"Aktuella" avser den dokumentation som fanns vid olyckan, inte den som är aktuell idag.
Det är visserligen en intressant fråga, men jag vill hävda att det är ovässentligt. Eftersom piloterna inte ens kände till att funktionen fanns, så är det helt irrelevant om den gick att stänga av eller inte.
Stycke ett lämnar jag okommenterat. Inte fasen tror nån nykter läsare av denna tråd att tillverkarens manualer, FAA instruktioner eller statens haveri kommisions råd IDAG skulle påverkat utgången av haveriet för 27 år sedan.
Sedan är det mycket intressant, för att utröna tillverkarens ansvar, om huruvida det upplysts tillfyllest om hur ett system fungerar eller inte fungerar. Samt om det har en avstängnings funktion, särskilt om denna avstängnings funktion kan förhindra haverier.
Både FAA och haveri kommissionen föreslår förändringar för att slå av / kunna slå av denna funktion. Kanske inte utan anledning.
Hittills har ingen kunnat vederlägga att McDonald Douglas uppfyllt sin informations skyldighet tillfyllest. När detta sker så skall jag rest my case som de säger.