Mål för 2016? : Nå upp i tillräcklig spend på Amex för att få twofor-vouchern.
Detta hade inte hänt utan BC under 2015? : Jag hade inte varit Guldmedlem på Accor och därmed inte fått uppleva den helt otroliga servicen för guldmedlemmar på mina totalt sex nätter på Pullman i Ho Chi Minh-staden.
Hur många flygningar har du gjort? : 33 st. Nytt rekord! (27 st förra och förrförra)
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 47.380
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS (22), United (4), Finnair (4), Norwegian (3).
Nya flygplatser besökta under året? : OUL, HNL, IAD
Nya flygbolag testade under året? : -
Antal hotellnätter/övernattningar? : 22
Bästa hotellvistelse? : Thompson Chicago är troligtvis det bästa fyrstjärniga hotell jag bott på och helt klart ett av de bättre i USA. Otroligt fina och rymliga rum (bodde i ett standard-rum), med en gigantisk dusch som man aldrig ville lämna. Första gången jag velat införskaffa ett hotells badrumsartiklar dessutom (c/o Bigelow's lavender peppermint).
Sämsta hotellvistelse? : -
Bästa reseminnet? : Debut på Hawaii och Kailua Beach. Den bästa strand jag haft förmånen att tillbringa några dagar på.
Sämsta reseminnet? : I min jakt efter vinyl-rariteteter så åkte jag till en skivaffär i ett riktigt nedgånget område i västra Chicago som jag borde kollat upp bättre. Promenaden från tunnelbanan till affären på en kvart var en smula svettig minst sagt. Blev dock väl omhändertagen i affären och följd till närmsta busshållplats av en anställd som satte mig på en buss mot downtown. Kände mig som en högst omedveten resenär.
Största överraskningen? : Att Hawaii var SÅ fantastiskt.
Annat "första gången" under året? : Första longhaul i economy på några år i alla fall, när en OT-uppgradering fallerade för första gången. Gick bra. Provade på nya SAS-kabinen i business och var väldigt nöjd.
Mål för 2016? : Så här såg det ut förra året: "Har nu inga större förhoppningar att kunna behålla mitt EBG eftersom resmönstret knappast lär öka, snarare tvärtom. Har statusmatchat till Topbonus Gold och borde egentligen börja sätta mig in i möjligheterna att kunna behålla statusen där.
I och med att jag nu har tillräckligt poäng för den stora bonusresan så vore det kul att börja planera för den till hösten möjligtvis.
Ett annat mål är att kunna pricka in SAS nya kabin och att få igenom en uppgradering på samma resa."
Så fel man kunde ha. Reste mer än någonsin och trots sämre intjäning till EB så lyckas jag behålla EBG. Plus att jag hade räknat med 200% till EB för min UA-tripp till HNL i C, men där halverades intjäningen. Att det ändå gick bra var pga helgens stundande (och första egentliga) mileage run till IAD, via SKs Now or Never-kampanj i Plus.
Den där bonusresan är en bit bort då jag bränt en hel del poäng på uppgraderingar. Har dock börjat samla poäng via extrakort till min sambos AmEx Elite och ett mål för 2016 är att skaffa Coop MedMera Mer-kort för att betala räkningar via Betalo. Mitt SAS EB MC har gett alldeles för lite avkastning så det får ligga och skräpa så länge det inte dyker upp några poängkampanjer, likt den AVIS hade i somras.
Ett andra mål är såklart förlängt EBG och jag har nu tillräckligt bokat första halvåret 2016 för att jag ska kunna nå dit utan större problem. Ett tredje mål är 2-4-1 voucher och då till slut kunna börja få ihop den där bonusresan till Asien i F.
Detta hade inte hänt utan BC under 2015? : Hade inte kunnat åka till Hawaii i C för 12.500kr.
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Alla deals. All glädje folk får från sitt resande. All inspiration.
Bästa loungen: Debut i Swiss-loungen på ORD (den har alltid varit stängd annars) och även om den inte var så himla speciell egentligen så räckte det med att ta lite varm mat (panerad fisk med potatismos) och en veteöl på flaska för att se hur mycket SAS ligger efter med sitt mat- och dryckesutbud i sina lounger.
Sämsta loungen: Finnair-loungen på HEL kunde varit lite roligare. Hade sett fram emot bastu, men vi kom fram så sent och på fel sida Schengen så vi fick hålla till godo utan bastu samt med trött soppa och lite krutonger.
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 101845
Vilka flygbolag har du flugit? : SK, AC, UA, LH, DC, LX, OS (nästan bara *A i år!)
Nya flygplatser besökta under året? : TLL, DFW, IAH, YVR
Nya flygbolag testade under året? : Austrian (faktiskt!), Jettime (för SK) och Flybe (för SK)
Antal hotellnätter/övernattningar? : 114
Bästa hotellvistelse? : San Francisco Marriott Marquis
Sämsta hotellvistelse? : Scandic Ringsaker
Bästa reseminnet? : För många för att välja..
Sämsta reseminnet? : Inbrott i hyrbilen som länsades på diverse saker inkl laptop
Största överraskningen? : Att SAS nya business faktiskt inte bara var bra, utan så bra att den seglat upp som favorit.
Annat "första gången" under året? : Ren positioneringsflight inför revenue-resa. På tjänsteresa. För att få ner business-biljett under budget-tak bc:s fel.
Mål för 2016? : På något sätt hålla Club Carlson Concierge, Hilton Diamond, Marriott Gold och Elite Svart utan att faktiskt behöva bo så många nätter..
Detta hade inte hänt utan BC under 2015? : Nästan 400' poäng på EB-kontot eftersom någon hela tiden hittat en fin deal som gjort att det blivit "för billigt" att boka revenue istället för bonus