Diskussion om Norwegians aktiekurs

011430121 skrev:Björn Kojs har inte varit rätt person att leda detta bolag, en person som haft en grupp ja sägare runt sig.Hur kan personer som sitter i styrelsen i ett bolag som Norwegian gå med på att bolaget sätter sig i en sådan skuld?Hur kan långivare, uthyrare av flygplan, ge så höga krediter till ett bolag i flygbranschen?IAG backade när man såg skuld sättningen i bolaget.De är väl till och med folk här på BC som undrat hur detta luft bolag, i dubbel bemärkelse skulle överleva, därför denna tråd.Hur än Norwegian ser ut i början av juli (det skall betalas ett stort lån den 30 juni) så är det ett helt annat bolag än det vi känner igen sedan förut, och corona är inte enda anledningen utan största delen är ett dåligt skött bolag under en lång tid, av dess VD tillika huvudägare under en större tid.Klicka för att utvidga...


Dessutom hade de otur med att satsa stenhårt på Dreamliner och 737 MAX, vilket inte gjorde saken bättre
 
Homer skrev:Dessutom hade de otur med att satsa stenhårt på Dreamliner och 737 MAX, vilket inte gjorde saken bättreKlicka för att utvidga...
Tja, de var nästan tvungna att satsa Boeing för att få fördelaktiga lån via US Export Credit.
 
Ricci skrev:Tja, de var nästan tvungna att satsa Boeing för att få fördelaktiga lån via US Export Credit.Klicka för att utvidga...


Det var ju inte så att de därför köpte en dålig produkt, problemen var okända när de gjorde beställningarna
 
Homer skrev:Dessutom hade de otur med att satsa stenhårt på Dreamliner och 737 MAX, vilket inte gjorde saken bättreKlicka för att utvidga...


Ricci skrev:Tja, de var nästan tvungna att satsa Boeing för att få fördelaktiga lån via US Export Credit.Klicka för att utvidga...
De har ju dess utom order hos Airbus på maskiner och några är redan levererade av dessa

Vet att något Hong Kong bolag tog några av de första leveransen, minns inte hur det löste sig vem som betalade dessa.

Den senaste informationen som jag hittade om Airbus till Norwegian är från oktober 2019 och där verkar det som m de har annullerat några A320neo

Källa simpel flying

Norwegian Removes Five Airbus A320 Orders - Simple Flying
 
011430121 skrev:De har ju dess utom order hos Airbus på maskiner och några är redan levererade av dessaVet att något Hong Kong bolag tog några av de första leveransen, minns inte hur det löste sig vem som betalade dessa.Den senaste informationen som jag hittade om Airbus till Norwegian är från oktober 2019 och där verkar det som m de har annullerat några A320neoKälla simpel flyingNorwegian Removes Five Airbus A320 Orders - Simple FlyingKlicka för att utvidga...




Detta är väl en senare händelse



Low-cost carrier Norwegian has agreed a joint venture deal with China Leasing International Corporation (CCBLI), which will “finance, own and lease aircraft that Norwegian has on order”.



The agreement – which will initially cover 27 A320 neo aircraft due to be delivered between 2020 and 2023 – will see CCBLI own a 70 per cent share in the venture, with Norwegian holding the remaining 30 per cent.



Norwegian agrees aircraft ownership joint venture – Business Traveller
 
2020-03-30 08:38

Danske Bank sänker Norwegian till sälj (behåll), riktkurs 2 norska kronor (12) - BN finwire
 
Idag minus 2,5 % på en börs som gick upp över 3% idag

Aktien tog sig något under dagen var ner som lägst i 8,90 NOK slutade på 9,28 NOK





1a9c234d-bdde-4290-8c54-93938ee71ec3-png.107966
 
011430121 skrev:Idag minus 2,5 % på en börs som gick upp över 3% idagAktien tog sig något under dagen var ner som lägst i 8,90 NOK slutade på 9,28 NOKVisa bifogad bild 107966Klicka för att utvidga...
När storägare dumpar ut innehav är det logiskt...

HBK skyfflar ut nu, inte precis det man vill ha i dagsläget som assurance. När då Ex VD och styrelseordförande (Kjos & Kise, typ som piff och puff) är i spetsen på HBK bli signalerna än värre.

Riktigt högoddsarbet om man vågar hoppa på detta
 
squeezen skrev:När storägare dumpar ut innehav är det logiskt...HBK skyfflar ut nu, inte precis det man vill ha i dagsläget som assurance. När då Ex VD och styrelseordförande (Kjos & Kise, typ som piff och puff) är i spetsen på HBK bli signalerna än värre.Riktigt högoddsarbet om man vågar hoppa på dettaKlicka för att utvidga...
Men de var väl tvungna att minska sitt innehav till under 10% som del i låneuppgörelserna.
 
011430121 skrev:Jo det är väl ingen slump att det hamnade på 9,9%Nu vet inte jag om de har avyttrat något de senaste dagarna.Klicka för att utvidga...
Idag avyttrade HBK ytterligare aktier i Norwegian och äger nu under 5% i bolaget, vilket gör att de inte har någon anmälningsplikt längre.

En nedgång för Norwegian aktien idag på 4,57% strax före stängning



Källa Finansavisen

Kjos og Kise selger flere Norwegian-aksjer | Finansavisen



Det blev en liten uppgång de sista minuterna och aktien slutade på minus 2,6%

Notera den kraftiga nedgången strax före klockan 11,00, det var då HBK pressrelease kom.





54347e51-f68a-4cd9-a3d9-bb587ded716e-png.107979
 
squeezen skrev:Precis, de kunde ju stannat på marginalen men fortsatte ösa ut...Klicka för att utvidga...
Ingen har krevd at HBK måtte selge seg ned til under 10%. Derimot har nok lånegiveren deres, Danske Bank, krevd enten tilførsel av kapital eller salg av aksjer for sikkerhet da aksjene er kraftig belånt, i tillegg til at de har tapt 150 millioner på en TRS-avtale de inngikk i februar.
 
Hörde på radions Eko sändning att en pilot från Norwegian tycker att svenska staten skall även gen Norwegian del av det stödpaket på fem miljarder SEK som staten skall garantera till flygbolagen.

Källa SR Ekot

Svenskar på Norwegian: Vi vill ha samma chans - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

En motsvarande diskussion förs även från Norwegians personal i Danmark

Källa CHECK-IN.dk

Danmark bør sikre luft under Norwegians vinger - CHECK-IN.dk



1000 jobb genererar Norwegian Sverige, framgår inte vad det är för jobb.

Kommer Ryanair att söka pengar från stödpaketet, de skapar många jobb i Nyköpingsområdet, AF, AY,BA, LH o.s.v. de skapar många jobb i Sverige är de berättning till stödpaketet.



Norwegian har varit på obestånd under de ca 2 åren med kraftiga förluster och en finnas situation som balanseras på konkursens rand, med flera ny emotioner.

Förra VD och ekonomichefen säljer stora poster i sitt aktie innehav i Norwegian



Bolaget flyger mellan centraleuropeiska huvudstäder och USA, mellan europeiska orter som inte generar arbetstillfällen i Sverige.

Bolaget har i flera år legat högt på Råd och Rön svarta lista som inte följer ARN utslag.

Varför skall jag som skattebetalare vara med och betala till detta bolag?

Hoppas infrastrukturministern är rakryggad och inte faller förfrågningar från bolag som inte har någon överlevnad i framtiden enligt mig.



idag klockan 11,00 så är Norwegians kurs oförändrat mot stängningen i går de som är lite noterbart är att det har handlats i rättså många papper på två timmar nästan 1,6 miljoner
 
Klart att piloten är orolig för sin anställning men det borde hen varit under en ganska lång tid efter alla ogenomtänkta beslut i företagsledningen...
 
Back
Top