Senaste nytt

Diskussion om värvning på forumet

Jag har inte följt värvningsfrågan. Däremot ställer jag mig frågande varför siten BC ska tillåta försäljning av EBG osv när SAS själva inte tillåter detta.

Skicka vidare alla som vill sälja EBG till SAS kundtjänst, då kanske det dör ut av sig själv .

Redan diskuterat även om vissa inlägg blev bortmodererade. Jag har inga problem att visa utdrag från både PM och Eurobonus och/eller Amex statement (till en moderator) för att bevisa detta. Vet efter kontakt med flera andra användare här att de har haft samma problem men huruvida de vill visa sitt "bevismaterial" är naturligtvis upp till de själva.

Jag har bara vetskap om en specifik person, så kan inte uttala mig om hur utbrett det är. Denna person har jag dock kunskap har gjort exakt samma sak som med mig med minst tre andra personer. Moderatorer har i pm sagt att de känt till historierna om denna person i flera år.

Med tanke på att jag under mina 1,5 år sett personen i fråga vid en massa tillfällen antyda eller direkt skriva du vet väl om att man kan få första året gratis i trådar och att jag själv fick ett pm när jag som ny bara frågade om skillnad/fördelar mellan ba och sas om att han värvade mig och skulle betala mig 500:- och utan att jag frågade efter att bli värvad kan jag garantera att det är massvis av nya som råkat ut för honom. Hans tillvägagångssätt är likadant för de jag pratat med , för min del var det ett flertal olika löften att han skulle betala nästa vecka/ sedan så fort han kommer hem från resa , en annan gång ville han ha mitt kontonummer men inget hände efter detoch så höll det på tills han slutade svara på meddelanden efter ett halvår.

Han har dessutom fräckheten att skriva i trådar att det är så många som bluffat honom att han skulle haft miljoner eurobonuspoäng(denna post raderades av admin) om alla höll vad de lovat honom. Detta visar ju bara på hur många han kontaktar då varje person ger honom 10000 poäng långt över de 500:- han i gengäld luras med att inte betala. Den enda som kan bluffa är ju dessutom värvaren så är ju ett löjligt påstående hursom, pengarna ska ju betalas när poängen kommit och det vet ju den värvade för får han sina eurobonus poäng så kommer ju även värvaren få samtidigt annars skulle ingen fått om man inte var berättigad.

Jag tycker bara det är så tråkigt att som ny medlem få den negativa upplevelsen och sedan när jag ser att personer fortsätter med nya så stör det mig att lurendrejare ska få fortsätta så och helt öppet

Jag har bara vetskap om en specifik person, så kan inte uttala mig om hur utbrett det är. Denna person har jag dock kunskap har gjort exakt samma sak som med mig med minst tre andra personer. Moderatorer har i pm sagt att de känt till historierna om denna person i flera år.

Med tanke på att jag under mina 1,5 år sett personen i fråga vid en massa tillfällen antyda eller direkt skriva du vet väl om att man kan få första året gratis i trådar och att jag själv fick ett pm när jag som ny bara frågade om skillnad/fördelar mellan ba och sas om att han värvade mig och skulle betala mig 500:- och utan att jag frågade efter att bli värvad kan jag garantera att det är massvis av nya som råkat ut för honom. Hans tillvägagångssätt är likadant för de jag pratat med , för min del var det ett flertal olika löften att han skulle betala nästa vecka/ sedan så fort han kommer hem från resa , en annan gång ville han ha mitt kontonummer men inget hände efter detoch så höll det på tills han slutade svara på meddelanden efter ett halvår.

Han har dessutom fräckheten att skriva i trådar att det är så många som bluffat honom att han skulle haft miljoner eurobonuspoäng(denna post raderades av admin) om alla höll vad de lovat honom. Detta visar ju bara på hur många han kontaktar då varje person ger honom 10000 poäng långt över de 500:- han i gengäld luras med att inte betala. Den enda som kan bluffa är ju dessutom värvaren så är ju ett löjligt påstående hursom, pengarna ska ju betalas när poängen kommit och det vet ju den värvade för får han sina eurobonus poäng så kommer ju även värvaren få samtidigt annars skulle ingen fått om man inte var berättigad.

Jag tycker bara det är så tråkigt att som ny medlem få den negativa upplevelsen och sedan när jag ser att personer fortsätter med nya så stör det mig att lurendrejare ska få fortsätta så och helt öppet
Det är just därför vi har de nya reglerna nu för att försöka stävja detta framöver. Blir man kontaktad av någon som vill värva när man inte bett om det är det bara att anmäla det PMet så kan vi moderatorer se det och då är det avstängt konto som gäller.
/Moderator

Vill ni diskutera värvning så används inte värvnigstråden utan ta denna tråd istället.
Hittar något ett "bulletproof" sätt att göra det fair för alla så lyssnar vi gärna.
Klart att det går att stänga av medlemmar som inte bidrar mer än att vara i värvningstråden men vad löser det? De skapar ett nytt kontot och gör om samma sak igen. Jag kan ju dock gissa hur det kommer låta om vi blockar någons konto av denna anledningen och det är inte en väg vi vill gå.

//Moderator

My bad, tänkte inte på det. Så jag kan lyfta upp det här.

Jag värvar inte själv så egentligen rör det väl inte mig så mycket, men det stör mig ändå. Ett sätt tycker jag är att lägga en captcha på att få se just den tråden, och stänga av ej inloggade från att se den samt att hela svaret och användarnamnet inte skickas ut i e-postnotiserna.

Några har jag sett redan har börjat lägga frågor i sina värvningsmeddelanden som den som värvar måste svara på, det kanske också är en idé att fila på. Enkla frågor som människor inte har problem med att svara på men en bot inte fixar.

Tydligen så "vet" alla vem som bottar (jag har däremot ingen aning), och jag har ju en tendens att sparka på getingbon ibland men då kan jag ju tycka att man spärrar samtliga konton associerade med den personen.

Jag tror att den enklaste är att den som vill bli värvad ställer en fråga som måste besvaras i första medelandet.
Du kan ju inte få med rätt svar i ett aoutogenererat meddelande från en bott.
När jag sökte värvning sist så ställde jag en fråga. Flera skickade en värvning, sen senare kom svaret i ett till meddelande efter det första. Då antar jag att denne har en bott. Sen var det en del snyfthistorier också...

Så inte bulletprof men en väg att gå för den som värvar. Ta bara dom som svarar rätt i första meddelandet.

Jag tror att den enklaste är att den som vill bli värvad ställer en fråga som måste besvaras i första medelandet.
Du kan ju inte få med rätt svar i ett aoutogenererat meddelande från en bott.
När jag sökte värvning sist så ställde jag en fråga. Flera skickade en värvning, sen senare kom svaret i ett till meddelande efter det första. Då antar jag att denne har en bott. Sen var det en del snyfthistorier också...

Så inte bulletprof men en väg att gå för den som värvar. Ta bara dom som svarar rätt i första meddelandet.

Jo, där hamnar ju tyvärr ansvaret på den som gör en förfrågan att styra upp det bara. Jag hade gjort samma sak ifall jag behövt bli värvad någonstans.

Vi kan ju inte tvinga folk att ställa en fråga men helt klart sorterar det ut en del. Man kan ju förslagsvis ta och fråga om favorit xyz och sen välja någon med samma favorit.

Perdonligen tycker jag de som bidrar mest i övriga delar av forumet är de som ska få värva, hur man löser det är ju dock frågan.

Jag håller helt med. Men jag tror också att om det verkligen stämmer att "alla" vet vem som håller på, så borde de bannas, även om de kommer tillbaka. Och banna igen. Jag tänker de tröttnar till slut.

Nej som sagt, det är svårt att föreslå tekniska lösningar också då jag dels inte vet vilka begränsningar som finns i forumet, och dels inte är webbtekniskt lagd själv... ;)

Vi kan ju inte tvinga folk att ställa en fråga men helt klart sorterar det ut en del. Man kan ju förslagsvis ta och fråga om favorit xyz och sen välja någon med samma favorit.

Perdonligen tycker jag de som bidrar mest i övriga delar av forumet är de som ska få värva, hur man löser det är ju dock frågan.
Nä självklart kan vi inte tvinga folk.
Men ett förslag för att som medlem själv ta tag i problemet och försvåra.
Sen kan man ju alltid skriva PM direkt till någon medlem som man tycker hjälpt en själv om man vill bli värvad. Ca 90% av alla aktiva medlemmar har väll ändå amex:)

Toppen